#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

مقایسه هزینه عمل شبکیه چشم در شرایط مختلف - دکترعینک

مقایسه هزینه عمل شبکیه چشم در شرایط مختلف

واردآمدن آسیب به هر قسمت از بدن دردناک است و باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کرد. چشم یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن است که در صورت آسیب‌دیدن، خسارات جبران‌ناپذیری به انسان وارد می‌کند. بهتر است در هر زمان از شبانه روز که صدمه‌ای به چشم شما وارد شد، بدون ازدست‌دادن وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشک، ممکن است برای همیشه دید خود را تا حدودی یا به طور کامل از دست دهید.

در تعیین هزینه عمل شبکیه چشم فاکتورهای زیادی نقش دارند که باید به همه آن‌ها توجه کرد. اگر می‌خواهید از نحوه انجام یک عمل شبکیه چشم با قیمتی نسبتا مناسب اطلاع پیدا کنید، مطالبی که در ادامه بیان کرده‌ایم به کمک شما خواهد آمد؛ پس با ما همراه باشید.

عمل جراحی شبکیه چشم و هر آنچه که در مورد آن نمی‌دانید!

شبکیه چشم به مجموعه عصب‌های پشت چشم انسان گفته می‌شود که وظیفه آن دریافت سیگنال‌های نوری و انتقال آن‌ها به مغز است. اگر ضربه‌ای به چشم یا ناحیه نزدیک به آن وارد شود، ممکن است سبب جداشدن شبکیه از لایه زیرین آن شود. در این صورت بینایی چشم کاملا از بین می‌رود. انجام عمل جراحی با احتمال خیلی بالا به افراد در بازگشت بینایی کمک می‌کند.

طرح شماتیک از مشکلات شبکیه چشم

عمل جداشدگی شبکیه چشم

جداشدگی شبکیه زمانی رخ می‌دهد که بر اثر ضربه یا هر اتفاق دیگری، نوعی مایع بین شبکیه و لایه زیرین آن قرار گیرد. در صورت وقوع چنین اتفاقی شبکیه ازکارافتاده و بینایی شخص موقتا از بین می‌رود. اگر آسیب وارده زیاد باشد و فرد سریعا به پزشک مراجعه نکند، ممکن است برای همیشه دید خود را از دست بدهد. تقریبا می‌توان گفت همیشه جداشدگی شبکیه به نابینایی ختم می‌شود به جز مواقعی که سریعا درمان شود. انجام این عمل به طور معمول بین 1 تا  4 ساعت طول می‌کشد.

علت پارگی یا جداشدگی شبکیه را بدانید

چشم جز حساس‌ترین بخش‌های بدن محسوب می‌شود و در اثر واردآمدن کمترین ضربه ممکن است به شدت آسیب ببیند. گاهی ممکن است این آسیب براثر ضربه وارد نشود و علت آن بالارفتن سن فرد باشد اما این امر چگونه رخ می‌دهد؟

به نوعی مایع که در وسط چشم قرار دارد و پیش‌ازاین نیز به آن اشاره کوچکی کردیم، زجاجیه گفته می‌شود. زجاجیه به شبکیه متصل است اما ممکن است با افزایش سن انسان بین این دو فاصله ایجاد شود و حتی از یکدیگر جدا شوند. در برخی مواقع نیز زجاجیه در حین فاصله‌گرفتن از شبکیه، به دلیل اتصال قوی که با شبکیه دارد، از آن جدا نمی‌شود. این امر باعث کش آمدن هر دو عضو می‌شود که در نهایت باعث ایجاد پارگی در شبکیه می‌شود.

پارگی ذکر شده به‌تنهایی باعث اختلال شدید در چشم نمی‌شود؛ عبور زجاجیه از پارگی ایجاد شده در شبکیه و به‌وجودآوردن فاصله بین شبکیه و لایه زیرین آن، سبب کاهش دید یا نابینایی خواهد شد. تا به اینجا فقط به دو عامل ضربه و بالارفتن سن در پارگی شبکیه اشاره کردیم اما دلایل دیگری نیز دراین‌بین دخالت دارند که شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم:

ü     نزدیک‌بینی چشم

ü     جراحی سابق آب مروارید چشم

ü     گلوکوم

ü     جداشدگی شبکیه چشم دیگر (خواه درمان شده باشد یا نه)

ü     وجود سابقه خانوادگی

ü     وجود ضعف در عضلات و قسمت‌های مختلف چشم

کدام علائم نشان‌دهنده احتمال پارگی در شبکیه چشم است؟

اگر یک ضعف یا تاری دید در بینایی خود احساس کردید، زیاد نگران نباشید زیرا پارگی چشم علائم شدیدتری دارد اما اگر این اختلالات کوچک ادامه داشتند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی از نشانه‌های پارگی شبکیه را در ادامه بیان می‌کنیم.

ü     مشاهده چراغ‌ها به صورت چشمک‌زن

ü     ایجاد حالت موج در دید

ü     مشاهده یک سایه غیرمعمولی در اطراف

ü     ایجاد یک پرده خاکستری جلو دید

البته باید به این نکته اشاره کنیم که علائم ذکر شده همیشه به معنای پاره شدن شبکیه چشم نیستند و ممکن است دلایل دیگری برای بروز آن‌ها وجود داشته باشد اما بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. این موضوع را به یاد داشته باشید که ممکن است در معاینه اول توسط پزشک هیچ‌گونه پارگی مشاهده نشود اما پس از گذشت حدود 6 هفته، این پارگی کاملا مشخص شود. در صورت عدم مشاهده پارگی در شبکیه حتما چند هفته بعد دوباره به‌منظور تکرار معاینه، به پزشک مراجعه کنید.

انجام عمل جداشدگی شکبیه چشم توسط دستگاه‌های مدرن

آیا پارگی شبکیه با جداشدگی شبکیه ارتباط دارد؟

پارگی شبکیه به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد و پزشک معالج با روش‌های مختلف قادر به درمان آن است. هزینه عمل شبکیه چشم وقتی در مرحله پارگی قرار داشته باشد بسیار کمتر خواهد بود. از جمله روش‌های پارگی شبکیه می‌توان به لیزر و کرایوتراپی یا انجماد اشاره کرد. این عمل‌ها در دسته عمل سرپایی قرار می‌گیرند و ممکن است در مطب پزشک انجام شوند که فرد پس از آن تنها اندکی ناراحتی احساس می‌کند.

درصورتی‌که پارگی شبکیه به‌موقع درمان نشود، ممکن است به جداشدگی شبکیه منجر شود. درمان جداشدگی تنها با استفاده عمل جراحی انجام می‌شود، البته اگر به‌موقع  به پزشک مراجعه شود! هزینه چنین عملی از درمان پارگی شبکیه بیشتر است و به دوران نقاهت طولانی‌تری نیاز دارد.

البته درمان جداشدگی به درجه آسیب و زمان رسیدگی به مشکل بستگی دارد؛ یعنی اگر فرد به‌محض مشاهده هر علائمی به پزشک مراجعه کند، راحت‌تر و با پرداخت هزینه کمتری درمان می‌شود. گاهی لازم است که مدتی از آسیب به چشم بگذرد تا بتوان آن را درمان کرد؛ تشخیص این امر برعهده پزشک معالج شما خواهد بود.

عمل جداشدگی شبکیه به چند روش انجام می‌شود؟

به‌جرئت می‌توان گفت که عمل جداشدگی شبکیه چشم یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین جراحی‌ها در شاخه چشم‌پزشکی است. باتوجه‌به نوع و شدت آسیب وارده، ممکن است روش‌های مختلفی برای انجام این عمل به کار گرفته شود که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. البته گاهی ممکن است لازم باشد برای بازگشت کامل بهبود فرد، دو عمل سگک اسکلرال و ویترکتومی باهم انجام شوند.

سگک اسکلرال

در این روش با کمک یک نوار سیلیکونی که سگک نامیده می‌شود و با استفاده از بخیه، دو قسمت جدا شده را دوباره به یکدیگر متصل می‌کنند. سگک باگذشت زمان در چشم فرد کمی فرورفتگی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود دوباره به شبکیه متصل شود. سگک اسکلرال در قسمت داخلی چشم و پشت ماهیچه‌های آن قرار می‌گیرد به همین دلیل از بیرون قابل‌مشاهده نیست و معمولا همیشه آنجا می‌ماند.

ویترکتومی

روش انجام این عمل کاملا متفاوت است و عامل مزاحم توسط پزشک برداشته می‌شود تا شبکیه و لایه چشم دوباره به یکدیگر متصل شوند. این عامل مزاحم می‌تواند یک قسمت یا همه زجاجیه یا کمی خون باشد. برای برداشتن این عامل ابتدا تعدادی خراش ایجاد می‌شود. سپس با استفاده از ابزار مخصوص، زجاجیه یا خون را خارج می‌کنند. با انجام این عمل، کشش شبکیه توسط زجاجیه کاهش‌یافته و شبکیه در جای خود یعنی روی لایه چشم باقی می‌ماند.

اگر شبکیه از جای خود زیاد فاصله گرفته باشد با تزریق حباب نوعی گاز، شبکیه را به‌جای اصلی خود باز می‌گردانند. باگذشت زمان مایع موردنظر توسط بدن ساخته شده و جایگزین حباب می‌شود. در صورت لازم ممکن است به‌جای حباب گاز از روغن سیلیکون استفاده شود. پس از تولید مایع مخصوص، می‌توان با انجام یک روش دیگر روغن سیلیکون را خارج کرد یا می‌توان اجازه داد در جای خود باقی بماند.

در بالا دو مورد از مهم‌ترین روش‌ها را توضیح دادیم اما ممکن است برای بهبود کامل، به درمان‌های دیگری در کنار آن‌ها نیاز باشد. در ادامه برخی از درمان‌های تکمیلی را معرفی می‌کنیم.

ü     تخلیه مایع موجود زیر شبکیه چشم

ü     فتوکاگولاسیون (استفاده از لیزر)

ü     کرایوتراپی

تاثیر دیابت بر ایجاد اختلال در دید

انجام عمل شبکیه چشم و بازگشت بینایی

حدودا 85 درصد از عمل‌های جراحی با موفقیت کامل همراه‌اند و تنها در 15 درصد از این عمل‌ها، بینایی فرد به طور کامل باز نمی‌گردد. البته درصد بسیار پایینی از افراد وجود دارند که به‌خاطر برخی دلایل شناخته شده و ناشناخته مانند دیر مراجعه کردن به پزشک، بینایی خود را دوباره به دست نمی‌آورند. اما بازگشت دوباره بینایی باگذشت زمان به دست می‌آید؛ پس باید کمی صبور باشید. دقت کنید که اگر در مدت بازگشت بینایی با مشکلی مواجه شدید حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

صفحه اینستاگرام دکترعینک

هزینه جراحی شبکیه جدا شده چقدر است؟

به‌طورکلی هزینه عمل شبکیه چشم بیش از 10 میلیون تومان است البته اگر فرد به‌صورت آزاد و در یک بیمارستان یا کلینیک خصوصی مورد عمل جراحی قرار گیرد. از جمله مواردی که در تعیین هزینه عمل شبکیه موثرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ü     استفاده از بیمه خدمات درمانی

ü     نوع بیمه درمانی

ü     محل انجام عمل (بیمارستان یا کلینیک)

ü     انجام عمل در بیمارستان خصوصی یا دولتی

ü     میزان جراحت وارده به چشم

ü     محل زندگی فرد (در مناطق محروم ممکن است هزینه کمتری از بیمار دریافت شود)

ü     نوع تجهیزات مورداستفاده در عمل جراحی

ü     نوع عمل

ü     نیاز به انجام سونوگرافی چشم

ü     نیاز به انجام عمل دوم

عوامل موثر در تعیین هزینه عمل شبکیه چشم

جمع‌بندی

عمل شبکیه چشم یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین عمل‌های چشم‌پزشکی است و به‌دقت زیادی نیاز دارد. هزینه عمل شبکیه چشم باتوجه‌به نیاز به خدمات مختلفی که به بیمار تا بهبودی کامل ارائه می‌شود، تعیین خواهد شد. عمل قرنیه در دو نوع پارگی شبکیه و جداشدگی شبکیه انجام می‌گیرد که جراحی جداشدگی آن دشوارتر است. خبر خوب برای افرادی که مشکل جداشدگی شبکیه پیدا کرده‌اند این است که حدودا 85 درصد از این نوع عمل‌ها با موفقیت کامل انجام می‌شود.

سوالات متداول

1-آیا هزینه عمل جداشدگی و پاره شدگی شبکیه متفاوت است؟

بله، بسته به نوع مشکل فرد، نوع عمل متفاوت است و همچنین هزینه نهایی نیز متفاوت خواهد بود. در کل هزینه عمل جداشدگی شبکیه بیشتر از پارگی است.

2-آیا هزینه عمل شبکیه چشم را می‌توان با دفترچه‌های بیمه پرداخت کرد؟

بله، خوشبختانه امکان پرداخت هزینه با توجه به نوع بیمه برای این عمل جراحی وجود دارد.

3-آیا پارگی شبکیه و جداشدگی شبکیه نیاز به جراحی دارد؟

بله، در صورتی که این مشکلات توسط پزشک متخصص تایید شوند، باید فرد حتما تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است حتی بینایی فرد نیز تحت مشکلات شدید قرار بگیرد.

 

پست های اخیر

8 نظر

  • کاربر

    م ۱۱ دی ۱۳۴۸

    پسر من 10سال پیش به چشمش ضربه خورده چند بار قرنیه باشبکه چشم عمل کردیم ولی نتیجه خوشایند نبود ایا درمانی داره

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیراطلاعات کافی نیست برای جواب دادن

  • کاربر

    لیلا حیدری۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام خسته نباشید من و خواهرم RP داریم خواهرم دیدشو کلا از دست داده منم نصف دیدم و از دست دادم درمانی پیدا شده من خیلی ناامیدم تورو خدا جواب بدین لطفا

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیرفعلا خیر متاسفانه

  • کاربر

    علی۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام آیا با سلولهای بنیادی پارگی و جداشدگی شبکیه امکان پذیر هست

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهفعلا در مراحل تحقیقات هست و در برخی آزمایشات نشون داده شده که برخی سلول های بنیادی میتونن جایمزین بشن اما نه گسترده

  • کاربر

    حفیظ اله امیری۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام علیکم ببخشید شبکه چشم من آسیب دیده آیا قابل درمان هس

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهفعلا درمانی براش نیومده

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.