#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

۳ تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس - دکترعینک

۳ تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس

آیا تفاوت عدسی بلوکات و آتی رفلکس را می‌دانید؟ آیا نام عدسی آنتی رفلکس بلوکات به گوش شما آشناست؟ به باور برخی عدسی آنتی رفلکس همان نوعی است که مانع رسیدن اشعه مضر کامپیوتر و موبایل به چشم می‌شود. یعنی با عدسی بلوکات یکی دانسته می‌شود. این باور دقیق نیست. برای این‌که مسئله روشن‌تر شود، با ما همراه شوید.

تعریفی از هردو عدسی بلوکات و آنتی رفلکس

برای دانستن تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس لازم است با تعریف دقیقی از هریک آشنا شویم. در حقیقت قصد داریم بدانیم فرق عدسی با پوشش ضد بازتاب (آنتی رفلکس) و پوشش ضد نور آبی (بلوکات) چیست.

۳ تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس - دکترعینک

پوشش آنتی رفلکس

این پوشش که با نام پوشش AR نیز شناخته می‌شود، نوعی پوشش غیرتابشی ضد انعکاسی اعمال شده روی عدسی است. هدف از اعمال این پوشش، به حداقل رساندن تابش خیره‌کننده و انعکاس آن است. پوشش آنتی رفلکس معمولا در دوطرف عینک طبی یا یک طرف عدسی‌های عینک آفتابی اعمال می‌شود. آنتی رفلکس پوششی واقعا مفید است که به همه توصیه می‌شود.

پوشش بلوکات

پوشش ضد نورآبی همان‌طور که از نامش برمی‌آید، از رسیدن نور آبی جلوگیری می‌کند. این نور آبی اشعه‌ای مضر است. این نور هم در نور طبیعی خورشید وجود دارد و هم از دستگاه‌های الکترونیکی و دیجیتال ساطع می‌شود. پیش‌تر در مقاله شیشه بلوکات مفصل به این موضوع پرداخته‌‌ایم که عدسی بلوکات چیست و چه کاربردی دارد.

هردوی این عدسی‌ها دارای پوشش AR هستند. تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس در این است که بلوکات علاوه بر این پوشش، پوشش ضد نور آبی را نیز دارد. در ادامه دقیق‌تر تفاوت‌های این دو را شرح خواهیم داد.

عدسی آنتی رفلکس بلوکات

۳ تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس

این موارد اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان عدسی بلوکات و آنتی رفلکس هستند:

۱.عدسی‌های آنتی‌رفلکس، در وضوح دید تأثیر دارند:

پوشش ضد انعکاسی که در عدسی‌ها قرار داده می‌شود، مانع از نور خیره کننده است. مقصود، نوری است که به پشت عدسی‌های عینک شما برخورد می‌کند و به چشم شما منعکس می‌شود. کارکرد عدسی‌های آنتی رفلکس، یکسان‌سازی شدت نوری است که از سطح داخلی و خارجی لایه‌ی ضد انعکاس است. این فرایند با تولید تداخل مخرب صورت می‌گیرد. لایه‌ی آنتی‌رفلکس سخت و نازک است. این لایه ضخامتی برابر با یک‌چهارم طول موج نور و شاخص شکست بین هوا و شیشه دارد. تفاوت عینک آنتی رفلکس و بلوکات در این است که آنتی رفلکس تمام طیف نور مرئی را از خود عبور می‌دهد. از آن‌جا که نور آبی در گروه نورهای مرئی است، این نور را هم عبور می‌دهد و مانع آن نمی‌شود. تأثیر عینک آنتی رفلکس بیشتر برای کاهش خستگی چشم است و کارایی در ممانعت از ورود نور آبی ندارد.

۳ تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس - دکترعینک

۲.عدسی‌های بلوکات برای ممانعت از نور آبی طراحی شده اند:

نور آبی مرئی انرژی بالایی (بین ۳۸۰ تا ۴۹۵ نانومتر) دارد. عدسی بلوکات بسته به شرایط طراحی و تولید آن، از ده تا نود درصد منع از عبور نور آبی به عمل می‌آورد. ویژگی عدسی بلوکات این است که خستگی چشم در برابر منابع دیجیتالی نور مثل موبایل و کامپیوتر را از بین می‌برد. ویژگی دیگری که عدسی بلوکات دارد، پیشگیری از تضعیف ماکولای چشم در بلندمدت است. همچنین اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن را که در اثر نور آبی ایجاد می‌شود، بهبود می‌بخشد. این مهم‌ترین تفاوت عدسی بلوکات با آنتی رفلکس است. بنابراین به افرادی که بیش از ۲ ساعت در شبانه‌روز از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، عدسی بلوکات توصیه می‌شود.

تفاوت عینک آنتی رفلکس و بلوکات

۳.تفاوت شیشه عینک بلوکات و آنتی رفلکس در ساختار:

عدسی آنتی رفلکس دارای دو پوشش نازک و سخت در هر دو طرف است. پوشش آنتی‌رفلکس به‌ویژه برای عدسی‌هایی که ضریب شکست بالایی دارند، محافظت کننده است. این نوع عدسی(فشرده) نور بیشتری را نسبت به عدسی‌های پلاستیکی معمولی عبور می‌دهد.

تفاوت شیشه عینک بلوکات و آنتی رفلکس در ساختار هم وجود دارد. عدسی‌های بلوکات گاهی با لایه‌ای که ضد نور آبی است، پوشیده می‌شوند. گاهی نیز ویژگی بلوکات در آن‌ها با تزریق ملانین ایجاد می‌شود. این نوع عدسی‌های بلوکات بیشترین ممانعت از ورود نور آبی دارند. بازدارندگی آن‌ها گاه به ۹۸ درصد نیز می‌رسد.

عدسی آنتی رفلکس فتوکرومیک نیز نوعی از عدسی‌های ضد انعکاسی است که ویژگی منحصربه‌فردی دارد. این عدسی در محیط داخلی شفاف است و در فضای بیرون و در معرض نور خورشید تیره می‌شود.

۳ تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس - دکترعینک

تفاوت عینک بلوکات و آنتی رفلکس برای کامپیوتر و موبایل چیست؟

چنان‌که گفته شد، عدسی آنتی رفلکس در این نوع تنها وضوح دید را بیشتر می‌کند و قدری از خستگی چشم می‌کاهد. درحالی‌که اساسا عینک مخصوص کامپیوتر، عینک بلوکات است. عدسی بلوکات با جلوگیری از ورود نور آبی تأثیری بیشتر در کاهش خستگی چشم حین استفاده از ابزارهای دیجیتال دارد. ضمن این‌که در بلند مدت از اثر تخریبی نور آبی بر ماکولا و شبکیه چشم می‌کاهد. اما عدسی آنتی رفلکس چنین تأثیری ندارد. نکته مهم این است که عدسی بلوکات ویژگی آنتی رفلکس را نیز داراست. آنتی رفلکس به نوعی زیرمجموعه‌ی بلوکات و بلوکنترل محسوب می‌شود. درواقع می‌توان آن را عدسی آنتی رفلکس بلوکات نامید.

ضرورت عینک آنتی رفلکس و بلوکات

با اطلاع از تفاوت عدسی بلوکات و آنتی رفلکس می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام‌یک را انتخاب کنید. اگر بیش از ۲ ساعت از شبانه‌روز در معرض تابش اشعه‌ی صفحات دیجیتال هستید، باید بلوکات یا بلوکنترل را تهیه کنید. عدسی آنتی رفلکس از خستگی چشم شما در برابر این دستگاه‌ها می‌کاهد اما به‌هرحال تمام نور آبی را عبور می‌دهد. بنابراین اگر نگران اثرات مخرب نور آبی هستید، بلوکات و بلوکنترل برای شما مناسب‌تر از آنتی رفلکس است.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

18 نظر

  • کاربر

    بهزاد ۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام آقای دکتر ،عدسی بلوکات از چه برندی بگیرم بهتره ؟آنتی گلر چی هست؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهاشنایدرهویاایندو و اپتکس خوبنآنتی گلر بیشتر برای کسایی مناسبه که توی شب نور چراغ ها رو خیلی پخس میبینن(پوشش انتی رفلکس معمولی اگر روشون جواب نده میریم روی آنتی گلر)

  • کاربر

    کارمند۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام .من نمره عینکم یک و یکو ۲۵ هست.روزی ۶ساعت پشت سیستم هستم .عینک آنتی رفلکس بگیرم کافیهیا بلو کنترل خوبه و فرقشان مثلا چند درصد هست چون اختلاف قیمت زیاد دارند

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهبله حتما لازمه از از عدسی بلوکنترل و یا بلوکات استفاده کنید اختلاف قیمتشون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصده ولی راحتی که هنگام کاربا سیستم و گوشی دارید بی نظیره

  • کاربر

    جاوید۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ،از کسی شنیدم (فامیل نزدیک) عینک مطالعه اش خش داشته برده عینک سازی و لایه آنتی رفلکسش را برداشته و خش ها بر طرف شده ،این کار را انجام بدهم؟ ممنون

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهدر گوشی بهتون بگم که بله میشه آنتی رفلکس رو برداشت و دوباره آنتی رفلکس زد اما به شرطی که خش نداشته باشه خود عینک وگرنه اصلا خوب نمیشهدر کل انجام نمیدن چون ۱.به صرفه نیست برای شرکت ها و دردسر زیاد داره ۲.هزینه بالایی داره ۳.نتیجه همیشه خوب نیست

  • کاربر

    مریم۱۱ دی ۱۳۴۸

    عدسی فرانسوی بلوکنترل خیلی نسبت به نوع کره ای برتری دارد؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیربله خیلی متفاوت هستهم توی شفافیتهم ضد خشهم پاکشوندگی

  • کاربر

    دل آرام کریمی۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام آقای دکتر. خداقوت. ببخشید من از صبح تا شب پای سیستم هستم.به تازگی تلوزیون ویا اجسام دور را تار میبینم. رفتمدکتر گفتن شمارره چشمم یکی 25 صدمو کی نیمهست و عینک انتی رفلکس بگیرم. اما وقتی رفتم عینک فروشی یک عینک بلوکات بهم داد. الان بلوکات انتی رفلکس هم هست؟یا برم همون انتی رفلکس بگیرم؟یه سوال دیگه هم دارم اینکه شیشه عدسی ارزونتر چینی را بخریم ضرری برای چشم و سلامتی ندارد و فقط کیفیت و ماندگاریش کمتر است؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشههمه عدسی های بلوکات آنتی رفلکس هم هستفرق عدسی های چینی با برند های کره ای و ... توب وضوح دید و پاکشوندگی و طول عمرشون هست اما آسیبی به چشم نمیرسونه

  • کاربر

    بهرامی۱۱ دی ۱۳۴۸

    بسیار عالی. خداوند به شما خیر بدهد

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهخیلی ممنون از دعای خیرتون

  • کاربر

    سارا۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ببخشید من یه عینک با شیشه بلوکات از مطب سفارش دادم میخوام بدونم آیا شیشه دودی برام میارن؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقتتون بیخرشیشه دودی و بلوکات دوتا محصول کاملا جدا هستن

  • کاربر

    علی ۱۱ دی ۱۳۴۸

    عدسی عینک من طلق آنتی رفلکس بلوکات هست که بعد چندین بار تمیز کردن خط و خش افتاد روش...راهکاری برای از بین بردن خط و خش دارید؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام علی عزیزهیچ راهی وجود نداره و فقط باید تعویضش کنید(توی یوتوب و... بگردین زده با خمیر دندون و... پاک کنید تا درست شه اما هیچ کدوم جواب نمیده)

  • کاربر

    اکبر‌برزگر۱۱ دی ۱۳۴۸

    اطلات‌بسیار‌مفید‌بوده‌حتی‌برای‌من‌که‌سالهاست‌عینک‌میزنم‌و‌فکر‌میکردم‌اطلاعاتم‌در‌مورد‌عدسیها‌کامل‌هستواقعا‌عدسیهای‌بلوکات‌عالی‌هست‌با‌درصد‌uvبالا‌‌.من‌به‌نوبه‌خودم‌از‌اطلاعات‌‌‌سایت‌شما‌استفاده‌کردم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام جناب برزگرخیلی خوشحال شدم از پیام پر مهرتون وسعی میکنیم روز به روز بهتر بشیم

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.