#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

عدسی های دو کانونی یا دو دید - دکترعینک

عدسی های دو کانونی یا دو دید

بسیاری از افرادی که مشکلات بینایی و چشمی دارند، پس از رسیدن به دوران میان سالی، دچار مشکل پیر چشمی نیز می شوند. این دسته از افراد، نیازمند استفاده از چند مدل عینک مختلف برای مشاهده فاصله های نزدیک، میانی و دور هستند. انواع عدسی های دو کانونی برای حل مشکل این افراد به وجود آمده اند و می توانند همزمان کار دو عینک طبی را انجام دهند. در ادامه بیشتر با عدسی های دو کانونی یا دو دید آشنا خواهیم شد.

انواع عدسی‌ها

عدسی های عینک انواع مختلفی دارند که با توجه به مشکلات بینایی شخص و انتخاب وی، ساخته می شوند. این عدسی ها با توجه به نیاز انسان ها، در طول سال هاساخته شده اند و هر کدام مخصوص برطرف کردن یکی از عیوب بینایی می باشند. در ادامه به معرفی شناخته شده ترین مدل های عدسی طبی دو کانونی می پردازیم.

عدسی تک دید

انواع عدسی‌ها

عدسی های تک دید معمولا برای یک هدف خاص ساخته می شوند. این عینک ها تنها می توانند دید در یکی از فاصله های دور، نزدیک و یا میانی را اصلاح کنند و افرادی که همزمان از دو نوع مشکل بینایی رنج می برند، مجبور به خیرد و استفاده از دو عینک مختلف با عدسی تک دید می شوند.  عینک های مطالعه و عینک های نمره دار ساده جزو این دسته محسوب می شوند.

عدسی دو دید

عدسی های دو دید یا دو کانونی معمولا برای افراد بالای ۴۰ سال که هم مشکل دوربینی و هم نزدیک بینی دارند مناسب است که می توانند با خرید تنها یک عینک، هر دو مشکل بینایی خود را برطرف نمایند. عینک های دارای این عدسی ها معمولا گران تر از عدسی های تک دید هستند اما ارزش خرید بالایی دارند زیرا شما با خرید یک عینک، هر دو مشکل بینایی خود را بر طرف می کنید.

عدسی تدریجی

انواع عدسی‌ها

عدسی های تدریجی برای دیدن فاصله های مختلف مناسب اند، به این صورت که می توان اجسام را در سه فاصله نزدیک، متوسط و دور به وضوح مشاهده نمود. به این مدل از انواع عدسی ها، عدسی های چند کانونی نیز گفته می شود که در مقایسه با دو نوع دیگر عدسی ها، گران تر و حرفه ای تر هستند.

عدسی دو کانونی چیست؟

در دانش چشم ‌پزشکی، عدسی دو کانونی یا دو دید (Bifocal)، به انواعی از عدسی ‌های عینک گفته می ‌شود که دارای دو نمره متفاوت هستند و هم دید دور و هم دید نزدیک دارند. عدسی‌ های دو کانونی مختص آن دسته از افرادی هستند که مایل نیستند از دو عینک مجزا برای دید دور و نزدیک استفاده کنند. این عینک ها به افرادی که هم در دید دور و هم دید نزدیک دچار مشکل هستند، کمک می کند تا بدون تعویض عینک بتوانند هم مجله بخوانند و هم به تلویزیون نگاه کنند.

عدسی های دو کانونی یا دو دید - دکترعینک

ظاهر انواع عدسی دو کانونی

ظاهر انواع عدسی دو کانونی

در انواع عدسی دو کانونی بخش بالای عدسی مخصوص دید دور و بخش زیرین مختص دید نزدیک است. در هنگام مطالعه و مشاهده اجسام از فاصله نزدیک، از بخش پایینی عینک و در هنگام نگاه کردن به اجسام دارای فاصله، از بخش بالای عدسی استفاده می ‌شود. این عدسی ‌ها از لحاظ ظاهر به سه دسته تقسیم می‌ شوند.

عدسی دو کانونی ناخنی

عدسی دو کانونی ناخنی

در عدسی دو کانونی ناخنی بخش مربوط به دید نزدیک به شکل یک نیم دایره ناخنمانند در میان بخش زیرین عدسی طراحی شده که دید نزدیک را برای شخص ممکن می‌ کند. این نوع در بین انواع عدسی ‌های دو کانونی، متداول ‌ترین نوع محسوب می ‌شود. به این نوع عدسی دو کانونی، فلت تاپ (Flat Top) هم گفته می‌ شود.

عدسی دو کانونی خطی

عدسی دو کانونی خطی

 

ظاهر عدسی دو کانونی خطی شبیه به عدسی‌ های طبی معمولی‌ ست با این تفاوت که در بخش میانی آن خطی وجود دارد که بخش عدسی دید دور و عدسی دید نزدیک را جدا می‌کند. قسمت بالای خط برای دید دور و قسمت پایین برای دید نزدیک استفاده می ‌شود. این عدسی معمولا برای بزرگسالان استفاده نمی ‌شود و بیشتر کودکان از آن استفاده می ‌کنند. قاب عینک‌ های دارای عدسی دو کانونی خطی باید دارای ارتفاع کافی باشد تا بتوان هر دو نوع عدسی را به موازای هم در آن قرار داد.

عدسی دو کانونی نامرئی

عدسی دو کانونی نامرئی

 

عدسی دو کانونی نامرئی مانند عدسی ‌های دو کانونی ناخنی دارای یک بخش دایره ‌ای مجزا برای دید نزدیک است که به صورت محو و تقریبا نامرئی طراحی می‌ شود و توسط فرد رو به رویی به آسانی قابل مشاهده نیست. عینک ‌های دارای این نوع عدسی بسیار کمتر از انواع دیگر عدسی‌ های دو کانونی یافت می ‌شوند.

مزایای عدسی دو کانونی

استفاده از انواع عدسی‌ های دو کانونی، مزایای زیادی دارد. افرادی که هم در دید دور و هم دید نزدیک خود دچار مشکل هستند و نیاز به استفاده از هر دو نوع عینک دور بین و نزدیک بین را دارند، می ‌توانند تنها با خرید یک عدسی دو کانونه یا دو دید، مشکل بینایی خود را حل کنند. به این ترتیب هم در هزینه صرفه جویی کرده و هم در نهایت با ساخت کمتر عینک‌ ها لطف بزرگی به محیط زیست می ‌شود.

معایب عدسی دو کانونی

معایب عدسی دو کانونی

از معایب انواع عدسی ‌های دو کانونی می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.تنها دید واضح برای دو فاصله نزدیک و دور را برای شخص امکان پذیر می ‌کند.

2.خط تقسیم دو عدسی دید دور و دید نزدیک به طور واضحی قابل دیدن است و گاها احساس پیری به شخص استفاده کننده می ‌دهد.

3.استفاده کنندگان از این نوع عدسی ها معمولا مشکل پرس تصویر یا دید را تجربه می کنند که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

آموزش استفاده از عدسی دو کانونی

آموزش استفاده از عدسی دو کانونی

 

استفاده از انواع عدسی دو کانونی بسیار ساده بوده و نیازی به آموزش خاصی ندارد. در هنگام مطالعه یا دیدن اجسام در فاصله نزدیک باید با توجه به نوع عینک دو کانونی خود، از بخش مخصوص دید نزدیک استفاده کرده و به رو به رو نگاه کنید. به همین شکل زمانی که قصد دیدن اجسام در فاصله دور تری را دارید باید از بخش دیگر عدسی به آن ها نگاه کنید تا دید واضحی داشته باشید.

استفاده از انواع عدسی دو دید

در صورتی که اولین بار است از عدسی دو دید یا دو کانونی استفاده می کنید یا حتی اگر نمره عینک خود را به تازگی تغییر داده اید، ممکن است مدت زمان کوتاهی طول بکشد تا بتوانید به درستی از آن استفاده کرده و دید درست داشته باشید. معمولا این زمان از چند دقیقه تا حتی چند ماه قابل تغییر است.

عدسی های دو کانونی یا دو دید - دکترعینک

قیمت انواع عدسی دو کانونی

قیمت عدسی های دو کانونی معمولا به دلیل ساخت سفارشی آن ها کمی بیشتر از عدسی های ساده می باشد. قیمت انواع عینک های دو دید با توجه به درخواست شخص امکان شخصی سازی های بیشتر، مثلا افزودن حالت دید در شب یا مناسب برای استفاده در نور آفتاب، بیشتر خواهد شد، اما به طور کلی خرید این عینک ها بسیار به صرفه تر از خرید دو یا سه عینک دید نزدیک، دید دور و عینک آفتابی می باشد.

جمع بندی انواع عدسی دو دید

جمع بندی انواع عدسی دو دید

در این مقاله با انواع عدسی ها به خصوص عدسی های دو کانونی یا دو دید آشنا شدیم. برای آشنایی بیشتر با عدسی های تک کانونی و عدسی های تدریجی، مقالات زیر را مطالعه کنید. همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی در ارتباط با اعنواع عدسی های دو کانونی دارید، می توانید با شماره ۰۲۱۶۶۸۸۱۷۴۰ تماس بگیرید.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.