#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

چگونه هتروکرومیا بگیریم ؟ - دکترعینک

چگونه هتروکرومیا بگیریم ؟

هتروکرومیا نوعی بیماری یا به عبارتی، تفاوت ژنتیکی است که سبب می‌ شود رنگ هر یک از چشم ها متفاوت شود. برای برخی از افراد تفاوت رنگ چشم آن چنان جذاب است که می‌ پرسند چگونه هتروکرومیا بگیریم ؟ برخی از انواع هتروکرومیا ارثی و برخی دیگر اکتسابی هستند؛ همچنین برخی بدون مشکل و برخی نیز بسیار مضر هستند. در این مقاله به بررسی اختلال ژنتیکیهتروکرومیا، دلایل به وجود آمدن این بیماری و چگونگی مبتلا شدن به آن، می پردازیم.

هتروکرومیا چیست ؟

هتروکرومیا چیست ؟

به اختلال متفاوت بودن رنگ چشم ها در یک فرد هتروکرومیا می گویند. شناسایی بیماری هتروکرومی چشم بسیار آسان است. چشمان فرد مبتلا به هتروکرومیا به جای داشتن یک رنگ مشخص، دارای حداقل دو رنگ متفاوت، به خصوص در اطرافمردمک است. در برخی از افراد مبتلا به این اختلال ژنتیکی، هتروکرومیا به صورت یک سایه روشن در اطراف مردمک چشم و مرکز عنبیه ظهور می کند و ممکن است بقیه عنبیه رنگ دیگری باشد اما رنگ غالب، رنگ واقعی چشم فرد است.

تفاوت رنگ ممکن است بسیار کم باشد و گاهی فقط در شرایط خاص، نور زیاد یا در عکس های گرفته شده با فلش ظاهر شود. اگر دلیل مبتلا شدن به هتروکرومیا، یک بیماری یا ترومای پزشکی باشد، علائم و نشانه های دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد اما به طور کلی به غیر از تغییرات رنگ چشم، هتروکرومیا علائم و نشانه دیگری ندارد.

چرا برخی افراد دو رنگ چشم متفاوت دارند ؟

برخی از افراد دو رنگ چشم متفاوت دارند. این موضوع در اغلب موارد مشکلی ایجاد نمی‌ کند و به ژن های شخص مربوط می شود؛ اما در برخی موارد می‌ تواند از علائم یک بیماری نادر باشد. رنگدانه‌ ملانین، تعیین کننده‌ رنگ چشم ها محسوب می شود. هرچه میزان ملانین بیشتر باشد، رنگ چشم تیره‌ تر و هرچه کمتر باشد، روشن‌ تر خواهد بود. ملانین رنگدانه‌ پوست و مو نیز هست. همانند رنگ چشم ها، افرادی که پوست و موی روشن‌ تری دارند، دارای مقدار کمتری ملانین می باشند و به همین ترتیب در افراد دارای پوست و موی تیره‌ تر، میزان ملانین بیشتر است. پیش از پاسخ به این پرسش که چگونه هتروکرومیا بگیریم بهتر است ابتدا انواع آن را بررسی کنیم.

چگونه هتروکرومیا بگیریم ؟ - دکترعینک

انواع هتروکرومیا

افراد مبتلا به این تفاوت ژنتیکی، بر اساس انواع هتروکرومیا به سه دسته تقسیم می شوند. افراد مبتلا به هتروکرومیای کامل، مرکزی و ناحیه ای. در ادامه به بررسی هر یک از انواع هتروکرومیا می پردازیم.

1.هتروکرومیای کامل: هتروکرومی کامل به معنای وجود رنگ‌ های کاملا متفاوت در دو چشم است. به عنوان مثال، ممکن است یک چشم کاملا آبی و چشم دیگر قهوه ای باشد.


انواع هتروکرومیا

2.هتروکرومیای مرکزی: هتروکرومیای مرکزی با داشتن دو رنگ متفاوت در یک عنبیه مشخص می شود. این افراد رنگی متفاوت در نزدیکی مرز مردمک چشم دارند و معمولا رنگ حلقه بیرونی عنبیه رنگ اصلی در نظر گرفته می شود و با رنگ حلقه داخلی متفاوت است. در پاسخ به سوال چگونه هتروکرومیای مرکزی بگیریم باید بگوییم هتروکرومی مرکزی در عنبیه هایی که دارای سطح پایینی از ملانین باشند، بیشتر رخ می دهد.


انواع هتروکرومیا

3.هتروکرومیای سگمنتال یا ناحیه ای: هر بخش از عنبیه شخص مبتلا به هتروکرومی ناحیه ای به یک رنگ متفاوت از دیگر بخش‌ ها می باشد. هتروکرومیای ناحیه ای اغلب به صورت نقاط نا منظم در عنبیه چشم ظهور می کند و به صورت حلقه ای در اطراف مردمک نیست.


انواع هتروکرومیا

علل بروز هتروکرومی

برای درک علل احتمالی بروز هتروکرومی از جمله هتروکرومیای مرکزی، باید رابطه ملانین و رنگ چشم بررسی شود. در برخی از افراد، هتروکرومیا از بدو تولد ایجاد می‌ شود؛ در برخی نیز تحت تأثیر عوامل گوناگون و در طی دراز مدت به وجود می‌ آید که همان نوع اکتسابی هتروکرومی می باشد. اگر این پرسش را دارید که چگونه هتروکرومیا بگیریم، در ادامه با ما همراه باشید زیرا پاسخ معمولا یکی از موارد زیر است:

1.گلوکوم (بیماری که به عصب‌ های بینایی آسیب می‎ زند و از دلایل عمده نابینایی در افراد بالای ۶۰ سال محسوب می شود)

2.آسیب‌ دیدگی چشم‌ ها

3.التهاب و تورم چشم

4.خونریزی در چشم

5.تومور های عنبیه

6.سندروم هورنر (اختلالی عصبی که بر چشم و رنگ دانه های آن اثر می‌ گذارد)

7.دیابت

8.سندروم پراکندگی رنگ‌ دانه‌ ها (رنگ‌ دانه‌ ای که در چشم آزاد می‌ شود)

9.سندروم بلوک – سالزبرگ

10.بیماری بورنویل

11.سندروم پاری – رومبرگ

12.سندروم استورج – وبر

13.بیماری فون رکلینگهاوزن

14.سندروم واردنبورگ

چگونه با مصرف دارو هتروکرومیا بگیریم

اختلال هتروکرومیا گاها ممکن است در افرادی که سابقه هتروکرومی خانوادگی و ارثی نداشته و همچنین علاقه ای به ناهمرنگی چشم ها ندارند نیز به طور تصادفی بروز پیدا کند. در پاسخ به سوال چگونه با مصرف دارو هتروکرومیا بگیریم باید بگوییم این مساله امکان پذیر، اما به شدت خطرناک است. به طور مثال داروی لاتانوپروست (latanoprost) که برای درمان بیماری گلوکوم استفاده می‌ شود، در تغییر رنگ چشم اثر دارد. همچنین ابتلا به هتروکرومی و تغییر رنگ چشم ها از عوارض داروی لاتیس (latisse) (که در گذشته برای درمان بیماران مبتلا گلوکوم استفاده می‌ شد و اکنون برای پر پشت شدن مژه‌ ها استفاده می‌ شود) نیز هست.

تشخیص و درمان هتروکرومیا

تشخیص و درمان هتروکرومیا

تشخیص بیماری هتروکورمیا کار دشواری نیست زیرا ناهمرنگی چشم ها معمولا به‌ راحتی قابل مشاهده است. هرگونه تغییری که در رنگ چشم ها ایجاد می‌ شود، باید سریعا توسط فرد متخصص بررسی شود. معمولا در چنین مواردی پزشک باید تست‌ ها و آزمایشات جامعی انجام دهد تا نوع هتروکرومیای بیمار را تشخیص دهد. این بررسی‌ ها شامل تست بینایی، معاینه مردمک چشم، فشار چشم و اعصاب بینایی است. همچنین ممکن است توموگرافی انسجام نوری (OCT) که نوعی تصویر برداری از شبکیه چشم است نیز پیشنهاد شود.

هتروکرومیای مرکزی معمولا خوش‌ خیم است و اشکالی در بینایی فرد ایجاد نمی‌ کند اما اگر این حالت در سنین بالا برای فرد اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه‌ ای از یک بیماری زمینه‌ ای باشد، پس بهتر است در هر صورت به پزشک متخصص مراجعه شود.

آیا تغییر رنگ چشم امکان پذیر است ؟

سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که آیا تغییر رنگ چشم امکان پذیر است؟ رایج‌ ترین روش برای تغییر رنگ چشم ها، استفاده از لنز های رنگی (آرایشی و طبی) است. این لنز ها باید با کمک متخصص روی چشم قرار گیرند. بسیاری از لنز ها دارای عوارض هستند و خرید آن‌ ها بدون نسخه‌ پزشک توصیه نمی‌ شود.

چگونه هتروکرومیا بگیریم ؟ - دکترعینک

در برخی کشور ها، جراحی کاشت عنبیه صورت می‌ گیرد. این عمل جراحی معمولا برای مواردی است که نیاز به ترمیم یا جایگزینی عنبیه وجود داشته باشد؛ اما گاها از سوی افرادی که تمایل به تغییر رنگ دائمی چشم خود دارند نیز مورد استقبال قرار می گیرد.

عوارض جراحی کاشت عنبیه

امروزه با پیشرفت علم حتی به وسیله جراحی کاشت عنبیه، می توان رنگ چشم ها را تغییر داد اما باید گفت عوارض جراحی کاشت عنبیه کم نبوده و این کار هنوز در بسیاری از نقاط جهان همچون ایالات متحده آمریکا، عملی غیر قانونی محسوب می شود. برخی از عوارضی که برای جراحی تغییر رنگ چشم ها گزارش شده بسیار جدی و خطرناک هستند. از عوارض این عمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.التهاب چشم

2.تورم قرنیه

3.آسیب به چشم

4.گلوکوم

5.آب‌ مروارید

6.از بین رفتن جزئی یا کامل بینایی

چگونه با استفاده از لیزر هتروکرومیا بگیریم ؟

چگونه با استفاده از لیزر هتروکرومیا بگیریم ؟

برای ابتلا به بیماری هتروکرومیا یا تغییر رنگ چشم می توان از تکنولوژی لیزر نیز استفاده نمود. در حال حاضر استفاده از لیزر برای تغییر رنگ چشم و ابتلا به هتروکرومی، به دلیل خطرات زیاد و عوارض جبران نشدنی آن، تنها در چند نقطه انگشت شمار در جهان انجام می شود. استفاده از لیزر برای تغییر رنگ چشم، داوطلبان زیادی دارد اما مراکز معتبر تنها با تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA)، اقدام به لیزر چشم می کنند. با توجه به خطرات و عوارض بی شمار این عمل، اف دی ای باید توسط مطالعات بالینی مطمئن شود که خطری شخص را تهدید نمی کند و اگر هم عوارضی وجود دارد، قابل پیشگیری و درمان باشد تا تاییدیه صادر کند.

تغییر رنگ چشم با بیوکنزی

اگر به دنبال راهی برای تغییر رنگ چشم و یافتن پاسخ سوال چگونه هتروکرومیا بگیریم هستید، احتمالا واژه بیوکنزی را شنیده اید. فارغ از صحت داشتن یا عدم صحت این اعتقاد، به تعریف آن می پردازیم. بیوکنزی به معنای توانایی کنترل و تغییر ژن ها (DNA) با استفاده از قدرت ذهن است. طبق گفته افرادی که به بیوکنزی باور دارند، هر شخص می تواند با رسیدن به سطح خاصی از آرامش درون و ایجاد ارتباط با جسم و اندام های خود، تغییراتی در آن ها ایجاد کند. این تغییرات تنها به رنگ چشم منحصر نمی شوند و گفته می شود به کمک بیوکنزی می توان رنگ مو و پوست را نیز تغییر داد.

تغییر رنگ چشم با بیوکنزی

جمع بندی مقاله چگونه هتروکرومیا بگیریم

در پاسخ به این پرسش که چگونه هتروکرومیا بگیریم، باید گفت که راه صحیح و ایمنی برای تغییر رنگ چشم وجود ندارد و این امر به هیچ وجه اختیاری نیست. هتروکرومیا تنها در شرایطی ایجاد می‌ شود که سلول‌ های تولید رنگ‌ دانه دچار مشکل می‌ شوند و این وضعیت یا ارثی بوده و یا در اثر آسیب، عوارض و بیماری‌ هاییخاص ایجاد می‌ شود؛ پس باید خود را همان گونه که هستیم بپذیریم و در راستای تغییرات ظاهری، به جسم خود صدمه نزنیم.

شما همچنین می توانید مقاله دکتر عینک در رابطه با *تغییر رنگ چشم و تاثیر انواع رنگ چشم بر بینایی* را مطالعه فرمائید.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

9 نظر

  • کاربر

    امیر۱۱ دی ۱۳۴۸

    سری که درد نمیکنه رو براچی دستمال ببندی ،بعضیا واقعا قدر سلامتی شونو نمیدونن و ارزوی بیمارشدن با کلی عوارض دارن، اوناییکه این بیماری رو دارن دنبال درمانش هستن باز گروهی برعکس!!!

  • کاربر

    Park_wiliot۱۱ دی ۱۳۴۸

    حاجی بیخطر دیگه کور نشیم بدبخت شیم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام :)))))))چی بگم ولا

  • کاربر

    ۱۱ دی ۱۳۴۸

    اگه اون دوتا دارو رو مصرف کنیم رنگ چشممون تغیر میکنه؟؟؟؟؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقتتون بخیراحتمال داره تغییر ایجاد بشه

  • کاربر

    هاج قاسم سلیمانی۱۱ دی ۱۳۴۸

    واقعا رنگ چشم تغییر میکنه یانه؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلامبصورت موقت بله تغییر میکنه

  • کاربر

    ⴷⵢⴼKⴷN۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلامچکار کنیم که رنگ چشمامون تغییر کنه؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیر ????????یا جراحی یا لنز رنگی

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.