#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

ضریب شکست عدسی چیست؟ - دکترعینک

ضریب شکست عدسی چیست؟

ضریب عدسی یا همان ضریب شکست عدسی اشاره به این دارد که عدسی چه مقدار از نور را می‌شکند و آن را منعکس می‌کند. در واقع هر چه ضریب شکست در عدسی بیشتر باشد، نور هم به دنبال آن بیشتر شکسته خواهد شد. همچنین زاویه انحراف نور بیشتر شده و این امر روی سرعت نور هم تاثیرگذار است و سرعت نور را کاهش می‌دهد.

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد این مسئله مهم در مورد عدسی‌ها صحبت می‌کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع داشته باشید، ادامه مطلب مهم را از دست ندهید.

آشنایی با ضریب شکست عدسی

تعریف دیگر برای ضریب شکست عدسی این است که ضریب شکست نسبت سرعت نور در خلاء تقسیم بر سرعت نور در عدسی است.

شاخص و ضریب بالاتر به این معنی است که نور به طور آهسته‌تر از عدسی حرکت می‌کند و انحراف و شکست بیشتری در پرتوهای نور رخ می‌دهد.

عینک‌های طبی با شاخص و ضریب عدسی بالاتر، عدسی‌های نازک‌تری دارند. با این حال، عینک‌های طبی با ضریب شکست کمتر، عدسی‌های ضخیم‌تری دارند.

ضریب شکست عدسی‌های تجویزی از ۱.۵ شاخص استاندارد تا ۱.۷۴ شاخص بالا گسترش می‌یابد. همانطور که گفته شد، برخلاف عدسی‌های با شاخص استاندارد که عدسی‌های ضخیم‌تری را تشکیل می‌دهند، عدسی با شاخص بالا، لنزهای بسیار نازک و سبک‌تری هستند که این خاصیت می‌تواند برای کسانی که نیاز به عدسی‌های نازک و سبک دارند، بسیار کارامد و مفید باشد.

عیوب انکساری و درمان آن‌ها

زمانی که برخی افراد دچار عارضه‌ها و مشکلات چشمی مانند دوربینی و نزدیک‌بینی می‌شوند، چشم‌پزشک و متخصص چشم می‌تواند برای اصلاح این عیوب انکساری، انواع عدسی‌ها را تجویز کند که در بازه مختلفی از نظر ضریب شکست قرار دارند. اصلاح بینایی در بیشتر موارد، زمانی رخ می‌دهد که عدسی، قدرت کافی برای انحراف نور را داشته باشد؛ این انحراف نور همان ضریب شکست عدسی است.

اگر برخی از عیوب انکساری در فرد شدیدتر باشد، افراد باید از نسخه‌های قوی‌تر استفاده کنند. این نسخه‌های قوی‌تر شامل برخی عدسی‌های پلاستیکی سنگین و ضخیم هستند.

با این حال، با معرفی عدسی‌هایی ساخته شده از مواد پلاستیکی با شاخص بالا، رویکرد تولید عینک‌ها دستخوش تغییراتی شده است. بسیاری از افراد اکنون این امکان را دارند که عیوب انکساری خود را با عدسی‌های نازک‌تری بدون آن که خللی در عملکرد آن‌ها به وجود بیاید، اصلاح کنند. همچنین این امکان برای استفاده‌کنندگان از عدسی‌های با شاخص بالا فراهم شده است که فریم‌های بسیار شیک، نیم فریم یا بدون حاشیه داشته باشند. این خاصیت در زمان‌هایی که عینک روی چشم شما قرار دارد، احساس راحت‌تری را به شما می‌دهد.

ضریب شکست عدسی

انواع عدسی‌ها بر اساس ضریب شکست عدسی

در ادامه این مطلب قصد داریم چند عدسی مهم را بر حسب ضریب شکست آن‌ها بررسی و معرفی کنیم. شناخت این عدسی‌ها می‌تواند به شما در خرید عدسی مناسب کمک کند.

عدسی با ضریب شکست استاندارد ۱.۵

افرادی که نیازی به عدسی‌های خیلی قوی ندارند و شماره چشم آن‌ها خیلی ضعیف نیست و همچنین می‌خواهند در هزینه خرید عدسی خود صرفه‌جویی کنند، ممکن است عدسی‌های شاخص استاندارد ۱.۵ را انتخاب کنند. این نوع عدسی‌ عینک برای نسخه‌هایی با اصلاح نمره چشم کمتر یا بیشتر از ۲.۲۵ و همینطور شماره آستیگماتیسم کمتر یا بیشتر از ۱.۵ بسیار مناسب است.

ضریب شکست ۱.۵۶

در واقع تفاوت اصلی بین عدسی‌های با ضریب شکست ۱.۵۶ متوسط و ۱.۵۰ استاندارد، در نازکی و ضخامت آن‌ها است. عدسی‌هایی با این ضریب شکست، ضخامت عدسی و لنز را تا حد ۱۵ درصد کاهش می‌دهند. فریم‌های با لبه‌های کامل عینک و عینک‌هایی که در حین فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای این شاخص عدسی گزینه بسیار مناسبی هستند.

ضریب شکست ۱.۵۷

ضریب شکست عدسی ۱.۵۷ ممکن است برای افرادی که کمی شماره چشم بالاتری دارند، گزینه‌ای مناسب باشد. عدسی‌های نازک و با شاخص متوسط ۱.۵۷ نازک‌تر و بادوام‌تر هستند. نسخه‌های تجویزی برای چنین عدسی، شامل نمره چشم بزرگتر یا کوچک‌تر از ۵ و نمره آستیگمات بزرگتر یا کوچک‌تر از ۴ است.

تفاوت در ضریب شکست عدسی

عدسی پلی کربنات با ضریب شکست ۱.۵۹

عدسی‌هایی از جنس پلی کربنات، محافظت کاملی در برابر اشعه ماوراء بنفش ارائه می‌دهند. مواد پلی کربنات منحصر به فرد به کاررفته در این عدسی‌ها، آنها را قوی‌تر کرده و در برابر ضربه هم مقاوم می‌کند.

با استفاده از این عدسی‌ها، افراد می‌توانند پوشش‌های لنز مانند پوشش ضد خش یا ضد انعکاس را انتخاب کرده و به عدسی خود اضافه کنند که از خدمات بیشتری بهره‌مند شوند.

عدسی با ضریب شکست ۱.۶۱

برای افرادی که به دنبال ظاهری شیک‌ و امروزی‌تر هستند، عدسی‌های با ضریب شکست ۱.۶۱ شاخص بالا ممکن است بهترین گزینه باشد. این عدسی‌های بسیار نازک، برای فریم‌های نسبتا نازک عینک هم کاملا مناسب هستند. همچنین از این عدسی‌ها برای شماره چشم‌های بین ۴.۲۵ و ۶.۷۵ و شماره آستیگمات بین ۲.۲۵ و ۳ استفاده می‌شود.

عدسی شاخص بالا ۱.۶۷

این عدسی شاخص بالا در مقایسه با عدسی با ضریب شکست ۱.۶۱ از نظر نازکی و سبکی بسیار بهتر عمل کرده است. این امر به عیب اعوجاج چشم ناشی از نسخه‌های بسیار قوی کمک می‌کند و برای افرادی با شماره چشم بین ۷.۰۰ تا ۹.۰۰ و شماره آستیگماتی بین ۳.۲۵ تا ۴.۰۰ بسیار مناسب است.

عدسی ۱.۷۴ شاخص بالا

نسخه‌هایی که بالاترین قدرت‌های عدسی را نیاز دارند، ممکن است به این نوع عدسی‌ها روی بیاورند. عدسی‌های با ضریب شکست ۱.۷۴ با شاخص بالا، برای افرادی با شماره چشم ۹.۲۵ و بیشتر و شماره آستیگمات بین ۴.۲۵ و ۶.۰۰ بسیار مناسب هستند.

بهترین عدسی برای هر فرد کدام است؟

اولین و در واقع بهترین راه برای تشخیص این که شما به کدام نوع عدسی و با چه ضریب شکستی نیاز دارید، معاینه شدن توسط پزشک متخصص و مشورت با اوست. آن‌ها شرایط شما را بررسی کرده و بهترین گزینه را برای شما تجویز می‌کنند.

با این حال امروزه عدسی با ضریب شکست بالا بسیار محبوب شده است، اما انواع عیوب انکساری و برخی عادت‌ها، ممکن است باعث شوند که شما به عدسی با ضریب شکست‌ پایین‌تری نیاز پیدا کنید.

سبکی، نازک بودن و امکان استفاده در فریم‌های نازک یا نیم فریم، موارد مهمی هستند که می‌تواند باعث شود افراد به سمت عدسی‌های با ضریب شکست بالا تمایل داشته باشند.

دسته‌بندی عدسی‌ها بر اساس ضریب شکست

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد ضریب شکست عدسی و همچنین تفاوت‌های آن صحبت کردیم. عدسی‌هایی با ضریب شکست بالا به دلیل این که نور را به بیشترین حد ممکن منحرف می‌کنند، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. این عدسی‌ها مواد سازنده متراکم‌تری دارند و این روی وزن و ضخامت آن‌ها تاثیرگذار است.

اما به هر ترتیب شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است؛ بنابراین شما حتما باید طبق نظر پزشک اقدام به تهیه عدسی مورد نیاز خود کنید و آسیبی به چشم‌های خود وارد نکنید.

سوالات متداول

۱-دلیل محبوبیت عدسی‌های با ضریب شکست بالا چیست؟

این عدسی‌ها علاوه بر داشتن وزن و ضخامت کم، به طور مستقیم در ظاهر فرد تاثیرگذار هستند. این عدسی‌ها به خصوص برای افرادی با شماره چشم بالا مفید است که از قرارگیری لنزهای بسیار سنگین و بدشکل روی چشمان آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۲-آیا عدسی با ضریب شکست بیشتر از ۱.۷۴ هم وجود دارد؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چنین عدسی‌هایی هم توسط برخی از شرکت‌ها تولید شده است؛ اما به دلیل حساسیت بسیار بالا و شکننده بودن، مورد توجه افراد زیادی قرار نگرفت و بیشتر افراد تمایل به استفاده از همان عدسی‌های شاخص بالای سابق را دارند.

۳-آیا می‌توان برای نمره چشم پایین هم از عدسی با ضریب شکست بالا استفاده کرد؟

اگر شما نمره چشم پایینی دارید و نمره چشم شما در محدوده عدسی‌های شاخص بالا قرار نمی‌گیرد، استفاده از این عدسی‌ها برای شما سود و نتیجه خاصی ندارد. شاید حتی بدون استفاده از این عدسی‌ها بتوانید تصویری واضح‌تر داشته باشید. البته برخی تولید‌کنندگان عدسی، به طور کلی از مواد با شاخص و ضریب شکست بالا در عدسی‌های خود بهره می برند و شما می‌توانید با انتخاب آن‌ها، حتی با داشتن شماره‌ چشم پایین از چنین عدسی‌هایی استفاده کنید.

پست های اخیر

4 نظر

  • کاربر

    یونس۱۱ دی ۱۳۴۸

    ممنون از این توضیحات کامل ?

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیرمرسی ازت یوتس عزیزم

  • کاربر

    ۱۱ دی ۱۳۴۸

    بسیار عالی

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقتتون بخیرخیلی ممنون ازتون با عث خوشحالی ما هست

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.