#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟ - دکترعینک

چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟

در این مقاله درمورد این‌که چگونه نسخه لنز را بخوانیم اطلاعاتی به مخاطبان عزیز خواهیم داد. نکته‌ی مهم و کلیدی در این رابطه، تفاوت نسخه‌خوانی لنز تماسی با عینک است. با ما همراه باشید.

چرا نسخه لنز متفاوت از عینک است؟

چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟ - دکترعینک

لنز مستقیم روی خود چشم قرار می‌گیرد درحالی‌که عینک با چشم فاصله دارد. این اختلاف موقعیت باعث می‌شود وضعیت اصلاح دید لنز متفاوت با عینک باشد. وضعیت قرنیه، انحناهای چشم، محورها و… همه و همه بر دید تأثیر دارد. نسخه‌ی لنز دارای پارامترهایی چون منحنی پایه (BC)، قطر لنز (Dia)، محور (Axis) و … است. نسخه‌ی عینک این پارامترها را ندارد.

تفاوت‌های اساسی میان نسخه عینک و لنز چیست؟

نسخه‌ی خاص لنز با عینک متفاوت است. شاید قصد دارید برای بهبود بینایی خود لنز به چشم بزنید یا شاید تمایل دارید هم عینک و هم لنز تهیه کنید. در هرصورت نیاز است متخصص اپتومتری برای لنز شما نسخه‌ی خاصی ارائه دهد. چنان‌که گفتیم نسخه لنز دربرگیرنده‌ی پارامترهای Dia و BC و برخی پارامترهای دیگر است. تفاوت در پارامترها سبب می‌شود این‌که چگونه نسخه لنز را بخوانیم با نحوه خواندن نسخه عینک متفاوت باشد. اگر مطمئن نیستید که نسخه‌ای که دارید، مناسب تهیه عینک است یا لنز، این موارد را بسنجید:

۱.Base Curve (BC):

معادل فارسی این عبارت منحنی یا قوس پایه است. این عدد فرم لنز شما را نشان می‌دهد و کاملا مبتنی بر چگونگی شکل قرنیه‌ی چشمتان است. قرنیه‌ در افراد مختلف متفاوت است. بسته به این‌که قرنیه تا چه حد مسطح یا دارای شیب و قوس است، لنزی مناسب تجویز می‌شود. حد آن گاهی با میلی‌متر و گاه تنها با عبارت مسطح، متوسط یا شیب‌دار نوشته می‌شود.

چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟ - دکترعینک

۲.Diameter (Dia):

برای بسیاری این پرسش مطرح است که Dia در لنز چیست. قطر لنز مهم است تا خیلی خوب روی قرنیه شما قرار بگیرد و کاملا آن را پوشش دهد. این شاخص نیز بر حسب میلی‌متر بیان می‌شود.

Dia در لنز چیست

۳.برند:

پزشک ممکن است لنزی را از برندی خاص برای شم تجویز کرده باشد. این تجویز با توجه به نیازهای چشم شما و با شناختی است که او از برندهای گوناگون لنز دارد.

۴.تاریخ انقضای نسخه:

همه‌ی نسخه‌های پزشکی تجویز شده، دارای محدودیت زمان اعتبار و تاریخ انقضا هستند. نمی‌توان نسخه لنزی را که برای مثال یک سال قبل تجویز شده، معتبر دانست. نسخه‌ی شما باید به‌روز باشد.

۵.توان اصلاحی (Corrective Power):

این عدد نشان‌دهنده‌ی همان توان واقعی یا شماره لنز چشم برای اصلاح دید است. این عدد معمولا در نسخه لنز با نسخه عینک متفاوت است.

این عدد نشان می‌دهد شما دوربینی یا نزدیک‌بینی دارید و حد آن را مشخص می‌کند. این شاخص با اعدادی از صفر آغاز می‌شود و در مقیاس‌های 0.25 افزایش می‌یابد.

اگر این شاخص‌ها را در نسخه‌ی خود مشاهده می‌کنید، نسخه‌ی شما خاص لنز است. ممکن است موارد اصلاحی دیگر مانند آستیگماتیسم، پیرچشمی و … اضافه شود.

چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟ - دکترعینک

در موارد آستیگماتیسم و پیرچشمی، چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟

برای آستیگماتیسم، چندکانونی و پیرچشمی علاوه بر شاخص‌های کلی که ذکر شد، شاخص‌های دیگری وجود دارد. ببینیم تفسیر برگه اپتومتری با وجود این عوارض چگونه است.

برای آستیگماتیسم چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟

۱.CYL

سیلندر یا استوانه همیشه یک عدد منفی است که در مقیاس‌های ۰.۲۵ افزایش می‌یابد. دقیقا همان‌طور که عدد توان اصلاحی در نسخه‌های معمول نشان داده می‌شود، سیلندر نیز برای لنزهای هلالی، نیازهای بینایی افزوده برای آستیگماتیسم را و شدت آن را نشان می‌دهد.

چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟ - دکترعینک

۲.AX

این علامت اختصاری Axis به معنای محو است. اساسا آستیگماتیم به دلیل نامنظم بودن انحنای چشم ایجاد می‌شود. محور زاویه‌ای ایجاد می‌کند که دید چشم در این وضعیت تصحیح شود. این شاخص همیشه عددی بین ۰ تا ۱۸۰ است.

آستیگماتیسم چشم و و محور آن

درصورت پیرچشمی چگونه نسخه لنز را بخوانیم؟

این شاخص‌ها تنها در نسخه‌های لنزی دیده می‌شوند که خاص پیرچشمی هستند:

ADD:

درصورت ابتلا به پیرچشمی، باید دید نزدیک‌بین شما اصلاح شود. این شخص شکل اختصاری واژه Addition به معنای افزودن است. شکل آن تعیین خواهد کرد که به چه سطحی از اصلاح نیاز دارید تا دید نزدیکتان واضح شود. عدد ADD، بین ۵/۰ تا ۳ است. در برخی از نسخه‌های لنز نیز، به صورت عبارات کم، متوسط و زیاد نشان داده می‌شود.

در صورت نیاز به اصلاح چندکانونی، چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟

Dominant:

اگر نیاز به لنز چندکانونی داشته باشید، باید به شاخص چشم غالب و غیرغالب برای اصلاح توجه کنند. این شاخص معمولا با حروف D (Dominant) و N (Non-dominant) نشان داده می‌شود.

دانستیم که باید چگونه نسخه لنز را بخوانیم و این موضوع با خواندن نسخه عینک چه تفاوت‌هایی دارد. به‌خاطر داشته باشید لنزها روی خود چشم قرار دارند. این در حالی است که عینک حدود ۱۲ میلی‌متر با قرنیه شما فاصله دارد. به‌همین دلیل اشتباه محض است که تصور کنیم با نسخه‌ی عینک می‌توانیم لنز مناسب و دقیقی تهیه کنیم. نسخه لنز هم روی برگه‌ای که پزشک یا متخصص اپتومتری به ما می‌دهد و هم روی جعبه‌ی لنز درج می شود.

instagram dreynak.com

 

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.