#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

تومورهای اربیت چشم چیست؟ - دکترعینک

تومورهای اربیت چشم چیست؟

تومورهای اربیت چشم یکی از بیماری‌های چشمی است که شروع علائم آن فرد بیمار را بسیار نگران می‌کند. در درمان این بیماری تنها تشخیص سریع و درست آن اهمیت دارد. از این رو بسیار مهم است که شما از علائم و نشانه‌های این بیماری آگاه باشید.

اما تومورهای اربیت خود را با چه علائمی نشان می‌دهند؟ آیا درمانی برای این بیماری چشمی است؟

اگر می‌خواهید در مورد این بیماری بیشتر بدانید، متن پیش رو را از دست ندهید. با ما همراه باشید و با شناخت این بیماری درمان آن را جلو بیندازید.

تومورهای اربیت چشم چیست؟

پیش از آن که در مورد این بیماری صحبت کنیم، بهتر است که اربیت یا کاسه چشم را به شما معرفی کنیم. اربیت ساختار استخوانی شکل دارد که کره چشم، ماهیچه‌ها، اعصاب و عروق خونی را شامل می‌شود. این بخش از چشم ساختارهایی را که مربوط به تولید و تخلیه اشک هستند نیز در برمی‌گیرد.

تومورهای اربیت چشم چیست؟

اربیت همان قسمتی است که به چشم اجازه می‌دهد که آزادانه در یک قوس گسترده حرکت کرده و از چشم نیز محافظت می‌کند. اما زمانی که این بخش از چشم به تومور دچار می‌شود، اوضاع فرق خواهد کرد.

تومورهای اربیت رشد غیرطبیعی بافت در ساختارهای اطراف چشم هستند. تومورها و التهابات در پشت یا اطراف چشم ایجاد می‌شوند. تاثیر این تومورها بر چشم به گونه‌ای است که چشم را به جلو فشار داده و در نهایت باعث برآمدگی چشم خواهند شد. این بیرون زدگی در چشم را با نام پروپتوز می‌شناسند.

تاثیر تومور اربیت بر چشم

زمانی که فرد به این عارضه دچار می‌شود، شکل ظاهری چشمان او تغییر خواهد کرد. اما ماجرا به همین مورد ختم نمی‌شود، بیرون زدگی چشم اجازه نمی‌دهد که پلک‌ها به طور کامل بسته شوند. به مرور زمان حتی پروپتوز به قرنیه نیز آسیب وارد می‌کند. درست در همین زمان است که بیمار دچار مشکل می‌شود و با مراجعه به پزشک متوجه وجود تومور اربیت خواهد شد.

چرا به این بیماری دچار می‌شویم؟

علت اصلی این بیماری به صورت کامل مشخص نیست؛ از این رو هیچ راهی برای پیشگیری از این عارضه چشمی نیز وجود ندارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که برخی از بیماری‌ها احتمال بروز این عارضه را بالا می‌برند، مانند تیروئید و تومورهای لنفوئیدی.

از آن جایی که پیشگیری از این بیماری ممکن نیست، تنها راهی که پیش روی شما قرار دارد این است که هر چه سریع‌تر برای درمان این بیماری اقدام کنید. البته باید بدانید که میزان پیشرفت تومورهای اربیت چشم به نوع، مرحله و محل تشکیل آن‌ها وابسته است. از این رو بهتر است که با شناخت کافی این بیماری سرعت درمان آن را بالا ببرید.

انواع تومور اربیت را بشناسید

تومورهای اربیت چشم و تاثیر آن بر چشم

اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد تومور اربیت چشم هستید، باید بدانید که این تومورها بخش‌های مختلفی از چشم را درگیر می‌کنند. البته پیش از هر چیز باید بدانید که تومورهای اربیت دو نوع خوش‌خیم و بدخیم دارند. در ادامه انواع این تومورها را به شما معرفی می‌کنیم.

تومورهای پلک و حدقه چشم

معمولا تومور حدقه چشم ریشه در عصب، عروق، غدد اشکی و بافت لنفوم دارد. اما گاهی از طریق پلک، سینوس، پارانازال یا مغز به این قسمت از چشم نیز وارد می‌شوند. جالب است بدانید که تومورهای اربیت چشم حتی گاهی از سایر نقاط بدن نیز متاستاز می‌شوند که آن‌ها را با نام تومورهای ثانویه می‌شناسند. اما منشا تومورهای پلک به پوست غده‌های چربی برمی‌گردد.

تومورهای اربیت چشم چیست؟ - دکترعینک

تومور کاذب حدقه چشم

نوعی دیگر از تومورهای اربیت هستند که با نام تومور کاذب التهابی نیز شناخته می‌شوند. تا به امروز علت مشخصی برای بروز این تومورها تعیین نشده است. تومورهای کاذب خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را معرف می‌کنیم:

1.قدامی: ناحیه قدامی چشم را درگیر می‌کند.

2.منتشر: در آن چربی پشت چشم درگیر است.

3.عضلانی: این تومور سبب بزرگ به نظر رسیدن عضلات خارجی چشم می‌شود.

4.عصبی: زمانی رخ می‌دهد که اعصاب در راس حدقه چشم به التهاب درگیر می‌شوند.

5.اشکی: غده‌های اشکی را درگیر می‌کند.

نگاهی به علائم و نشانه‌های تومور اربیت

عفونت از علائم تومورهای اربیت چشم

اگر تصور می‌کنید که به دانستن نشانه‌های این بیماری نیاز ندارید، سخت در اشتباه هستید. تنها آگاهی از نشانه‌ها است که به شما در پیشگیری از وخامت این تومور کمک می‌کند.

اکثر بیماران مبتلا به این عارضه چشمی با بیرون زدگی کره چشم متوجه وجود تومور اربیت می‌شوند. البته این تنها نشانه‌ای نیست که شما را در مورد بروز این بیماری باید نگران کند. بیایید نگاهی به سایر علائم و نشانه‌های این بیماری بیندازیم:

1.دوبینی؛

2.عفونت؛

3.التهاب.

حتی تومور اربیت چشم گاهی همراه با درد هستند. بنابراین به محض اینکه هر کدام از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. یادتان باشد که درمان این بیماری با تشخیص به موقع آن امکان‌پذیر خواهد بود.

تشخیص تومورهای اربیت چشم

جالب است بدانید که گاهی این بیماری با مشاهده CT یا MRI سر، سینوس‌ها و اربیت‌های چشم نیز تشخیص داده می‌شود. البته که این اتفاق به ندرت پیش می‌آید، اما اگر به این شکل بیماری شما مشخص شود، فرد خوش‌شانسی هستید.

راه‌های تشخیص تومورهای اربیت چشم چیست؟

اگرچه CT، MRI و سونوگرافی به تشخیص این بیماری کمک می‌کنند، اما اکثر تومورهای اربیت با اوربیتوتومی تشخیص داده می‌شوند. اوربیتوتومی یکی از روش‌های جراحی بیوپسی یا همان بافت‌برداری است که البته روش مطمئنی جهت تشخیص تومورهای اربیت محسوب می‌شود.

طی این عمل جراحی نمونه‌ای از بافت توموری را برمی‌دارند و در آزمایشگاه‌های مجهز آن را بررسی می‌کنند. آزمایشات انجام شده روی نمونه به گونه‌ای است که تومور اربیت را به طور قطعی تشخیص داده و در نهایت بدخیم یا خوش‌خیم بودن آن مشخص می‌شود.

آیا تومورهای اربیت چشم درمان دارند؟

اگر به این عارضه دچار شده‌اید، نگران نباشید؛ راه‌های زیادی برای درمان این بیماری چشمی وجود دارد. از آن جایی که اکثر افراد نیز به نوع خوش‌خیم این عارضه دچار می‌شوند، هیچ نگرانی بابت درمان آن وجود ندارد.

به خصوص زمانی که منشا این تومورها خارج از محدوده اربیت باشد. به عنوان مثال، زمانی که بدخیمی‌های ریه، پروستات و پستان منجر به بروز این بیماری می‌شود. در این حالت اولین راه درمان بر اساس منشا اولیه است. این روش درمانی را تسکینی می‌نامند.

اما اگر تومور اربیت در محدوده چشم قرار داشته باشد، مسئله فرق می‌کند. پس از تشخیص نهایی در صورت امکان تومورهای اربیت در چشم بیمار به طور کامل برداشته می‌شوند.

اما گاهی برداشتن این تومورها غیرممکن است؛ زیرا این روش به ساختارهای مهم دیگر چشم آسیب خواهد رساند. در این صورت معمولا راه حل جایگزین برداشتن بخشی از تومور به منظور ارزیابی توسط پاتولوژیست است. پس از بررسی پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار گیرد یا خیر.

در برخی مواقع تومورها به اندازه‌ای بزرگ هستند که سینوس را نیز درگیر کرده‌اند. در این صورت نیاز به جراحی وسیع‌تر با فلپ استخوان خواهد بود. اگر در طول این جراحی تمام تومور برداشته نشود، ادامه درمان با رادیوتراپی انجام خواهد شد.

گاهی هیچ کدام از این درمان‌ها بر تومورهای اربیت چشم تاثیر ندارند. معمولا در این مورد تنها راه حلی که باقی می‌ماند، تخلیه چشم است. اما به یاد داشته باشید که این آخرین راه حلی است که در موارد نادر نیز اتفاق افتاده است.

تومورهای اربیت در کودکان

تومورهای اربیت چشم در کودکان

این بیماری حتی در کودکان نیز به وفور مشاهده شده است. تومورهای خوش‌خیم اربیت در کودکان معمولا شامل تومورهای درموئید و ضایعات عروقی مانند همانژیوم مویرگی و لنفانژیوم می‌شود. هر کدام از این تومورها درمان متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1.درموئید: با روش برش و برداشتن این تومورها درمان خواهند شد.

2.همانژیوم مویرگی: در صورتی که این تومور در پلک بالا قرار داشته باشد، بر بینایی تاثیر می‌گذارد. در این صورت باید با بتابلوکرها درمان شوند.

3.لنفانژیوم: این تومورها اگر بزرگ و همراه با علائم باشند، از روش‌هایی مانند حذف برجستگی جراحی، اسکلروتراپی داخل بینی برای درمان آن استفاده می‌کنند.

اما تومورهای اربیت بدخیم در کودکان معمولا ناشی از ضایعات متاستاتیک مربوط به سرطان خون هستند. اگر امکان برداشت این تومورها وجود داشته باشد، جراحی انجام می‌شود. پس از جراحی نیز با شیمی درمانی و پرتودرمانی روند درمان تکیل می‌شود.

در آخر

حال که تمام اطلاعات لازم را در مورد تومورهای اربیت چشم می‌دانید، دیگر نباید از بروز آن نگران باشید. به خصوص که الان شما از تمام علائم و نشانه‌های این بیماری نیز آگاه هستید. همین مورد کافیست که در صورت بروز هر گونه از این علائم به سرعت به پزشک مراجعه کرده و درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

1.آیا روند رشد تومورهای اربیت چشم کند است؟

برخی از تومورهای اربیت به آرامی رشد می‌کنند، این تومورها همان‌هایی هستند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند و خیلی دیر شناسایی می‌شوند. این در حالی است که برخی از تومورها به سرعت رشد می‌کنند و خیلی زود از طریق سونوگرافی، MRI یا CT مشخص می‌شوند.

2.ابتلا به تومورهای اربیت در چشم به چه اندازه شایع است؟

خوشبختانه تومورهای بدخیم در اربیت چشم بسیار نادر هستند. معمولا تومورهای اربیت شایع تحت تاثیر سینوس‌های مجاور به وجود می‌آیند.

3.آیا تومورهای اربیت چشم را باید جدی بگیریم؟

تومورهای چشمی علاوه بر آسیب دید، به اعصاب بینایی، مغز و سایر اعضای بدن نیز آسیب می‌رسانند. از این رو باید آن‌ها را جدی گرفت و جهت تشخیص و درمان به موقع آن‌ها اقدام کرد.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.