#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه - دکترعینک

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه

عینک کالایی طبی است که به منظور مراقبت از چشم‌ها یا رفع عیوب آن استفاده می‌شود، ولی در صورتی که در انتخاب عینک دقت لازم انجام صورت نگیرد، نه تنها کمکی به حفظ سلامت چشم نمی‌کند بلکه منجر به آسیب‌های چشمی نیز می‌شود.

با اینکه عینک امروزه به عنوان یکی از ملزومات بهداشتی و سلامتی برخی از افراد جامعه به شمار می‌رود، اما هنوز فرهنگ استفاده صحیح از عینک جا نیفتاده و به گفته برخی کارشناسان استفاده صحیح از این وسیله نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.

اول مشخص کنید که عینک طبی آماده می‌خواهید یا سفارشی

عینک طبی آماده

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه - دکترعینک

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که ما در بالا تاکید داشتیم عینک طبی آماده نخرید و حالا داریم از انتخاب آنها صحبت می‌کنیم. برای شفافیت این موضوع باید بدانید، داروخانه‌ها و مراکز معتبر فروش عینک چنین مدل‌هایی را عرضه می‌کنند که بدون شک خرید از این مراکز بسیار مطمئن‌تر از خرید از دستفروشان یا مغازه‌های غیر معتبر است. اما باید بدانید این عینک‌ها فقط یک کاربری دارند و عدسی‌های تدریجی یا چند کانونی را شامل نمی‌شوند. تنها مزیت عینک طبی آماده قیمت ارزان‌تر آن است. اما ما توصیه نمی‌کنیم.

عینک طبی سفارشی

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه - دکترعینک

بدون شک این گزینه بهتر از مورد بالاست. به این خاطر که نمره چشم‌های یک فرد با هم متفاوت است. حتی ممکن است بیمار به عارضه‌هایی همچون پیرچشمی یا آستیگماتیسم مبتلا باشد که با عینک طبی آماده نمی‌توان آنها را اصلاح کرد. در ساخت عینک‌های طبی سفارشی، انتخاب عدسی مناسب و استاندارد با به کارگیری رنگ‌های مناسب، تعیین صحیح فاصله کانونی عینک و انتخاب فریم مناسب به گونه‌ای که شکل‌، اندازه‌، جنس و رنگ فریم مناسب با نمره چشم فرد، سن و شکل صورت بیمار باشد، اهمیت بسیاری دارد.

فاصله کانونی در واقع فاصله بین دو عدسی عینک از یکدیگر است که باید با فاصله دو مردمک چشم از یکدیگر مساوی باشد. یکی از اشتباهات رایج در ساخت عینک‌های طبی عدم رعایت فاصله کانونی است که سبب ایجاد اثرات منشوری ناخواسته در عینک می‌شود.

فریم هم از جمله مواردی است که باید به گونه‌ای برای بیمار تنظیم شود که میدان بینایی کافی را فراهم کند. مناسب بودن زاویه میان صفحه فریم با صورت بیمار از موارد مهم در انتخاب فریم مناسب است که باید مدنظر گرفت.

انتخاب طراحی مناسب عدسی‌ برای عینک طبی

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه - دکترعینک

لنز عینک طبی در چندین دسته‌بندی متفاوت عرضه می‌شود؛ انتخاب شما باید طرحی باشد که مشکلات بینایی‌تان را برطرف کند.

  • لنز تک دید: عدسی تک دید برای اصلاح دوربینی طراحی می‌شود. این عدسی را می‌توان برای هر فوکوسی تنظیم کرد از نزدیک تا متوسط.
  • لنزهای دو  کانونی: این عدسی‌ها بخشی در پایین خود دارند که مخصوص مطالعه است و بقیه عدسی برای دیدن مسافت‌های دورتر طراحی شده است.
  • لنز تدریجی: این عدسی بدون اینکه مرز مشخصی بین بخش دوربین و نزدیک‌بین وجود داشته باشد، همه فواصل را تحت پوشش دارد. این لنز همچنین قادر است به اصلاح دید میانی هم بپردازد و در این حالت به جای دو کانونی بودن، سه کانونی طراحی می‌شوند.

برای انتخاب عدسی مناسب چشم خود باید حتما از اپتومتریست یا متخصص چشم و بینایی کمک بگیرید.

انتخاب شکل و اندازه مناسب لنز عینک بر اساس نمره چشم

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه - دکترعینک

لنزها در اشکال و اندازه‌های متنوعی طراحی و عرضه می‌شوند. عدسی‌های کوچک‌تر و باریک‌تر برای نمره‌های پایین عینک مناسب هستند. اما برای چشم‌های خیلی ضعیف یا چند کانونی باید از لنزهای بزرگ‌تر استفاده کرد تا بتواند به طور کامل به اصلاح ضعف دید بیمار بپردازد. کوچک بودن لنز نسبت به نمره چشم می‌تواند مشکلات منشوری بدنبال داشته باشید و صدماتی را به بینایی وارد کند.

فریم‌های فلزی بادوام‌تر از انواع پلاستیکی هستند

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه - دکترعینک

فریم‌های پلاستیکی در طیف وسیعی از رنگ‌ها، شکل‌ها و قیمت‌ها ارائه می‌شوند. فریم‌های فلزی، تیتانیوم یا دیگر آلیاژها عموما دوام بیشتر و طول عمر طولانی‌تری نسبت به نمونه‌های پلاستیکی دارند. تیتانیوم همچنین وزن سبکی هم دارد و بسیار انعطاف‌پذیرتر از فریم فلزی است. هنگام انتخاب فریم، از تناسب آن با صورت خود مطمئن شوید. همچنین پل‌های عینک و راحتی آن روی چشم‌ها را هم مورد آزمایش قرار دهید.

لنزهای ترایوکس و پلی‌کربنات سبک و ضد ضربه هستند

راهنمای انتخاب مناسب ترین عینک مطالعه - دکترعینک

اگر قرار است مدت زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری کنید و احتمال ضربه وارد شدن به عدسی عینکتان زیاد است، باید بدانید که لنزهای پلی‌کربناتی بسیار سبک و ضد ضربه هستند. ترایوکس هم نوع دیگری از عدسی ضد ضربه است.

وقتی صحبت از ایمنی چشم‌ها به‌میان می‌آید، بدون شک عدسی‌های پلی‌کربنات و ترایوکس بهترین انتخاب‌ها برای عینک طبی بشمار می‌روند.

هر دو عدسی ترایوکس و پلی‌کربناتی بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از لنزهای پلاستیکی معمولی هستند. آنها همچنین قدرت ۱۰۰ درصدی در محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید را دارند و قادرند ۱۰ مرتبه بیشتر از عدسی‌های پلاستیکی در برابر ضربه مقاومت کنند.

از آنجا که احتمال شکستن و ترک خوردن عدسی پلی‌کربناتی بسیار کمتر از عدسی‌های پلاستیکی است، برای ساخت عینک‌های بدون فریم انتخاب مناسب‌تری بشمار می‌روند.

پلی‌کربنات شاخص پراکندگی و انکسار نور بیشتری نسبت به ترایوکس دارد (۱٫۵۸ در برابر ۱٫۵۳). در نتیجه، عدسی‌های پلی‌کربنات‌ ۱۰ درصد ضخیم‌تر از لنزهای ترایوکس هستند. همچنین لنزهای ترایوکس عدد آبه (Abbe) بالاتری دارند و می‌توانند دید پیرامونی دقیق‌تر با کمترین انحراف کروماتیک نسبت به عدسی‌های پلی‌کربناتی داشته باشند.

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.