#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

عینک آفتابی زمستانی

چرا باید در زمستان از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

عینک آفتابی زمستانی چشمان شما را در برابر اشعه فرابنفش در فصل زمستان و روزهای برفی حفظ می‌کند. اگر با گذشت تابستان، عینک آفتابی خود را کنار گذاشته‌اید، لطفا آن را مجددا در دسترس قرار دهید. اگر می‌خواهید علت را بدانید در این مقاله همراه دکتر عینک شوید. خواهیم گفت چرا باید از عینک آفتابی برای زمستان استفاده کنید و عینک آفتابی مخصوص زمستان چه ویژگی‌هایی دارد.

ضرورت استفاده از عینک آفتابی زمستانی

همراه با پدیده‌ی گرم شدن زمین، ماه‌های بیش‌تر و ایام طولانی‌تری را در گرما به سر می‌بریم.  تابش قدرتمند آفتاب در فصول گرم ما را ترغیب می‌کند از عینک آفتابی، سایه‌بان و ... استفاده کنیم. وسایلی که معمولا در زمستان از آن‌ها غافل می‌شویم. همراهی زمستان با کاهش دما ناخودآگاه این حس را برای ما ایجاد می‌کند که نیازی به عینک آفتابی نداریم. کاملا هم طبیعی است که چنین حسی داشته باشیم. زیرا تابش آفتاب را با قدرت و گرمایی که در تابستان داشت، احساس نمی‌کنیم. اما آنچه از آن غافلیم، اشعه UV (فرابنفش) خورشید است.  در ادامه دلایلی را برای این که چرا باید از عینک آفتابی زمستانی استفاده کنیم و ضرورت استفاده از عینک آفتابی زمستانی را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

عینک آفتابی زمستانی ضد اشعه فرابنفش

این پرسشی است که برای بسیاری پیش می‌آید. آیا باید در زمستان هم عینک آفتابی داشته باشیم؟ علت استفاده از عینک آفتابی مخصوص زمستان چیست؟ پاسخ خلاصه این است: مهم نیست در چه فصلی از سال هستید. عینک آفتابی باید همیشه استفاده شود. فعالان حوزه‌ی بهداشت و سلامت، همواره در رابطه با استفاده از عینک آفتابی برای زمستان هشدار می‌دهند. می‌بینیم که با وجود این هشدارها، حدود 70 درصد مردم، استفاده از عینک آفتابی برای زمستان را جدی نمی‌گیرند. برای سلامت چشم‌ها در زمستان باید از عینکی آفتابی استفاده کنید که 99 تا 100 درصد ضد اشعه فرابنفش باشد. همچین باید دست کم 75 درصد (و بهتر است تا 90 درصد) نور مرئی را کاهش دهد.

عینک آفتابی در زمستان

استفاده از عینک مخصوص برف

برای فعالیت‌های زمستانی استفاده از عینک آفتابی زمستانی ضروری است. ما تنها در روزهای گرم تابستان فعالیت بیرون از منزل نداریم. عینک آفتابی نیز فقط برای چنین روزها یا گردش در سواحل طراحی نشده است. عینک آفتابی در طول زمستان باید هر روز مورد استفاده قرار گیرد. بزرگسالانی که رانندگی می‌کنند، در زمستان نیز باید عینک آفتابی را استفاده کنند. علت آن است که شیشه جلوی اتومبیل‌ها معمولا محافظت چندانی در برابر نور آفتاب و اشعه فرابنفش ندارد.

همچنین برای ورزش‌هایی مانند اسکی به عینک اسکی یا عینک مخصوص برف نیاز دارید. برخی گمان می‌کنند تنها برای اسکی در برف به عینک آفتابی زمستانی نیاز است. خیر، این‌طور نیست. برای تمام فعالیت‌هایی دیگر که در فضای باز انجام می‌شوند، به عینک آفتابی مخصوص زمستان نیاز دارید. حتی هنگام دویدن و پیاده‌روی در یک روز برفی یا غیربرفی زمستانی باید از عینک آفتابی زمستانی استفاده کنید. برای فعالیت‌های گوناگون باید از عینک‌هایی استفاده کنید که مناسب آن‌ها باشد. یعنی علاوه بر داشتن ویژگی‌های استاندارد محافظتی ضمن فعالیت، روی چشم بماند.

تشدید اشعه ماوراء بنفش در زمستان

برخلاف تصوری که داریم، آفتاب زمستان قدرت بیشتری برای آسیب زدن دارد. اگرچه خورشید در ماه‌های سرد، کمتر در آسمان است، قدرت اشعه فرابنفش تفاوتی ندارد. یعنی رسیدن این اشعه به زمین، همانند ماه‌های گرم است. گفته می‌شود که حتی ممکن است در ماه‌های سرد، خطر این اشعه دوبرابر باشد. علت آن است که نور خورشید از محیط‌ها و سطوحی که خیس یا برفی است، انعکاس می‌یابد. پس یک بار از تابش مستقیم آفتاب و یک بار از انعکاس آن اشعه‌ی UV به چشم می‌رسد. ضمنا زاویه‌ی تابش آفتاب مایل می‌شود به شکلی که بیشتر در معرض دید است.

محافظت عینک آفتابی زمستانی از چشم

اگر عینک آفتابی استاندارد و با کیفیت باشد، چشمان شما را از برخی بیماری‌ها حفظ می‌کنند. یعنی علاوه بر آسایش و راحتی چشم شما، این مزیت را دارد که از برخی بیماری‌ها نیز پیشگیری کند. از جمله‌ی این بیماری‌ها می‌توان تخریب ماکولا، آب‌مروارید، ناخنک و pinguecula (نقطه‌ی زردرنگ روی قرنیه چشم) را نام برد. این بیماری‌ها معمولا تحت تأثیر اشعه‌های مضر آفتاب در چشم ایجاد می‌شود. عینک آفتابی در همه‌ی فصل‌ها و ایام ضروری است و از این عارضه‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین چه در ظهری آفتابی، چه در صبحی برفی یا عصری ابری، باید عینک آفتابی داشته باشید. زیرا در معرض اشعه‌های UV قرار دارید.

پیشگیری از برف‌کوری

آب و برف، نور خورشید را به میزان قابل توجهی انعکاس می‌دهند. حتی اگر در روزی ابری باشید، از برف و یخی که در محیط است، اشعه فرابنفش دریافت می‌کنید. همچنین اگر در ورزش‌هایی در ارتفاعات فعالیت کنید، این خطر وجود دارد. به ‌طور کلی خطر اشعه فرابنفش در ارتفاعات و محیط‌های بازتابنده دوچندان است. عارضه‌ای که در این شرایط زیاد رخ می‌دهد، برف کوری است. برف کوری نوعی آفتاب‌زدگی یا آفتاب‌سوختگی چشم است. این عارضه سبب کاهش بینایی یا نابینایی موقت می‌شود.

همچنین برخی از داروها حساسیت چشم را به نور آفتاب و آسیب‌پذیری در برابر آن را بیشتر می‌کنند. می‌توان از این میان به قرص‌های ضد بارداری، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ادرار آور و آرام‌بخش‌ها اشاره کرد. ممکن است در زمان‌های قابل توجهی از عمر خود مشغول مصرف این داروها باشید. پس بهتر است از عینک آفتابی برای زمستان و تابستان و خلاصه، تمام فصول استفاده کنید.

عینک آفتابی

مزایای استفاده از عینک آفتابی زمستانی

در کنار ضرورت‌هایی که زدن عینک آفتابی زمستانی برای سلامت چشم دارد . اهمیت استفاده از عینک آفتابی زمستانی، این مزایا را نیز به خاطر بسپارید:

پیشگیری از خشکی چشم: هوای زمستان معمولا جز در شرایط بارندگی، خشک است. همچنین زمستان معمولا همراه با وزش بادهایی سرد است. عینک آفتابی می‌تواند از خشک شدن چشمان شما در اثر هوای زمستانی پیشگیری کند.

پیشگیری از سردرد و چشم‌درد: گاهی در اثر فشردن چشم‌ها به خاطر ناراحتی از تابش آفتاب یا پلک زدن زیاد، دچار عوارضی می‌شوید. سردرد و چشم‌درد از شایع‌ترین این عوارض هستند. عینک آفتابی کمک می‌کند از این موارد در امان باشید.

زیبایی پوست دور چشم: پوست پلک‌ها و دور چشم، از نازک‌ترین و حساس‌ترین نقاط پوستی است. در اثر تابش نور آفتاب ناخودآگاه چشمانمان را جمع می‌کنیم و پوست را چین می‌دهیم. همچنین پوست حساس این نقاط در اثر نور آفتاب آسیب می‌بیند. اگر از عینک آفتابی در تمام فصول استفاده کنید زیبایی دور چشم‌ها نیز حفظ می‌شود.

ضرورت عینک آفتابی زمستانی برای کودکان

تا این‌جا بیشتر روی بزرگسالانی که شغل یا فعالیت بیرون از منزل دارند، تمرکز داشتیم. در خصوص استفاده از عینک آفتابی زمستانی نباید از بچه‌ها غافل بود. کودکان نیز به دلیل علاقه‌ای که به بازی و تفریح دارند، ممکن است ساعاتی طولانی را در فضای باز بگذرانند.

باید توجه داشت عدسی چشم کودکان شفاف‌تر است. به همین دلیل هم عموما بینایی بهتری دارند و هم اشعه‌ها را بیشتر دریافت می‌کنند. به همین ترتیب می‌توانند بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UV میزانی تقریبی دارد. می‌توان گفت از 25 تا 50 درصد این میزان در زندگی هر فرد، مربوط به پیش از 18 سالگی است. پس درمورد استفاده فرزندانتان از عینک آفتابی دقت و توجه کافی داشته باشید.

انتخاب عینک آفتابی زمستانی مناسب

عینک‌های آفتابی تنوع زیادی دارند. شما می‌توانید بر اساس محیط و فضا، سبک زندگی و سلیقه‌ی خود عینک مورد نیازتان را انتخاب کنید. در انتخاب عینک آفتابی زمستانی این نکات را به خاطر داشته باشید:

1.پوشش ضد اشعه‌های UVA و UVB در عینک آفتابی بهتر است 99 تا 100 درصد باشد.

2.عینک آفتابی را مدلی انتخاب کنید که تا حد امکان به صورت نزدیک باشد و پوشش خوبی داشته باشد.

3.شیشه‌های پلاریزه برای حافظت در برابر تابش خیره کننده از برف یا آب منتاسب می باشند و همچنین برای رانندگی و فعالیت‌هایی چون ماهی‌گیری و قایق‌رانی مناسب هستند.

4.شیشه‌های پلی‌کربنات در برابر ضربات مقاوم هستند. عینک اسکی یا هر ورزش دیگر را که در فضای باز است، می‌توانید از این نوع انتخاب کنید.

انتخاب عینک آفتابی زمستانی به همان اندازه‌ی عینک آفتابی معمول و عینک طبی شما اهمیت دارد. این عینک‌ها را از برندهای معتبر و با مشورت کارشناسان اپتومتری تهیه کنید. به خاطر داشته باشید سلامت چشمان شما در گرو استفاده از ابزارهای مناسب محافظت از چشم است.

Wintersunglasses

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.