#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

شرایط انجام عمل لیزیک - دکترعینک

شرایط انجام عمل لیزیک

اگر به فکر جراحی لیزیک چشم هستید و می‌خواهید بدون زدن عینک، مشکلات بینایی خود را اصلاح کنید، پیش از هر چیزی باید مطمئن شوید که شما گزینه مناسبی برای این عمل هستید. عمل لیزیک شرایط خاصی دارد که شما باید شرایط انجام عمل لیزیک را داشته باشید.

جراحی‌ لیزیک با موفقیت بالا روی بزرگسالان در هر سنی انجام می‌شود، اما معیارهای خاصی وجود دارد که مشخص می‌کند فرد گزینه خوبی برای این عمل است یا خیر. اگر شما گزینه خوب برای این جراحی نباشید، اما اصرار به انجام آن داشته باشید، ممکن است بینایی خود را به خطر بیندازید.

ما در این مقاله مهم‌ترین شرایط و فاکتورهای این عمل را برای شما شرح می‌دهیم.

شرایط انجام عمل لیزیک چیست؟

جراحی مدرن لیزیک چشم نتایج خوبی را با میزان موفقیت بسیار بالا ارائه می‌دهد. البته، اطمینان از اینکه شما گزینه ایده‌آل و مناسبی برای لیزیک هستید، بخش مهمی از روش موفق اصلاح بینایی است.

طبق تحقیقاتی ثابت شد که ۹۹ درصد از بیماران به دید بهتر از ۲۰/۴۰ و بیش از ۹۰ درصد به دید ۲۰/۲۰ یا بهتر دست می‌یابند. علاوه بر این، جراحی لیزیک نرخ رضایت ۹۶ درصدی بیماران را دارد.

در اینجا چند معیار کلی برای تعیین این که آیا شما گزینه خوبی برای این عمل هستید یا خیر، آورده شده است. باید توجه کنید که این لیست جایگزین مشاوره لیزیک با جراح چشم نمی‌شود، اما به شما کمک می‌کند تا برخی از معیارهایی را که پزشک هنگام ارزیابی چشمان شما بررسی می‌کند، درک کنید. با ادامه این مطلب و شرح معیارها و شرایط انجام عمل لیزیک همراه ما باشید.

سلامتی چشم‌ها

سلامت کلی چشم شما این موضوع را تعیین می‌کند که چشمان شما تا چه حد پس از جراحی بهبود می‌یابند و اینکه آیا شما پس از این جراحی در معرض خطر عوارض خاص هستید یا خیر. به طور کلی، هرگونه عفونت فعال چشم، التهاب یا ورم باید قبل از انجام لیزیک برطرف شود.

اگر مبتلا به خشکی چشم شدید هستید، لیزیک می‌تواند عوارض بعد از جراحی را تشدید کند. باید پیش از عمل، این مشکل خود را با کمک پزشک برطرف کنید.

اگر بیماری چشمی دارید که روی عملکرد قرنیه شما تاثیر می‌گذارد، احتمال زیاد گزینه خوبی برای لیزیک نخواهید بود. همچنین اگر سابقه عفونت‌ها و تبخال‌های چشمی را دارید، باید پیش از جراحی به پزشک اطلاع دهید؛ زیرا این جراحی می‌تواند آن‌ها را مجدد فعال کند.

لیزیک روی فشار داخلی چشم هم موثر است. اگر مبتلا به گلوکوم هستید یا در معرض خطر ابتلا به گلوکوم قرار دارید، چشم پزشک می تواند تعیین کند که آیا جراحی لیزیک برای شما مناسب است یا خیر.

پیش از این عمل، پزشک چشم شما را به دقت بررسی و معاینه می‌کند. اگر به شدت نزدیک‌بین هستید، شبکیه چشم شما نازک‌تر است و ممکن است در معرض خطر جداشدگی شبکیه چشم باشید. اگرچه خطر کلی جداشدگی شبکیه بعد از لیزیک کم است، جراح چشم ممکن است در صورت داشتن سابقه پارگی شبکیه یا سایر شرایط شبکیه، لیزیک را برای شما مجاز نداند.

شرایط انجام عمل لیزیک

وضعیت شماره چشم از شرایط انجام عمل لیزیک

عمل لیزیک می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات بینایی از جمله نزدیک‌بینی و دوربینی و آستیگماتیسم را درمان کنند. محدوده درمان بین انواع روش‌های لیزیک متفاوت است. جراح و متخصص بهترین فرد برای این تصمیم هستند.

با این حال، جراحان لیزیک محدودیت‌های خاص خود را در مورد ضعیف بودن دید شما دارند. اکثر جراحان برای تعیین این بحث که آیا شما گزینه خوبی برای این عمل هستید، مشاوره رایگان لیزیک را به شما ارائه می‌دهند.

اگر شماره چشم شما خیلی بالا باشد، پزشک ممکن است روش جایگزین را به شما پیشنهاد کند؛ مانند قرار دادن لنز مصنوعی در چشم که می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند و شما از عوارض لیزیک هم در امان خواهید بود.

ضخامت قرنیه از شرایط انجام عمل لیزیک

از دیگر شرایط انجام عمل لیزیک می‌توان به این مورد اشاره کرد. هر میزان که شماره چشمتان بیشتر باشد، پزشک باید بافت قرنیه بیشتری را برای اصلاح دید شما به کمک لیزر بردارد. در زمان انجام لیزیک، جراح فلپ روی قرنیه شما را برش می‌دهد، سپس با استفاده از فلپ بافت زیر آن را بر می‌دارد. اگر شما قرنیه‌ای نازک داشته باشید، لیزیک می‌تواند باعث نازکی شدید قرنیه شما شود که عیبی جدی و خطرناک در بینایی شما به حساب می‌رود.

البته روش‌های جدید لیزیک، مانند لیزیک بدون تیغ قرنیه شما را کمتر درگیر می‌کند.

معیارهای انجام لیزیک چشم

محدوده سنی مناسب از شرایط انجام عمل لیزیک

اکثرا برای انجام عمل  لیزیک، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. با این حال، بهتر است صبر کنید که به اواسط دهه ۲۰ سالگی خود برسید، یعنی زمانی که بینایی شما در بیشتر موارد تثبیت می‌شود. هیچ محدودیت سنی بالایی برای انجام لیزیک وجود ندارد، اگرچه برخی ملاحظات و نکات مهم وجود دارد. پس از ۴۰ سالگی، پیرچشمی شایع‌ترین مشکل چشمی است. این فرآیند بر توانایی شما برای تمرکز روی اجسام نزدیک تاثیر می‌گذارد و تا حدود ۶۰ سالگی هم ادامه پیدا می‌کند.

لیزیک دید نزدیک شما را اصلاح نمی‌کند؛ مگر اینکه لیزیک مونوویژن را انتخاب کنید. در غیر این صورت، اکثر بیمارانی که لیزیک انجام می‌دهند، پس از ۴۰ سالگی به دلیل پیرچشمی به عینک مطالعه نیاز دارند.

سن بالاتر همچنین مشکلاتی نظیر خشکی چشم و دیگر بیماری‌های چشمی را به همراه دارد که می‌تواند روی عمل شما تاثیر زیادی داشته باشد.

پایداری بینایی

اگر حداقل یک تا دو سال قبل از انجام عمل لیزیک، بینایی ثابت و پایداری داشته باشید، می‌توانید گزینه مناسبی برای لیزیک باشید. بینایی پایدار البته به این معنا نیست که شماره چشم شما تغییری نکند. در اکثر موارد، تغییر ۰.۲۵ یا ۰.۵ دیوپتر  در هر چشم قابل قبول است.

علاوه بر سن، عوامل دیگری که ممکن است باعث نوسان شماره چشم و بینایی شما شوند، شامل هورمون ها، دیابت و برخی داروهای خاص هستند.

دلایلی که باعث می‌شود گزینه مناسبی برای لیزیک نباشید

در ادامه بحث شرایط انجام عمل لیزیک به مواردی اشاره می‌کنیم که شما را جزو دسته افرادی قرار می‌دهد که به هیچ وجه نباید تحت این عمل قرار بگیرید.

زنان باردار یا شیرده

بسیاری از زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی، تغییراتی در بینایی خود احساس می‌کنند. این عمل و همچنین داروهای پس از عمل می‌تواند برای نوزاد شما خطرآفرین باشد. بنابراین بهتر است بعد از عبور از این دوره اقدام به عمل لیزیک کنید.

مشکلات سلامت عمومی از شرایط انجام عمل لیزیک

افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خودایمنی یا نقص در سیستم ایمنی بدن، در معرض خطر بیشتری برای عوارض بهبودی این عمل هستند و به طور کلی نباید تحت این عمل جراحی قرار بگیرند. بهترین گزینه موجود، مشورت با پزشک مربوطه است. شما باید تمام سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک خود قرار دهید.

عمل لیزیک چشم

عارضه آب مروارید

آب مروارید مرتبط با افزایش سن معمولا در حدود ۶۰ سالگی بروز پیدا می‌کند و باعث کدر شدن عدسی داخل چشم فرد می‌شود. به طور کلی در صورت ابتلا به آب مروارید، لیزیک توصیه نمی‌شود. لیزیک نمی‌تواند دید شما را به طور کامل اصلاح کند و با پیشرفت آب مروارید بینایی شما همچنان می‌تواند بدتر شود.

فعالیت‌های شدید

از دیگر شرایط انجام عمل لیزیک که می‌تواند مانع این جراحی شود، فعالیت‌های سنگین است.

اگر در ورزش‌های پرتحرک مانند بسکتبال یا ورزش‌های رزمی فعالیت دارید، گزینه‌های خود را با دقت بررسی کنید. اگرچه این عارضه نادر است، اما ترومای چشم می‌تواند فلپ قرنیه را حتی‌ مدت‌ها پس از جراحی لیزیک از بین ببرد.

هنگامی که با جراح چشم مشورت می‌کنید، مطمئن شوید که در مورد فعالیت‌هایی که ممکن است چشمان شما را در معرض خطر قرار دهد با او صحبت می‌کنید. جراح ممکن است دیگر روش‌های کم‌عارضه‌تر را پیشنهاد دهد.

مصرف داروهای خاص از شرایط انجام عمل لیزیک

در صورت انجام عمل لیزیک، استفاده از برخی داروها می‌تواند خطرناک باشد. داروهای مربوط به سیستم ایمنی و ضد التهاب می‌توانند بر روند بهبودی این عمل تاثیر بگذارند. پزشک پیش از عمل به شما توصیه می‌کند که چه داروهایی را نباید مصرف کنید و در صورتی که شما نتوانید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید، این عمل به نفع شما نخواهد بود.

جراحی‌ها و آسیب‌های قبلی چشمی

اگر آسیبی در چشم خود داشتید که اثر مشخصی روی قرنیه چشم شما داشته است، بهتر است این عمل را انجام ندهید. آسیب قبلی چشم یا جراحی چشم ممکن است خطر عوارض لیزیک را افزایش دهد، بنابراین باید به طور دقیق این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید.

آشنایی با شرایط انجام عمل لیزیک

نتیجه‌گیری

عمل لیزیک این روزها در جهان بسیار رواج پیدا کرده است. اما نکته بسیار مهم در این عمل آن است که شما توجه کنید که آیا فردی مناسب برای این عمل هستید یا خیر.

در این مقاله ما شرایط انجام عمل لیزیک را شرح دادیم و سعی کردیم دید کلی مناسبی به شما بدهیم. شما با مراجعه به پزشک متخصص تمامی شرایط خود را با او در میان بگذارید که او بتواند بهترین تصمیم را برای شما بگیرد.

سوالات متداول

آیا عمل لیزیک در هر شرایطی نتیجه‌بخش است؟

خیر، این عمل بستگی به بسیاری از عوامل دارد که مهم‌ترین آن‌ها این است که واجد شرایط عمل لیزیک باشید. اگر شما گزینه مناسبی برای عمل نباشید، نه تنها نتیجه مثبتی نمی‌گیرید، بلکه ممکن است دچار مشکلات غیرقابل جبران هم شوید.

آیا سن در رابطه با عمل لیزیک تاثیرگذار است؟

بله، افراد زیر ۱۸ سال گزینه مناسبی برای این عمل نیستند و همچنین اگر بالای ۴۰ سال هم سن دارید باید توسط پزشک به صورت دقیق معاینه شوید که او تاییدیه این جراحی را به شما بدهد.

اگر واجد شرایط این عمل نباشیم، تحت این عمل قرار گرفتن چه نتایجی را به دنبال دارد؟

به طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند که اگر حتی در یکی از موارد هم شما صلاحیت این عمل را ندارید، از انجام عمل لیزیک اجتناب کنید. زیرا ممکن است آسیب‌های شدید به چشم شما وارد شود و نیاز به عمل‌های دیگر چشمی پیدا کنید.

 

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.