#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

مشخصات شیشه عینک طبی خوب - دکترعینک

مشخصات شیشه عینک طبی خوب

شاید انتخاب شیشه عینک طبی خوب در ابتدا کمی سخت به‌نظر برسد. چرا که تنوع محصولات و کاربری آنها در بازار بسیار زیاد است. با این وجود آشنایی با مشخصات انواع عدسی‌های موجود در بازار، کار انتخاب شما هم تا حدودی راحت‌تر می‌کند.

همانطور که می‌دانید استفاده از عینک تاثیر زیادی روی راحتی و زیبایی ظاهر شما دارد. به همین دلیل باید نهایت دقت را در انتخاب عدسی مناسب داشته باشید. البته به‌یاد داشته باشید که حتما در این زمینه با متخصص چشم و اپتومتریست هم مشاوره داشته باشید. چرا که انتخاب اشتباه ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی چشمان شما شود. در این مطلب سعی داریم راهنمای جامعی از انتخاب عدسی عینک مناسب داشته باشیم.

عدسی مناسب عینک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

آشنایی با مشخصات شیشه عینک طبی خوب اهمیت بالایی دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که عدسی عینک باید با توجه به جهات مختلف حرکت چشم، دارای انحنای متناسبی باشد. چرا که این عدسی در فاصله‌ای معین از چشم شما قرار دارد.

به طور کلی هنگام خرید عینک باید فاکتورهای عدسی مثل راحتی، وضوح دید، ظاهر و ایمنی چشم را در نظر داشته باشید. درواقع باید بیشتر وقت خود را روی این بخش و توجه به طراحی و تناسب عدسی چشم بگذارید. عدسی نقش بسیار مهمی در کارایی عینک دارد. به همبن دلیل حتما باید شفافیت و مقاومت لازم را داشته باشد. یک عدسی عینک مناسب در برابر انواع فشار و حرارت، باید مستحکم باشد.

ویژگی عدسی مناسب

با انواع شیشه عینک طبی خوب از نظر جنس آشنا شوید

بهترین شیشه عینک طبی چیست؟ هنگام خرید عینک حتما باید متناسب بودن شیشه با صورت و راحتی استفاده از آن را در نظر داشته باشید. بهترین کار این است که فریم‌ها و عدسی‌های مختلف را امتحان کرده و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین باید شیشه مناسبی برای عینک پیدا کنید. در ادامه با انواع عدسی شیشه‌های عینک آشنا می‌شوید.

عدسی عینک طبی از جنس پلاستیک

امروزه استفاده از این نوع عدسی‌ها رواج پیدا کرده است. عدسی‌های پلاستیکی از کیفیت اپتیکی بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین به دلیل استفاده از پلاستیک معمولا وزن بسیار سبکی دارند و هزینه ساخت آنها هم بسیار پایین است.

عدسی عینک طبی از جنس شیشه

استفاده از شیشه در گذشته‌ای نه‌چندان دور رواج بسیار زیادی داشت. به دلیل وزن سنگین و احتمال آسیب زیادی که این عدسی‌ها داشتند، کم کم استفاده از آنها منسوخ شد. همچنین شکستن شیشه باعث آسیب‌های جدی به چشمان فرد می‌شد.

عدسی عینک طبی از جنس پلی کربناتی

این نوع عدسی‌ها محبوبیت بسیار بالایی دارند. شیشه عینک طبی خوب پلی کربناتی، مقاومت و استحکام زیادی در برابر فشار و ضربه دارد. به دلیل وزن سبکی که این عدسی‌ها دارند، معمولا برای عینک‌های ورزشی و کودکان کاربرد دارند.

عدسی عینک Trivex

این عدسی‌ها از جنس پلاستیک هستند و شباهت بسیار زیادی به جنس پلی کربنات دارند. این عدسی‌ها به دلیل وزن بسیار سبک، مقاومت بالا و ضخامت کم طرفداران زیادی دارند. همچنین Trivex مشکلات بینایی برخی افراد را تا حدودی اصلاح می‌کند.

عدسی عینک کروی (Aspheric)

همانطور که از عنوان این عدسی‌ها مشخص است، دارای انحنا هستند. به همین دلیل ضخامت کمی دارند و سطح آنها صاف است.

انتخاب شیشه عینک طبی خوب

بررسی انواع لایه‌های محافظتی عدسی عینک طبی

گاهی اوقات برای محافظت از عدسی عینک، باید از لایه‌های محافظتی استفاده کنید. برخی از این لایه‌های محافظتی از آسیب رسیدن به چشمان شما هم جلوگیری می‌کنند. برای داشتن شیشه عینک طبی خوب، وجود این لایه‌ها ضروری است. در ادامه با این پوشش‌دهنده‌ها آشنا می‌شوید.

لایه محافظتی ضد خش

معمولا عدسی‌های شیشه‌ای و پلاستیکی بیشتر در معرض خط و خش قرار دارند. به همین دلیل هنگام ساخت آنها، باید یک لایه پوششی ضدخش به این عدسی‌های با شاخص بالا اضافه شود. با اضافه شدن این لایه احتمال آسیب‌دیدگی این عدسی‌ها هم کاهش می‌یابد.

لایه محافظتی ضد انعکاس

از این پوشش‌دهنده در چه مواقعی استفاده می‌شود؟ معمولا هنگام شب روشنایی و شفافیت عدسی‌ها کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل با استفاده از لایه محافظتی ضد انعکاس، تقریبا عدسی عینک شما محو می‌شود. البته از این لایه بیشتر برای لنزهای با شاخص بالا استفاده می‌کنند. چرا که این لنزها معمولا انعکاس بسیار بالایی هم دارند. همچنین لایه‌های محافظتی ضد انعکاس، برای افرادی که با مانیتور سروکار دارند هم بسیار مناسب است.

لایه محافظتی اشعه ماوراء بنفش

همانطور که می‌دانید اشعه فرابنفش خورشید، برای سلامت بدن و به‌خصوص چشم بسیار مضر است. در صورتی که به مدت طولانی در معرض این اشعه قرار بگیرید، ابتلا به بیماری‌های چشم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. این اشعه در دراز مدت، باعث ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می‌شود. معمولا شیشه عینک طبی خوب پلی کربنات و پلاستیکی از لایه محافظتی فرابنفش (UV) استفاده می‌کنند.

لایه محافظتی فتوکرومیک

از این پوشش برای مقابله با اشعه فرابنفش استفاده می‌شود. با استفاده از فتوکرومیک نور مرئی تبدیل به تیرگی می‌شود. معمولا از این لایه‌ها برای عینک افرادی که بیشتر در فضای باز مشغول به فعالیت هستند، استفاده می‌شود.

انواع لایه‌های محافظتی

بررسی عدسی‌های مناسب برای عینک مطالعه

معمولا برای مطالعه، عینک‌های جداگانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گاهی جابجایی بین عینک روزمره و مطالعه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. با این وجود تصمیم‌گیرنده اصلی در این مورد خود شما هستید. البته برای رفع این مشکل هم لنزهای دو کانونی طراحی شده‌اند. به این ترتیب برای جابجایی آنها جای نگرانی وجود ندارد. این لنزها دید بسیار نزدیک و واضحی را ارائه می‌دهند.

علاوه بر این استفاده از لنزهای چند کانونی هم رایج است. معمولا از این لنزها برای بیماری‌های پیرچشمی استفاده می‌شود. درواقع این لنزها ترکیبی از فاصله دور و نزدیک را ارائه می‌دهند. البته ناگفته نماند که این نوع لنزها، معمولا قیمت بسیار بالایی هم دارند.

با لنزهای چند کانونی شیشه عینک طبی خوب آشنا شوید

همانطور که اشاره شد این لنزها قابلیت کاربری چندگانه را ارائه می‌دهند. درواقع این نوع عینک‌ها چند مشکل چشم شما را همزمان اصلاح می‌کنند. رایج‌ترین نوع این عدسی‌ها، نوع دوکانونی آنهاست. در عدسی‌های دوکانونی، قسمت بالا برای دوربینی و قسمت پایین برای نزدیکبینی است. معمولا از عدسی‌های دوکانونی برای افراد بالای 40 سال استفاده می‌شود.

نوع دیگر عدسی‌های چند کانونی، سه کانونی‌ها هستند که یک قسمت اضافه‌تر دارند. این عدسی‌ها بیشتر برای کار با مانیتور مناسب هستند.

عدسی عینک

نکات مهم انتخاب شیشه عینک طبی خوب برای کودکان

انتخاب عینک مناسب برای کودکان دشواری‌های خاص خود را دارد. برای این کار تنها ویزیت پزشک متخصص کافی نیست. چرا که متقاعد کردن کودک برای استفاده روزانه از عینک نیازمند همکاری والدین است. در ادامه نکاتی را برای استفاده از عینک در کودکان بررسی می‌کنیم.

·        فریم عینک را متناسب انتخاب کنید تا صورت کودک هنگام استفاده از عینک دچار مشکل نشود.

·        هنگام دریافت عینک مطمئن شوید که نسخه را درست دریافت کرده‌اید.

·        برای استفاده روزانه کودک از عینک سعی کنید برنامه تعیین کنید.

·        هنگام استفاده صحیح از عینک آنها را مورد تشویق قرار دهید.

انتخاب عینک مناسب برای کودکان

ضریب شکست در عینک به چه معناست؟

برای انتخاب شیشه عینک طبی خوب، اطلاع از ضریب شکست آن اهمین بالایی دارد. ضریب شکست درواقع بیانگر میزان شکست نور است. برای محاسبه آن سرعت نور در خلا را بر سرعت نور در ماده سازنده تقسیم می‌کنند.

هرچه عددی که به دست می‌آید بزرگ‌تر باشد، یعنی نور با سرعتی کمتر حرکت می‌کند. درواقع با بالا رفتن ضریب شکست ماده سازنده عدسی، ضخامت آن نازک‌تر می‌شود. با افزایش ضریب شکست عدسی مواد مورد استفاده در آن هم بیشتر خواهد شد. معمولا شاخص ضریب شکست بین 1.498 تا 1.74 است.

معرفی 6 مورد از معروف‌ترین برندهای عدسی عینک طبی

برای انتخاب عدسی عینک طبی خوب، باید برندهای مطرح در این زمینه را هم بشناسید. برندهای بسیار قدرتمند و باکیفیتی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. قبل از انتخاب عدسی، باید از نمره چشم خود آگاه باشید. معمولا نمرات مثبت چشم برای دوربینی و نمرات منفی برای نزدیک بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی 6 برند مطرح این حوزه می‌پردازیم.

عدسی برند هویا (Hoya)

این برند مطرح ساخت عدسی، قدمتی بیش از 8 دهه دارد. درواقع شرکت هویا به صورت تخصصی در این زمینه مشغول به فعالیت است و در حال حاضر، بیش از 37 محصول در بازار دارد. این برند معروف انواع عدسی ازجمله آسفریک، پروگرسیو و ... را تولید می‌کند.

عدسی برند اپتکس (Optex)

یکی از بهترین برندهای سازنده شیشه عینک طبی خوب، شرکت اپتکس است که در کشور آلمان مشغول به فعالیت است. این شرکت عدسی‌های معمولی و فشره تولید می‌کند که بسیار سبک، مقاوم و شفاف هستند.

عدسی برند یوروویژن (EuroVision)

برند یوروویژن تولیدکننده انواع عدسی‌های طبی چند منظوره است. عدسی‌های این برند مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این برند، تولید عدسی‌های متنوع است.

عدسی برند رویال ویولت

با وجود این که این برند عدسی‌های با قیمت مناسب تولید می‌کند، اما از نظر کیفیت قابل رقابت با سایر برندها نیست. با این وجود کارایی مناسب در قبال قیمت به‌صرفه باعث استقبال از عدسی‌های این برند شده است.

عدسی برند آساهی (ASAHI)

یکی دیگر از برندهای معروف ساخت عدسی عینک طبی، شرکت آساهی ژاپن است. این شرکت عدسی‌های بسیار باکیفیتی تولید می‌کند که توانسته نظر مثبت کاربران را به سوی خود جلب کند.

عدسی برند زایس (ZEISS)

این برند در صنعت تولید عدسی بسیار شناخته شده است. کیفیت و تنوع بالای محصولات این شرکت باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. البته عدسی‌های ساخت این شرکت قیمت بالایی دارند، اما با توجه به کیفیت بالای آنها ارزش استفاده را دارد.

کلام پایانی

همانطور که مطرح کردیم انتخاب شیشه عینک طبی خوب، تاثیر زیادی روی ظاهر و راحتی شما دارد. به همین دلیل در این مطلب انواع عدسی‌های موجود در بازار را معرفی کردیم. هر کدام از این عدسی‌ها، کارایی و ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین لایه‌های محافظتی هر کدام از آنها را معرفی کردیم.

برای این که بهترین گزینه را انتخاب کنید، باید با برندهای مطرح تولید عدسی عینک در جهان آشنا شوید. در این مطلب 6 مورد از بهترین برندهای این حوزه را معرفی کردیم. با بررسی وضعیت چشمان خود و انتخاب بهترین گزینه، سلامت چشمان خود را تضمین کنید.

سوالات متداول

1-    آیا عدسی‌های پلاستیکی ایندکس کیفیت خوبی دارند؟

بله این عدسی‌ها از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند و وزن بسیار سبک و کیفیت بالایی دارند. همچنین عدسی‌های ایندکس از ضخامت بسیار کمی برخوردار هستند.

2-    بهترین عدسی موجود در بازار کدام است؟

اکثر عدسی‌های کاربرد خاص خود را دارند. با این وجود عدسی‌های پلاستیکی (های ایندکس)، ترایبرید و پلی کربنات جنس بهتری نسبت به بقیه دارند.

3-    عدسی پلاستیکی بخریم یا شیشه‌ای؟

استفاده از عدسی‌های شیشه‌ای بخاطر مشکلاتی که ایجاد می‌کند خیلی مناسب نیست. به همین دلیل استفاده از عدسی‌های پلاستیکی توصیه می‌شود.

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.