#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

عینک نزدیک بین

نزدیک‌بینی و عدسی عینک افراد نزدیک‌بین

نزدیک‌بینی به حالتی گفته می‌شود که فرد توانایی دیدن اجسام و اشیا در نزدیکی خود را دارد، اما بر حسب شدت، توانایی و قدرت دیدن اجسام در فاصله‌های دورتر را ندارد. انتخاب عدسی عینک افراد نزدیک‌بین ، از مهم‌ترین نکات پیش از خرید عینک است.

این عدسی‌ها انواع مختلفی دارد که توسط پزشک شما تجویز خواهند شد. برخی برای نوع شدید و برخی برای نوع خفیف این عارضه مناسب هستند.

عارضه نزدیک‌بینی دلایل مختلفی دارد و بسیاری از مردم جهان درگیر این مشکل هستند، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، راه‌های بسیار ساده و موثری برای حل این مشکل بشر طراحی شده است.

در ادامه این مطلب، بیشتر با نزدیک‌بینی و انواع عدسی‌های مورد استفاده در عینک‌های آن، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

عدسی عینک افراد نزدیک‌بین به چه صورت است؟

یکی از راه‌های درمان مشکل نزدیک بینی، استفاده از عینک است. عدسی‌های به‌کار رفته در عینک‌ها متفاوت هستند. در واقع، چیزی که برای شما اهمیت دارد نوع عدسی عینک است نه طراحی و شکل آن.

آنچه که مداما جلوی چشم شما است و به کمک آن اجسام را مشاهده می‌کنید، همین عدسی‌ها هستند. در انتخاب این مورد باید با متخصصان مشورت کنید. در وهله بعدی می‌توانید به سراغ فریم و طراحی ظاهری عینک بروید.

برعکس دوربینی، در نزدیک‌بینی، تجمع نور‌های وارد شده به چشم به جلوی شبکیه منتقل می‌شود و باعث می‌شود که فرد، اجسام نزدیک را به خوبی ببیند، اما در دیدن اجسام و تصاویر دور مشکل داشته باشد.

وظیفه عدسی عینک افراد نزدیک‌بین، انتقال تجمع نور دقیقا روی شبکیه است که این مشکل را برطرف کند.

در تعیین نزدیک‌بینی چشم، معمولا اسفر که علامتی برای تعیین نزدیک بینی است، علامت منفی را نشان می‌دهد.

هرچه عدد این مقدار بیشتر باشد، نزدیک‌بینی فرد هم شدیدتر خواهد بود و بر انتخاب عدسی عینک افراد نزدیک‌بین تاثیر مستقیمی دارد.

در نوع خفیف نزدیک‌بینی، این عدد معمولا کمتر از 2 است، در نزدیک‌بینی متوسط میزان به 2.25 الی 5 خواهد رسید و نزدیک‌بینی حاد هم عدد 5 به بالا را نشان خواهد داد.

در ادامه به معرفی انواع عدسی برای انتخاب عینک خواهیم پرداخت.

نزدیک بینی

دسته‌بندی و انواع عدسی عینک افراد نزدیک‌بین

همان‌طور که گفته شد، اصلی‌ترین نکته که متاسفانه اغلب افراد به آن توجه کافی را ندارند، انتخاب نوع عدسی عینک است. امروزه عدسی‌ها در جنس‌ها و انواع مختلفی ساخته شده‌اند که هرکدام کاربرد خاصی دارند.

بسته به شدت نزدیک‌بینی شما، پزشک توصیه‌های لازم را انجام خواهد داد.

معمولا عدسی به‌کار رفته در عینک‌های نزدیک‌بین از نوع واگرا است، زیرا در نزدیک‌بینی میزان توان و قدرت عدسی چشم که نوع آن همگرا است، در مقایسه با چشم سالم بیشتر است. لذا فاصله کانونی چشم نزدیک‌بین از فاصله کانونی چشم سالم و بی‌عیب، کمتر است.

بنابراین تصویر اجسام به جلوی شبکیه چشم و در کره چشم منتقل خواهد شد. همان‌طور که در بالا اشاره شد نمره چشم نزدیک‌بین منفی است، این موضوع به دلیل منفی بودن توان این نوع عدسی است.

 همچنین، اغلب چشم افرادی که دچار نزدیک‌بینی هستند، از پشت عینک، ریزتر به نظر می‌رسد. این برخلاف عینک افراد دوربین است. در ادامه انواع عدسی عینک افراد نزدیک‌بین را از نظر جنس بررسی می‌کنیم.

عدسی پلاستیکی عینک افراد نزدیک‌بین

این نوع قدیمی از عدسی، به خاطر قیمت مناسبی که دارد همچنان طرفداران خود را دارد. البته برای مواردی که مدام باید عینک روی چشم فرد قرار گیرد، به علت وزن بالای عدسی، گزینه مناسبی نخواهد بود.

جنس پلی‌کربنات

این نوع عدسی هم سبک‌تر و هم نازک‌تر از عدسی‌های پلاستیکی است. نکته قابل توجه دیگر، مقاومت و ضربه‌گیر بودن آن است.  به همین جهت برای کودکان و برای ورزشکاران گزینه عالی به حساب می‌آید.

عدسی عینک افراد نزدیک‌بین مدل نشکن

این عدسی زیر‌مجموعه‌ای از عدسی پلی‌کربنات است؛ علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگی‌های آن، وضوح بالاتری را هم ارائه می‌دهد. اما هزینه آن کمی بالاتر است.

عینک نزدیک بینی

عدسی عینک افراد نزدیک‌بین مدل بلوکات

یکی دیگر از انواع عدسی عینک افراد نزدیک‌بین، عدسی بلوکات است. این عدسی تمام نور‌های آبی موجود که موجب خستگی و مشکلات چشمی می‌شوند را حذف می‌کند و اجازه ورود آن‌ها به چشم شما را نمی‌دهد.

عدسی فشرده

گزینه بسیار مناسب برای افرادی که به نوع حاد نزدیک‌بینی دچار هستند، همین عدسی فشرده است. هم از لحاظ وزن و هم باریکی، از نمونه‌های دیگر بسیار مناسب‌تر است و به مدت چندین ساعت به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

اما این عدسی نقصی دارد که البته قابل حل است. این عدسی نور را بازتاب می‌دهد و ممکن است برای مکان‌های پرنور و برای رانندگی دردسر‌ساز باشد. اما با پوشش‌های مختلف می‌توان این مشکل را به راحتی حل کرد.

مدل آسفریک

اگر طرفدار مدل صاف و کاملا تخت عدسی هستید، این مدل نیاز شما را برآورده خواهد کرد. سراسر عدسی بدون انحنا است و هم برای افراد نزدیک‌بین و هم دوربین کاربرد دارد.

همچنین این عدسی عینک افراد نزدیک‌بین مشکلی در تغییر ظاهر چشم شما هم ایجاد نخواهد کرد.

 

عدسی عینک افراد نزدیک‌بین با جنس شیشه‌ای

اگر حجم آن را با مدل پلاستیکی مقایسه کنیم، حجم کمتری دارد، اما معمولا دارای وزن بیشتری است.

ایراد بزرگ این مدل، ضربه‌پذیر بودن آن است و در صورت وارد شدن ضربه به راحتی می‌شکند و می‌تواند هزینه‌های تکراری را به همراه داشته باشد.

اما می‌توان عدسی‌ها را بر اساس اصلاح دیدی که انجام می‌دهند هم دسته‌بندی کرد. این دسته‌بندی شامل موارد زیر است.

عدسی تک دید

اکثر عدسی‌های موجود برای بهبود بینایی از همین نوع هستند. این عدسی‌ها برای درمان مشکل نزدیک‌بینی و دور‌بینی بسیار پرکاربرد هستند.

عدسی‌های دو دید

این نوع عدسی‌ عینک افراد نزدیک‌بین، علاوه بر حل مشکل نزدیک‌بینی، مشکل دوربینی را هم حل می‌کند. نوع قدیمی‌تر آن دارای خطی بود که این دو قسمت را از هم مجزا می‌کرد.

عدسی عینک افراد نزدیک‌بین مدل تدریجی

این عدسی قابلیت رفع مشکلات نزدیک‌بینی، دور‌بینی و پیر‌چشمی را به طور همزمان دارد.

افراد نزدیک بین

بهترین نوع عدسی عینک افراد نزدیک‌بین

انتخاب نوع عدسی عینک افراد نزدیک‌بین، کاملا وابسته به شدت نزدیک‌بینی فرد و تشخیص پزشک است.

ممکن است برای فردی نوع سنگین‌تر و برای فرد دیگر سبک‌تر در نظر گرفته شود. اما به طور کلی می‌توان عدسی‌های فشرده را از بهترین انواع موجود، در نظر گرفت.

این عدسی علاوه بر ظرافت بیشتر و وزن کم، ظاهر مناسبی هم دارد. همچنین مشکل بازتاب و انعکاس آن هم با انواع پوشش‌ها برطرف می‌شود.

آشنایی با عارضه نزدیک‌بینی

با عدسی عینک افراد نزدیک‌بین آشنا شدید، اکنون قصد داریم کمی بیشتر با خود عارضه نزدیک‌بینی آشنا شوید.

نزدیک‌بینی شایع‌ترین عارضه چشمی در افراد زیر 40 سال است. به خصوص در سال‌های اخیر، سرعت موارد مبتلا به این عارضه، به طور چشمگیری در حال افزایش است. طبق تحقیقات انجام شده، تا 20 سال آینده، تقریبا نیمی از جمعیت جهان، نزدیک‌بین خواهند بود!

در این عارضه، فرد ممکن است اجسام دور را به هیچ‌وجه نبیند و فقط قادر به مشاهده اجسام و اشیا نزدیک خود باشد.

نزدیک‌بینی یا میوپیا، باعث بزرگ‌شدن کره چشم انسان می‌شود. این دقیقا خلاف اتفاقی  است که در دوربینی رخ می‌دهد. این عارضه هم به صورت ذاتی در بدو تولد و هم به دلیل عواملی مثل کار زیاد با اجسام نزدیک چشم، رخ می‌دهد.

نزدیک‌بینی چه دلایل و علائمی را همراه دارد؟

نزدیک‌بینی زمانی ایجاد می‌شود که کره چشم بیش از حد بزرگ شود و نور‌ها در جلوی شبکیه تجمع کنند.

همچنین می‌تواند به دلیل انحنای قرنیه و عدسی چشم هم به وجود آید. این عارضه معمولا در همان اوایل کودکی مشخص می‌شود و اگر خانواده کودک به این عارضه مبتلا بوده‌اند، باید حتما توسط پزشک معاینه شود.

معمولا در بزرگسالی عارضه نزدیک‌بینی ثابت می‌شود، اما ممکن است با افزایش سن هم پیشرفتی داشته باشد.

اصلی‌ترین علائم آن، ناتوانی در دیدن اجسام دور مثل تابلوها و علائم جاده‌ها است. برعکس در دیدن اجسام نزدیک، مثل کتاب خواندن و مشاهده صفحه نمایشگر، مشکلی دیده نمی‌شود.

دیگر علائم آن شامل سردرد، درد چشم، فشار چشم و احساس خستگی در چشم است.

نزدیک‌بینی چه درمانی دارد؟

برای کودکان دچار عارضه نزدیک‌بینی، روش‌های کنترل‌کننده‌ای مثل قطره‌های مخصوص، عینک‌های متناسب و لنز‌های تماسی وجود دارد.

برای افراد دیگر می‌توان از عینک یا لنز و درصورت بالا بودن شدت عارضه و عدم تحمل آن، از عمل جراحی کمک گرفت.

لازم به ذکر است، روش‌ درمان شما، توسط پزشک تشخیص داده خواهد شد و کاملا بستگی به نوع و شدت عارضه دارد.

پزشک می‌تواند برای شما عینک‌های مخصوص را در نظر بگیرد. عدسی عینک‌ افراد نزدیک‌بین هم نکته مهمی است که پزشک آن را در نظر خواهد گرفت.

اگر مشکل شما جدی نباشد شاید فقط در مواقع ضروری نیاز به استفاده از عینک پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

نزدیک‌بینی، عارضه‌ای خاص و عجیب نیست و در تمام دنیا امری بسیار رایج است. نکته مهم آن، نحوه برخورد با این عارضه است.

با توجه به درمان اصلی این عارضه که استفاده از عینک است، انتخاب عدسی عینک افراد نزدیک‌بین، مسئله‌ای مهم است که تمام افراد باید آن را جدی بگیرند و به جای توجه به ظاهر عینک، ابتدا این نکته را جدی بگیرند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که حتما معاینه کودکان خود را از همان سنین پایین جدی بگیرید.

اگر مشکل کوچکی وجود داشته باشد، از همان ابتدا می‌توان جلوی آن را گرفت، اما در صورت سهل‌انگاری مشکلات بزرگ‌تری در انتظار شما خواهد بود.

سوالات متداول

1-آیا انتخاب عدسی عینک افراد نزدیک‌بین مهم است؟

بله، می‌توان گفت مهم‌ترین نکته در انتخاب عینک همین موضوع است. بسته به نوع شدت عارضه، پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد. حتما با پزشکی ماهر مشورت کنید.

2-آیا نزدیک‌بینی به طور معمول و خودکار درمان می‌شود؟

امکان این اتفاق بسیار پایین است و اغلب این عارضه در سنین بالا تثبیت می‌شود. شما باید بر اساس میزان شدت عارضه، برای درمان آن اقدام کنید.

3-آیا با استفاده از عدسی‌های عینک، ظاهر چشم ما تغییر می‌کند و بد شکل می‌شود؟

شاید برخی از انواع عدسی‌ها باعث ایجاد مشکلات ظاهری در چشم شوند، اما امروزه انواعی از این عدسی‌ها ساخته شده است که هیچ مشکلی را برای ظاهر چشم به وجود نمی‌آورند. برخی از افراد به همین دلیل بد شکل شدن چشمشان قید استفاده از عینک را می‌زنند، در صورتی که گزینه‌های مناسبی در دسترس هستند.

 

پست های اخیر

2 نظر

  • کاربر

    سینا نظری۱۱ دی ۱۳۴۸

    ببخشیدچشم راست ۵ و چشم چپ ۵.۲۵و نیم آستیگماتیسمنزدیک بین هستم.مناسبترین عدسی فشرده برای من با این شماره چشم، ۱.۶۷ هست یا ۱.۷۴؟میخام چشمم کوچیک دیده نشهممنون

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلاماگر قابتون بزرگ نباشه ۱.۶۷ گزینه خوبیه و اگر کمی بزرگ باشه ۱.۷۴ توصیه میشه

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.