#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

عدسی و شماره عینک مطالعه - دکترعینک

عدسی و شماره عینک مطالعه

ضعیف شدن قدرت بینایی به خصوص به دلیل افزایش سن، امری طبیعی است. ضعیف شدن چشم ممکن است هنگام مطالعه تاثیر منفی بگذارد. در این مقاله ما عدسی و شماره عینک مطالعه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بسیاری از افرادی که متوجه مشکل خود هنگام مطالعه می‌شوند، به دنبال خرید عینک مناسب خود هستند.

عدسی مناسب به ما کمک می کند که بدون فشار آوردن به چشم و به راحتی کتاب مطالعه کنیم. بنابراین انتخاب عدسی مناسب جهت مطالعه  بسیار مهم است.

با ما همراه باشید که این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

عدسی و شماره عینک مطالعه چیست؟

انتخاب عدسی و شماره عینک مطالعه برای داشتن مطالعه‌ای بی‌دغدغه و راحت بسیار مهم است. عینک مطالعه که بدون نسخه پزشک هم معمولا می‌توان آن را تهیه کرد، توانایی دیدن اجسام نزدیک و کار‌هایی که نیاز به تمرکز دارند، مانند خواندن کتاب یا صفحه نمایشگر کامپیوتر را بهبود می‌بخشد.

امکان خرید بدون نسخه این نوع عینک، استفاده از آن را به طور چشمگیری افزایش داده است. همچنین انتخاب نادرست و روش استفاده اشتباه هم ضرر و آسیب‌های زیادی به چشمان افراد وارد کرده است.

این عینک‌ها به منظور استفاده برای کوتاه مدت طراحی و تولید شده‌اند. از طرفی برای افرادی که دارای قدرت بینایی یکسانی در هر دو چشم خود هستند و عارضه‌هایی نظیر آستیگماتیسم را ندارند، مناسب است. پس بررسی شرایط خود قبل از اقدام به تهیه آن بسیار مهم است.

عدسی و شماره عینک مطالعه - دکترعینک

طبق استاندارد، قدرت و در واقع شماره عدسی‌های این نوع عینک از ۱ تا ۳ متغیر خواهد بود که برحسب شدت، باید انتخاب شود.

خرید عینک مطالعه بدون نسخه پزشک، ریسک‌هایی به همراه دارد که برخی افراد آن را به جان می خرند. بعضی از بیماری‌های چشمی ممکن است علامتی نداشته باشند و فقط توسط پزشک تشخیص داده شوند و اگر شما عینکی نامناسب برای خود انتخاب کنید، وضع را بدتر خواهید کرد.

عدسی و شماره عینک مطالعه

قدرت عدسی و شماره عینک مطالعه

قدرت و شماره تمام عدسی‌های مطالعه، در واحد دیوپتر اندازه‌گیری می‌شود و بسته به قدرت این عدسی‌ها، واحدها ۰.۲۵ دیوپتر افزایش خواهند یافت.

قدرت عدسی و شماره عینک مطالعه، از ۰.۷۵ دیوپتر تا ۳ دیوپتر قابل تغییر است. هر دو عدسی به کار رفته در عینک مطالعه قدرت یکسانی دارند که میزان آن یا در قسمت داخلی دسته عینک یا به صورت برچسب روی لنز، مشخص می‌شود. به طور معمول عدد‌های زیر روی عینک‌های مطالعه قرار می‌گیرند:

  • +۰.۷۵؛
  • +۱.۰۰؛
  • +۱.۲۵؛
  • +۱.۵۰؛
  • +۱.۷۵؛
  • +۲.۰۰؛
  • +۲.۲۵؛
  • +۲.۵۰؛
  • +۲.۷۵؛
  • +۳.۰۰ .

نکته بسیار مهم در انتخاب عدسی و شماره عینک مطالعه این است که هرچه این اعداد بیشتر شوند، قدرت عدسی هم بیشتر خواهد شد. در واقع عدسی با شماره ۱ قدرت کم و عدسی شماره ۳ بیشترین قدرت را دارد. پس هنگام انتخاب حتما این مورد را درنظر داشته باشید.

می‌توانید بر اساس انواع تست‌های چشمی، شماره مورد نیاز خود را بیابید. این تست‌ها می‌تواند شامل تابلو‌های دارای نوشته‌های در ابعاد مختلف یا کاغذی با همین ویژگی باشد.

اما بهترین و مطمئن‌ترین راه، بررسی چشم شما توسط متخصص چشم است که بتواند به صورت کاملا آگاهانه و علمی شما را راهنمایی کند. همان‌طور که گفته شد در صورت داشتن عارضه‌های بی‌علامت، ممکن است وضعیت شما با انتخابی اشتباه وخیم شود.

به طور کلی، اگر ۳۵ تا ۴۵ ساله هستید، باید از شماره ۱ استفاده کنید. کسانی که ۴۵-۵۰ سال سن دارند معمولا از شماره ۱.۵ یا ۲ استفاده می‌کنند و کسانی که بالای ۵۰ سال سن دارند، از شماره های ۲ به بالا استفاده می‌کنند. البته این فقط راهنمای کلی است و همه چیز به وضع چشم شما برمی‌گردد.

عدسی و شماره عینک مطالعه چیست؟

بررسی انواع مختلف عدسی برای عینک مطالعه

در بحث عدسی و شماره عینک مطالعه، نوع عدسی به کار رفته نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چند نوع عدسی به طور معمول برای عینک‌های مطالعه مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و با درک تفاوت آن‌ها می‌توانید انتخابی مناسب را برحسب شرایط خود داشته باشید.

عدسی تک دید

متداول‌ترین نوع عدسی در این عینک‌ها، عدسی‌های تک دید هستند که برای کسانی که در دیدن اجسام دور یا نزدیک مشکل دارند مناسب است؛ البته برای کسانی که فقط یکی از این دو مشکل را دارند.

این عدسی‌ها قدرت یکنواختی دارند و میدان دید کاملی را هم ارائه می‌دهند. استفاده از این عدسی برای خواندن کتاب از فاصله نزدیک هم بسیار مناسب است.

ذکر این نکته قابل توجه است که اکثر عینک‌های مطالعه آماده، دارای همین نوع عدسی هستند، مگر اینکه فرد بر اساس شرایط خود و شرایط بینایی، سفارشی مخصوص داشته باشد. در ادامه به انواع دیگری از عدسی‌های عینک مطالعه پرداخته می‌شود.

عدسی و شماره عینک مطالعه - دکترعینک

عدسی تدریجی

مثل عدسی‌ها و عینک‌های معمولی، عدسی‌های تدریجی یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای کسانی است که در سنین میان‌سالی هستند و برای پیرچشمی خود نیاز به اصلاح بینایی با استفاده از نوعی عدسی دارند.

عدسی تدریجی، سه قدرت دید متفاوت را در شرایط مختلف به شما ارائه می‌کند که بتوانید بدون مشکل و به صورت طبیعی به دیدن مناظر و اجسام اطراف خود بپردازید.

عدسی‌های تدریجی این امکان را به شما می‌دهند که هر چیزی را در هر فاصله‌ای با وضوح بالا مشاهده کنید و مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد.

به این ترتیب که شما باید برای دید متوسط و در فواصل تقریبا نزدیک، به طور مستقیم به عدسی خیره شوید، برای دیدن اجسام دور و به طور کلی برای دوربینی باید به قسمت بالای عدسی با بالا بردن سرتان نگاه کنید و برای اموری مانند مشاهده صفحه نمایشگر یا مطالعه، باید سر خود را به پایین خم کرده و از قسمت پایینی عینک استفاده کنید.

در بحث عدسی و شماره عینک مطالعه این نکته لازم به ذکر است که این نوع عدسی‌ها، هیچ خط جدا‌کننده‌ای که اغلب آزاردهنده است، ندارند.

نکات مهم در عدسی و شماره عینک مطالعه

عدسی دو‌کانونه

عدسی دوکانونه شامل دو نسخه از عدسی در یک عدسی است. این عدسی‌ها در کمک به بهبود دوربینی و نزدیک‌بینی موثر هستند.

این عدسی‌ها دارای فاصله کانونی هستند که تا اندازه‌ای خاص به نزدیک بینی کمک می‌کنند و در فواصل بیشتر به دور‌بینی کمک زیادی خواهند کرد.

همچنین این عینک دارای خط جداکننده‌ای برای تشخیص بهتر و کمک به بهتر دیدن برای دور‌بینی و نزدیک‌بینی است.

عدسی با کاربرد خاص

یکی دیگر از عدسی‌هایی که در بحث عدسی و شماره عینک مطالعه به آن می پردازیم، عدسی با کاربرد خاص است.

از نام این عدسی پیدا است که این نوع، برای کاربردی خاص طراحی می‌شود و اغلب باید بسته به نیاز خود آن‌ را سفارش دهید.

بسیاری از افراد به دلیل استفاده طولانی مدت از کامپیوتر یا مطالعه زیاد، این نوع عدسی را برای راحتی بیشتر خود سفارش می‌دهند.

اگر به دنبال گزینه‌ای دقیق برای بهتر شدن شرایط بینایی خود هستید، این عدسی گزینه مناسبی است.

عدسی‌های سه کانونه

این عدسی، مشابه عدسی تدریجی، سه قدرت را به شما ارائه می‌دهد. قسمت مرکزی برای فواصل متوسط، قسمت بالا برای فواصل دور و قسمت پایینی برای فواصل نزدیک مانند مطالعه طراحی شده‌اند.

فرق آن با نسخه تدریجی این است که این مدل، دارای خط‌ جدا‌کننده برای راحتی فرد است که البته معمولا افراد چندان مایل به دیدن این خط‌ها در امتداد دید خود نیستند و از نسخه تدریجی که نسخه به روز شده آن است، استفاده می‌کنند.

نکات مهم در عدسی و شماره عینک مطالعه

چه زمانی به عدسی و شماره عینک مطالعه نیاز پیدا خواهید کرد؟

تقریبا هر انسانی وقتی به سن ۴۰ یا بالاتر می رسد، در برخی مواقع به عدسی و عینک مطالعه برای دیدی بهتر و مطالعه‌ای واضح‌تر نیاز پیدا خواهد کرد.

عینک و عدسی مطالعه به درمان کاهش بینایی به دلیل پیر‌چشمی و همچمین مشکلاتی که افراد در تمرکز بر جسم نزدیک خود دارند، کمک خواهد کرد.

اگر در زمان خسته بودن و هنگام کم نور بودن اتاق خود با مشکل خواندن کلمات روبه‌رو هستید، احساس نیاز به داشتن عینک مطالعه را خواهید کرد. در این زمان، وقتی که متن یا کتابی را دورتر از چشمان خود قرار دهید، خواندن آن راحت‌تر خواهد بود.

دقیقا همین زمان است که باید به فکر انتخاب عدسی و شماره عینک مطالعه مناسب بگردید.

چگونه عدسی و شماره عینک مطالعه مناسب خود را پیدا کنیم؟

همواره این نکته را در ذهن داشته باشید که معاینه‌های سالیانه نزد پزشکی متخصص، حتی در صورت داشتن عینک مطالعه، امری بسیار ضروری است.

بعد از متوجه شدن نیازتان برای داشتن عینک مطالعه، شما باید قدرت عدسی مورد نیاز خود را تشخیص دهید. این نکته بستگی به عوامل مختلفی از جمله وضع چشم شما و سنتان دارد.

سردرد، خسته شدن چشم و احساس حالت تهوع، می‌تواند ناشی از گذاشتن و استفاده کردن از عینک مطالعه‌ای باشد که عدسی مناسبی برای شما ندارد.

سپس به سراغ فریم، نوع عینک و عدسی خود بروید. اگر شما قصد خرید عینک مطالعه آماده را دارید با رفتن به مراکز خرید، سعی کنید به دقت آن‌ها را امتحان کنید و با خواندن متن‌هایی که معمولا در مراکز برای مشتریان قرار داده می‌شوند، میزان رضایت خود را مشخص کنید.

اگر در انتخاب عدسی و شماره عینک مطالعه دچار تردید شدید، حتما با پزشک متخصص چشم، مشورت کنید چرا که او بهترین راهنمای شما خواهد بود. البته توصیه ما، مراجعه به متخصصین چشم به جای خرید خود‌سرانه است.

خرید و شناخت عدسی و شماره عینک مطالعه

نتیجه‌گیری

عدسی و شماره عینک مطالعه بحثی مهم و حساس برای کسانی است که در مطالعه و خواندن و همچنین مشاهده اجسام نزدیک، دچار مشکل شده‌اند.

شما باید حتما مطابق با چشم خودتان عینک را انتخاب کنید. متاسفانه برخی به جای توجه به اهمیت انتخاب عدسی، بیشتر به جنبه ظاهری آن می پردازند و باعث بروز مشکلات چشمی خطرناک می‌شوند.

چشم عضو مهمی برای انسان است و سخت شدن مطالعه برای افراد می‌تواند زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین از معاینات سالیانه چشم نزد متخصصان باتجربه غافل نشوید.

سوالات متداول

جایگزین های عدسی و عینک مطالعه چه موارد هستند؟

استفاده از عدسی‌های چند کانونه و لنز‌های مخصوص و جراحی جایگزین‌های این عینک‌ها هستند. گرچه ممکن است بدون عینک هم برخی قادر به مطالعه باشند، اما عوارضی مانند سردرد و چشم‌درد به سراغ آن‌ها خواهد رفت.

آیا عدسی و شماره عینک مطالعه بدون نسخه پزشک انتخاب می‌شود؟

در بازار انواع عینک‌های مطالعه وجود دارند، اما اگر چشم شما حساس است، توصیه می‌شود حتما با نسخه پزشک اقدام به خرید این نوع عینک و عدسی کنید.

چه زمانی عینک‌های مطالعه را روی چشمانمان قرار دهیم؟

برخی افراد فقط برای مطالعه یا استفاده از صفحه نمایشگر از عینک مطالعه استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز در تمامی شرایطی که نیاز به دیدن اجسام نزدیک دارند، از آن استفاده می‌کنند. البته این موضوع به نوع عدسی شما هم وابسته است.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

15 نظر

  • کاربر

    نیلو۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام اقای دکتر من رفدم چشم پزشکی و چشمام مشکلی نداشت ولی گفتم بهشون که برای مطالعه لازمه و دادن بهم حالا از کجا بفهمم که عینکی که قرارع بدم درست کنن برای چشمم گرد هستش؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیرمتوجه آخرش نشدمیعنی چی گرد باشه؟

  • کاربر

    فریبا۱۱ دی ۱۳۴۸

    خسته نباشیداون افرادی که از عینک مطالعه استفاده میکنند هیچ درمانی نیس تا آخر عمر شرایط همونه ممنون

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام فریبای عزیزچند تا راه داره1.عینک 2.لنز تماسی چند کانونه 3.عمل آب مروارید زودتر از موعد و کار گذاشتن لنز تدریجی داخل چشمی 4.عمل کمرا (این آخری نتیجه خیلی خوبی نداده اما برخی بیمارستان ها دارن انجام میدن)

  • کاربر

    امین۱۱ دی ۱۳۴۸

    ایا میشه که از عدسی شماره ۰ استفاده کرد من هیچ مشکل بینایی نه دارم ولی به دلیلی باید استفاده کنم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهبله میتونید

  • کاربر

    روح الله عبدی۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام من هم دورم ضعیفه هم نزدیکم دکترگفته باید ازین به بعد دوتا عینک بزنم میشه یدونه باشه؟ من خیلی اذیت میشم با دوتا عینک

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقتتون بخیرمیتونید از عینک دودید یا تدریجی استفاده کنید (البته باید اپتومتریستی که براتون تجویز کرده نمره رو تایید کنه که میتونید بزنید یا نه)

  • کاربر

    امیرحسین۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام آقای دکتر میگم من یه عینک دارم نمیدونم طبی یا ازین ضعیفی چشم از کجا بدونم به دکتر هم دسترسی ندارم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام مجدد امیرحسین عزیزاز پشت عینک نگاه کنید اگر اشیا کوچیک یا بزرگ شد یعنی نمره داره و در غیر این صورت نمره نداره

  • کاربر

    کامی شهابی ۱۱ دی ۱۳۴۸

    مرسی ازمطالب مفیدتون عالی بود.

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود اقای شهابی عزیزممنون از شمانظر لطفتون هست

  • کاربر

    حمید۱۱ دی ۱۳۴۸

    اطلاعات مفیدی بود،ولی من به دنبال اطلاعاتی در مورد انواع مختلف عدسی ها و ویژگیهای آنها بودم.Update:آن اطلاعاتی که دنبالش بودم، در مقاله دیگر شما "راهنمای انتخاب عدسی عینک" بدست آوردم.ممنونم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام و درود بر شماامیدوارم حالتون خوب باشهخیلی خوشحالیم که مطالب سایت براتون مفید بوده:)

  • کاربر

    حمید۱۱ دی ۱۳۴۸

    اطلاعات مفیدی بود،ولی من به دنبال اطلاعاتی در مورد انواع مختلف عدسی ها و ویژگیهای آنها بودم.

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.