#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

فاصله استاندارد بین دو چشم - دکترعینک

فاصله استاندارد بین دو چشم

فاصله استاندارد بین دو چشم که در واقع همان فاصله دو مردمک چشم از هم است، اهمیت بالایی دارد. زمانی که می‌خواهید عینک تازه‌ای خریداری کنید، عینک‌های مختلفی را روی چشم خود قرار می‌دهید و مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب می‌کنید.

یکی از موارد بسیار مهم در تهیه عینک، تعیین دقیق این فاصله است که ما در این مطلب اطلاعات مناسبی را در این خصوص در اختیار شما قرار می‌دهیم. بنابراین ادامه این مطلب را از دست ندهید.

فاصله استاندارد بین دو چشم چیست؟

فاصله مردمک که به اختصار PD نامیده می‌شود، همان فاصله استاندارد بین دو چشم است. این اندازه‌گیری، بحثی ضروری هنگام خرید عینک جدید از هر نوعی برای هر فرد است. برای راحتی و وضوح دید بیشتر، مرکز نوری هر عدسی عینک شما باید مستقیما در مقابل مرکز مردمک چشم شما قرار گیرد.

PD بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می شود. میانگین فاصله مردمک چشم برای بزرگسالان حدود ۶۳ میلی‌متر است، اما این عددی نیست که شما بتوانید بر آن تکیه کرده و طبق آن جلو بروید. فاصله مردمک برای هر فردی می‌تواند طبق شرایط خاص بسیار متفاوت باشد؛ مثلا تقریبا برای زنان بین ۵۱ میلی‌متر تا ۷۴.۵ میلی‌متر و برای مردان ۵۳ تا ۷۷ میلی‌متر است.

همانطور که گفته شد این‌ اعداد، میانگین هستند و فاصله چشم هر فردی باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

اندازه‌گیری PD تک دید و دو دید

به طور کلی دو نوع اندازه‌گیری برای فاصله مردمک چشم وجود دارد:

1.PD تک چشمی: این فاصله بین مرکز مردمک چشم شما تا وسط قسمت بالایی تیغه بینی است. PDهای تک چشمی برای نصب دقیق عدسی‌های تدریجی مورد نیاز هستند.

2.PD دوچشمی: این فاصله بین مرکز مردمک یک چشم تا مرکز مردمک چشم دیگر است.

به دلیل عدم تقارن صورت در بیشتر مواقع، PD‌های تک چشمی همیشه کاملا یکسان و مثل هم نیستند. اما مجموع دو اندازه گیری PD تک چشمی شما باید همیشه برابر با فاصله مردمک دوچشمی باشد.

فاصله استاندارد بین دو چشم

فاصله استاندارد بین دو چشم را چگونه اندازه‌گیری کنیم؟

اندازه‌گیری فاصله مردمک‌های چشم زمانی صورت می‌گیرد که شما بعد از معاینه توسط پزشک، به عینک نیاز پیدا کنید. پزشک متخصص چشم، PD شما را با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری با دقت بسیار بالا به نام مردمک‌سنج اندازه‌گیری می‌کند و طبق آن برای شما تجویز خود را انجام می‌دهد.

اما حال فرض کنید که نسخه عینک خود را دارید و قصد دارید برای خود عینکی را به صورت آنلاین خریداری کنید یا برای خرید عینک از فروشگاهی خاص برنامه‌ریزی کرده‌اید. در این صورت نیاز به محاسبه فاصله بین دو چشم خود دارید و باید تشخیص دهید که شما فاصله استاندارد بین دو چشم چقدر است.

برای این کار، راه سختی در پیش ندارید و به راحتی در خانه می‌توانید این مقدار را اندازه‌گیری کنید. تنها چیزی که نیاز دارید خط کش میلی‌متری و یک آینه است.

حال در ادامه نحوه محاسبه این فاصله را شرح می‌دهیم.

جلوی آینه با فاصله تقریبا ۳۰ سانتی‌متری قرار بگیرید.

یک خط‌کش میلی‌متری را به صورت افقی، دقیقا در بالای چشمان و روی ابروهای خود نگه دارید. حال چشم راست خود را ببندید.

با چشم چپ خود، علامت صفر خط کش را با مرکز مردمک چشم چپ خود تطبیق دهید و آن را تراز کنید. حالا بدون حرکت دادن خط کش، چشم چپ خود را ببندید و  این بار چشم راست خود را باز کنید.

عددی که روی خط کشی که با مرکز مردمک چشم راست شما هم تراز است را پیدا کنید. این اندازه‌گیری را یادداشت کنید. این مقدار PD دوچشمی چشمانتان است.

برای تهیه عینک مطالعه، ۳ میلی‌متر از فاصله دوچشمی PD خود کم کنید. این PD نزدیک‌بینی‌تان خواهد بود.

می‌توانید برای اطمینان چندین بار این تست را انجام دهید که مطمئن شوید هر بار همان عدد به دست می‌آید.

تعیین فاصله استاندارد بین دو چشم

روش جایگزین برای محاسبه فاصله مردمک دو چشم

اگر در گذشته از انواع عینک‌های طبی استفاده می‌کردید، راه‌حل جایگزینی هم برای اندازه‌گیری فاصله دو مردمک چشم شما وجود دارد. برای این کار فقط به چیزی شبیه به ماژیک یا یک علامت‌زننده غیردائمی نیاز دارید.

عینک خود را بزنید و روبروی آینه با فاصله تقریبا ۳۰ سانتی‌متری بایستید. سپس چشم راست خود را ببندید.

حال تنها با استفاده از چشم چپ خود، یک علامت کوچک روی عدسی سمت چپ عینک خود، درست روبروی مردمک خود قرار دهید. بدون حرکت دادن سر، چشم چپ خود را ببندید و حال چشم راست خود را باز کنید.

تنها با استفاده از چشم راست خود، یک علامت کوچک روی عدسی سمت راست عینک خود، درست جلوی مردمک چشم بگذارید.

اکنون عینک خود را بردارید و فاصله بین دو نقطه‌ای را که روی عینک خود علامت زده بودید را اندازه بگیرید. این PD دوچشمی چشمتان است.

نکته قابل توجه این است که چنین اندازه‌گیری‌هایی مانند اندازه‌گیری‌هایی که پزشک متخصص انجام می‌دهد دقیق نیستند. به همین دلیل برای کسب بهترین نتیجه، از متخصص چشم بخواهید که فاصله مردمک چشم (PD) شما را قبل از خرید عینک جدید اندازه‌گیری کند.

اهمیت تشخیص فاصله بین دو چشم

تشخیص فاصله استاندارد بین دو چشم از نظر فشار وارده بر چشم بسیار مهم است.

اهمیت PD در این است که عدسی‌های عینک خریداری شده باید با رعایت این میزان روی عینک قرار بگیرند. همچنین این میزان برای تراز بودن عدسی از نظر عمودی هم بسیار مهم است.

اگر این فاصله بین دو مردمک چشم در عینک رعایت نشود، سیستم دید دو چشمی فرد دچار مشکل و اختلال می‌شود. این به بدان معنی است که عدم رعایت PD در عینک موجب فشار آمدن به عضلات خارجی و داخلی به طور افقی و همچنین تراز نبودن عمودی عدسی خواهد شد که این مورد، خود باعث انحرافات و فشارهای بیش از حد به چشم می‌شود.

نکته‌ پراهمیت آن جا است که گاه این مشکلات و فشارها اصلا به طور محسوس بروز پیدا نمی‌کنند و فرد به صورت خاموش دچار مشکلات بینایی و توازنی عضلانی می‌شود که تاثیر بسیار منفی بر دید کلی او می‌گذارد.

تعیین فاصله بین دو مردمک چشم

کلام پایانی

در این مطلب فاصله استاندارد بین دو چشم را بررسی کردیم و روند تعیین این فاصله و همچنین اهمیت آن را مورد بحث قرار دادیم.

عدم توجه به رعایت این فاصله می‌تواند مشکلات شدیدی را طی زمان برای چشم فرد به وجود آورد. بنابراین بسیار مهم است که مقدار این فاصله برای هر فرد تعیین شود و طبق آن اقدام به خرید عینک کرد. همانطور که گفته شد دقیق‌ترین و بهترین راه برای این امر، مراجعه به پزشک متخصص چشم است.

سوالات متداول

۱-روش تعیین فاصله بین دو مردمک چشم چیست؟

برای خرید عینک جدید بهتر است این میزان توسط پزشک متخصص با استفاده از دستگاه‌های جدید و دقیق اندازه‌گیری شود؛ اما روش‌هایی نیز وجود دارد که فرد می‌تواند در منزل این میزان فاصله را تعیین کند.

۲-چرا باید فاصله بین دو چشم انسان قبل از خرید عینک بررسی شود؟

عدم تشخیص درست این فاصله می‌تواند بعد از استفاده از عینکی نامناسب باعث افزایش فشار داخلی چشم شود و عضلات داخلی و خارجی را از توازن خارج کند. این امر به تدریج روی بینایی فرد تاثیرگذار خواهد بود.

۳-فاصله استاندارد بین دو چشم چه مقداری است؟

این فاصله به طور میانگین از وسط مردمک چشم راست تا وسط مردمک چشم چپ ۶۳ میلی‌متر است. اما برای هر فرد ممکن است مقداری متفاوت داشته باشد و نمی‌توان با استناد به این مقدار اقدام به خرید عینک کرد. اما به هر ترتیب میزان استانداردی که برای این فاصله در نظر گرفته شده است ۶۳ میلی‌متر است.

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.