#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

ضرورت عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر در زندگی امروز - دکترعینک

ضرورت عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر در زندگی امروز

آیا شرایط شغلی و سبک زندگی‌تان به گونه‌ای است که باید روزانه بیش از دو ساعت با رایانه کار کنید؟ با ورود ابزارهای دیجیتال به زندگی روزمره بیشتر ما در چنین شرایطی هستیم. عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر لازمه‌ی زندگی بسیاری از ما هستند. در این مقاله با ماهیت، کارکرد و انواع عینک های ضد اشعه مخصوص کامپیوتر آشنا خواهیم شد.

عینک ضد اشعه مخصوص کامپیوتر چیست؟

عینک‌هایی برای استفاده از کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمند و مانند این‌ها طراحی می‌شوند. این عینک‌ها مناسب استفاده از صفحات نوری و دیجیتالی هستند که در فاصله نزدیک قرار دارند. بنابراین برای دید دور، هنگام رانندگی و سایر استفاده‌های عمومی کاربردی ندارند. عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر فشار متمرکز ناشی از خیره شدن به صفحه را کاهش می‌دهند. این حالت خیره شدن معمولا موجب خستگی چشم می‌شود.

برخی از عینک‌ های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر ویژگی دیگری هم دارند. آن‌ها از چشم در برابر نور آبی ساطع شده از صفحات دیجیتال جلوگیری می‌کنند.

عینک مخصوص کامپیوتر

چرا باید از عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر استفاده کنیم؟

در اثر مشاهده صفحه کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های دیجیتال، ممکن است دچار این علائم شویم:

1.سردرد

2.تاری دید

3.نوسان بینایی

4.سرخی چشم

5.خشکی چشم

6.خستگی چشم

7.سوزش چشم

8.دوبینی

9.کشیدگی عضلات چشم

ممکن است شما نیز برخی از این موارد یا تمام آن‌ها را تجربه کرده باشید. این‌ها علائم فشار دیجیتال بر چشم یا سندروم بینایی رایانه‌ای (CVS) هستند.

چشم (و به طور کلی بدن) ما اساسا برای خیره شدن طولانی به یک شیء نزدیک ساخته نشده است. چنین شرایطی سبب می‌شود عضلات مژگانی داخل چشم (ciliary muscle) کشیده شوند. این عضلات شکل عدسی و قدرت تمرکز چشم را تحت کنترل دارند. عضلات خارج چشمی نیز در اثر خیره شدن به صفحه کامپیوتر خسته می‌شوند. این عضلات وظیفه‌ی کنترل موقعیت و ترازبینی چشم را دارند. وقتی این عضلات خسته می‌شوند، ناراحتی چشم و سایر اشکالات در بینایی رخ خواهد داد. عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر می‌توانند خطر این علائم و خستگی را کاهش دهند.

عینک مخصوص کامپیوتر و نور آبی

عینک های ضد اشعه مخصوص کامپیوتر چشم را در برابر نور آبی مضر حفظ می‌کنند. این نور از دستگاه‌های نوری دیجیتال ساطع می‌شود. برخی این نظر را دارند که نور آبی خطر تخریب ماکولا را در پی دارد. همچنین می‌تواند در بلندمدت سبب‌ساز سایر مشکلات چشمی باشد. اما در این موارد باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد نور آبی می‌تواند به سلول‌هایی در شبکیه‌ی چشم آسیب برساند که برای بینایی ضروری هستند. بنابراین چنین اشعه‌ای می‌تواند به کاهش و دید و نابینایی منجر شود.

عینک مخصوص کامپیوتر و نور آبی

از دیگر مضرات نور آبی برای بدن، اختلال در تنظیم چرخه خواب و بیداری است. به همین علت است که توصیه می‌شود حداقل یک ساعت پیش از خواب استفاده از هرگونه وسیله دیجیتالی دارای نور آبی را کنار بگذارید.

نحوه کارکرد عینک‌های ضد اشعه مخصوص کامپیوتر

عینک های رایانه‌ای میزان تمرکز چشم را هنگام استفاده از دستگاه‌های دیجیتال کاهش می‌دهند. در هرسنی این نیاز وجود دارد که ضرر ناشی از کامپیوتر و صفحات دیجیتال کاهش یابد. اما در سنین بالای ۴۰ سال مفیدتر است زیرا در این سنین علائم پیرچشمی بروز می‌کند. پیرچشمی ناشی از کم شدن توان تمرکز دید در اثر بالارفتن سن است. عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر می‌توانند عیوب انکساری را نیز اصلاح کنند. اگر چشم شما دچار یکی از عیوب انکساری باشد، احتمالا در معرض اشعه کامپیوتر مشکلات بیشتری خواهید یافت.

عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر این سه کار را انجام می‌دهند:

    1.عیوب انکساری شامل دوربینی و آستیگماتیسم را برطرف می‌کنند.

    2.دید واضح‌تر و بهتری از صفحه رایانه و گوشی می‌دهند.

     3.مقدار مناسبی از بزرگ‌نمایی را برای صفحات دستگاه‌های دیجیتال انجام می‌دهند.

     4.از چشمان شما در برابر نور آبی محافظت می‌کنند.

ضرورت عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر در زندگی امروز - دکترعینک

عینک کامپیوتر چه تفاوتی با سایر عینک‌ها دارد؟

شاید برخی گمان کنند عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر نیز مانند مطالعه برای فاصله نزدیک هستند. اما تفاوت‌هایی بین این عینک با عینک مطالعه و سایر عینک‌ها وجود دارد:

1.هنگام کار با کامپیوتر، چشم باید با صفحه‌ی رایانه ۲۰ تا ۲۶ اینچ فاصله داشته باشد. این فاصله از فاصله چشم با کتاب هنگام مطالعه (حدود ۱۴ تا ۱۶ اینچ) بیشتر است. از سوی دیگر نسبت به سایر موارد دید دور مانند رانندگی و غیره، فاصله نزدیک‌تری دارد.

2.ممکن است در افراد زیر ۴۰ سال، یک عینک طبی دید خوبی را در تمام فواصل فراهم کند. اما در دید نزدیک فشار بر عضلات مژگانی بیشتر می‌شود. خیره شدن به صفحه رایانه و گوشی نیز چشم را بسیار دچار خستگی و عوارض دیگر خواهد کرد. بنابراین به عینک ضد اشعه مخصوص کامپیوتر نیاز است.

عینک بلولایت

3.در افرادی که بالای ۴۰ سال و دچار پیرچشمی هستند، مشکلات دید نزدیک بیشتر مطرح است. شاید این افراد از عینک‌های دوکانونی برای دید دور و نزدیک استفاده کنند. اما بازهم مشکل دید در فاصله‌ی میانی و نگاه کردن به دستگاه‌های دیجیتال یه مسئله حل نشده باقی می‌ماند. شاید عدسی‌های چندکانونی پیش‌رونده برای این مورد پیشنهاد شود. اما محدوده‌ای که این عدسی‌ها برای دید میانی فراهم می‌کنند، برای کار با رایانه کافی نیست.

4.میزان بزرگ‌نمایی عینک های ضد اشعه مخصوص کامپیوتر حدود ۶۰ درصد عینک های مطالعه است. ضمنا عینک‌های مطالعه محافظت از چشم در برابر نور آبی را انجام نمی‌دهند.

انواع عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر

تفاوت‌هایی را برای عینک های مخصوص کامپیوتر در مقایسه با سایر عینک‌ها برشمرئیم. اما خود این عینک‌ها نیز انواعی دارند.

عینک مخصوص کامپیوتر تک دید

ساده‌ترین نوع عینک های ضد اشعه کامپیوتر دارای عدسی‌های با قدرت یکنواخت هستند. یعنی برای دید صفحه رایانه و در فاصله مشخص مورد نظر شما تنظیم شده‌اند. این عینک به شما امکان دید کل صفحه را بدون نیاز به حرکت دادن سر به بالا و پایین می‌دهد.

عینک دو کانونی و سه کانونی

ضرورت عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر در زندگی امروز - دکترعینک

برخی از انواع عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر دو کانونی و سه کانونی هستند. این عینک‌ها معمولا استفاده‌های شغلی و حرفه‌ای دارند. در عینک های دوکانونی قسمت بالا برای دید رایانه و قسمت پایین برای خواندن در فاصله نزدیک‌تر است. در عینک‌های سه کانونی بخش بالا برای دید دور، بخش میانی برای کامپیوتر و بخش پایین برای دید نزدیک است.

عینک مخصوص کامپیوتر پیش‌رونده

عینک‌هایی از این دست، مرزی میان کانون‌های مختلف عدسی ندارند. بنابراین برای فواصل دور، میانی و نزدیک دید بهتری می‌دهند. عینک‌های پیش رونده‌ی مخصوص کامپیوتر نسبت به پیش‌رونده‌های معمول، منطقه‌ی میانی وسیع‌تری دارند. از آن‌جا که منطقه دید دور این عینک‌ها کوچک‌تر است، برای رانندگی توصیه نمی‌شوند.

انواع عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر

سایر پوشش‌های عینک مخصوص کامپیوتر

برخی ممکن است تصور کنند که عینک آنتی رفلکس همان عینک مخصوص کامپیوتر است. این دیدگاه صحیح یا دست کم کامل نیست.

مهم‌ترین ویژگی عینک‌ های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر برخورداری از پوشش ضد نور آبی است. درباره این پوشش تا اینجای مقاله به قدر کافی شفاف سازی شده است.

پوشش آنتی رفلکس

عینک مخصوص کامپیوتر که دارای پوشش ضد نور آبی است، می‌تواند آنتی رفلکس هم باشد. عینک مخصوص کامپیوتر آنتی رفلکس، راحتی بیشتری در دید برای شما فراهم می‌کند. انعکاس نور در جلو و پشت عدسی می‌تواند خستگی و فشار بر چشم را دوچندان کند. پوشش ضد انعکاس در عینک مخصوص کامپیوتر آنتی رفلکس می‌تواند مانع این بازتاب‌ها شود.

پوشش رنگی برای کاهش نور خیره کننده

گاهی پزشک طبق تشخیص خود یا تمایل شما یک لایه رنگی ملایم بر روی عدسی عینک پیشنهاد می‌دهد. این لایه می‌تواند تأثیر نور خیره کننده از سمت بالای سر را کاهش دهد.

عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر

نکاتی درباره قیمت عینک های ضد اشعه مخصوص کامپیوتر

زندگی و شغل بسیاری از ما در حال حاضر وابسته به دستگاه‌های دیجیتال است. هزینه برای تهیه عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر نوعی سرمایه‌گذاری است. مخصوصا اگر عوارض ناشی از کار با این دستگاه‌ها روی زندگی و حرفه‌ی شما اثر منفی گذاشته است.

قیمت عینک‌های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر بر اساس انواع گوناگونی که دارند، متفاوت است. عدسی‌های تک کانونی با دو یا سه کانونی و پیش رونده متفاوت هستند. همچنین  افزودن پوشش های آنتی رفلکس و ضد نور خیره کننده می‌تواند قیمت را تغییر دهد.

انتخاب بهترین عینک مخصوص کامپیوتر به سبک زندگی و حرفه شما بستگی دارد. ممکن است چشم شما دچار سایر عیوب انکساری نیز باشد. همچنین شاید نیاز به عدسی‌های چندکانونی داشته باشید یا یک عینک تک دید برایتان کافی باشد. قیمت عینک نیز در هر یک از این موارد متفاوت است. پس بودجه شما نیز مهم است. بنابراین نمی‌توان یک عینک خاص را بهترین عینک ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر برای همگان دانست.

خرید عینک مخصوص کامپیوتر و توصیه های دکتر عینک

عینک ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر یک ابزار ضروری در زندگی بیشتر ماست. اما باید پیش از تهیه به نکاتی توجه کنیم.

1.خرید یک عینک ارزان بدون نسخه که به عنوان عینک مخصوص کامپیوتر به ما ارائه می‌شود، نباید ما را وسوسه کند.

2.حتما پیش از اقدام به تهیه عینک مخصوص کامپیوتر، باید معاینه توسط پزشک و اپتومتریست صورت گیرد.

3.فاصله‌ی چشم شما تا رایانه‌ای که با آن کار می‌کنید، در تجویز عینک مؤثر است. این فاصله را از پل بینی تا صفحه‌ی کامپیوتر اندازه بگیرید.

4.می‌توانید عینکی انتخاب کنید که علاوه بر رفع عیوب انکساری چشم شما، قابلیت ممانعت از نور آبی را نیز داشته باشد.

ضرورت عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر در زندگی امروز - دکترعینک

سوالات متداول در خصوص عینک های مخصوص کامپیوتر

1.آیا تهیه عینک های ضد اشعه ی مخصوص کامپیوتر به هزینه‌ی آن می‌ارزد؟

 بله. استفاده‌ی فراوانی در سبک زندگی و مشاغل امروزی از دستگاه‌های دیجیتال داریم. درنتیجه هزینه کردن برای عینک مخصوص کامپیوتر نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه مالی و سلامت است.

2.قیمت عینک های مخصوص کامپیوتر چقدر است؟

 عینک های مخصوص کامپیوتر انواع دارند. باتوجه به نوع آن‌ها و لایه‌های پوششی اضافه‌ای که می‌توان به آن‌ها افزود، قیمت متفاوت است.

3.از کجا باید عینک مخصوص کامپیوتر تهیه کنیم؟

تهیه عینک مخصوص کامپیوتر نیز همانند سایر عینک‌های طبی است. یعنی به معاینه و تجویز توسط کارشناس نیاز دارد.

4.چه عواملی در تجویز نوع عینک مخصوص کامپیوتر تأثیر دارد؟

 ابتلا یا عدم ابتلا به عیوب انکساری، نوع ابزارهای دیجیتالی که استفاده می‌کنید، سبک زندگی و شغل، فاصله حدودی تا صفحه رایانه و سایر دستگاه‌ها و مواردی از این قبیل در کنار معاینه چشم شما باید در نظر گرفته شود.

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.