#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

عدسی عینک ضدخش + مزایای آن - دکترعینک

عدسی عینک ضدخش + مزایای آن

هنگام خرید عینک، یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید به آن توجه شود، نوع عدسی است. عدسی عینک ضدخش یکی از انواع عدسی عینک است که بسیاری از افراد به دلیل مزایای آن به سراغ آن می‌روند.

معمولا متخصص چشم بسته به مشکل چشم شما و شرایط سنیتان، عدسی مناسب شما را پیشنهاد می‌دهد. عدسی‌های معمولی و سنگین ابتدایی‌ترین نوع عدسی هستند که قیمت پایین‌تری هم دارند؛ بنابراین هرچه عدسی قابلیت‌های بیشتری ارائه دهد، طبیعی است که قیمت آن هم بالاتر برود. عدسی ضدخش هم با امکاناتی که ارائه می‌دهد، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

در ادامه همراه ما باشید که عدسی ضدخش را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

عدسی عینک ضدخش چیست؟

معمولا عینک‌ها، دارای خاصیت ضدخش نیستند و برای این منظور باید روی آن‌ها پوششی ایجاد کرد که بتوانند در برابر خش مقاوم شوند.

اما عدسی عینک ضدخش هم در بازار وجود دارد. این عدسی‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌‌توانید بر حسب نیاز و شرایط خودتان، با مشورت پزشک آن‌ها را انتخاب کنید.

عدسی‌های ضدخش به خصوص برای استفاده کودکان بسیار مناسب است و درصورت ضربه و برخورد آن با اجسام مختلف، خشی روی آن ایجاد نخواهد شد. میزان ضدخش بودن عدسی ها و همچنین پوشش‌های ضدخش متفاوت است و شما می‌توانید درجه آن را برای خود تعیین کنید.

قبل از اقدام به خرید لازم است از تضمین و گارانتی ضدخش بودن عدسی اطمینان حاصل کنید و از فروشنده شرایط بعد از ایجاد خش‌های احتمالی را جویا شوید.

ذکر این نکته قابل توجه است که برخی از عدسی‌های موجود در بازار از ابتدا دارای ویژگی ضدخش بودن هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم.

عدسی عینک ضدخش + مزایای آن - دکترعینک

انواع عدسی‌های ضدخش

همان‌طور که گفته شد، برخی از عدسی‌های عینک، خود قابلیت ضدخش بودن را داشته و نیازی به پوشش محافظ ندارند. اما باید گفت هیچ عدسی و هیچ پوششی نمی‌تواند به صورت کامل عدسی را از خط و خش‌های احتمالی حفظ کند.

با این حال وجود این ویژگی‌ها در عدسی عینک ضدخش باعث کاهش چشم‌گیر آسیب‌های وارده به عینک خواهد شد.

در ادامه برخی از انواع عدسی‌های عینک که به طور ذاتی ویژگی ضدخش را دارند، بررسی می‌شوند و سپس پوشش‌های ضدخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

عدسی عینک ضدخش

عدسی عینک ضدخش جنس پلی‌کربنات

از عدسی‌هایی که به طور ذاتی دارای ویژگی ضدخش هستند، می‌توان به عدسی پلی‌کربنات اشاره کرد.

این عدسی‌ها به دلیل داشتن وزن سبک مورد اقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند. سبکی و نازکی این عدسی باعث می‌شود که افرادی که دائم عینک بر چشم دارند، احساس راحتی داشته باشند و سنگینی خاصی را احساس نکنند.

ویژگی اصلی که شما دنبال آن هستید، یعنی ضدخش بودن و ضربه‌گیر بودن، به خوبی در این عدسی رعایت شده است و شما می‌توانید این عدسی را در اولویت‌های خود قرار دهید.

البته باید گفت یکی از ضعف‌های اصلی عدسی پلی کربنات، کاهش وضوح آن در شرایط مختلف است که البته پوشش‌های مناسبی هم برای این مشکل، طراحی شده‌اند.

عدسی عینک فشرده یا شاخص بالا

نوع دیگری از عدسی عینک ضدخش، که این ویژگی را به طور ذاتی دارد، عدسی فشرده است. این عدسی معمولا برای افرادی که چشمان بسیار ضعیفی با نمره بالای چشم دارند، توصیه می‌شود.

وزن سبک و نازکی آن شما را از استفاده طولانی مدت آن خسته نخواهد کرد. همچنین مقاومت و ضدخش بودن آن هم مزیت دیگر این عدسی است.

در این عدسی مشکل وضوح دید نیز وجود ندارد و فرد در تمامی حالات به راحتی می‌تواند تمام اجسام را بسیار واضح ببیند و مشکلی برای دیدن دور‌ترین اجسام هم ندارد.

عدسی عینک ضدخش ترایوکس

عدسی‌های پلی‌کربنات، شاید گزینه خوبی از نظر مقاومت در برابر ضربه و خط و خش باشند و وزن سبکی هم داشته باشند، اما مشکلات وضوح این عدسی، طراحان را به فکر طراحی عدسی پیشرفته‌تری انداخت.

عدسی عینک ضدخش ترایوکس، هم وزن سبکی دارد و هم ضخامت مناسب؛ گرچه قطر آن کمی بیشتر از نوع پلی‌کربنات است، اما باز هم نمی‌توان از آن ایرادی گرفت.

عدسی ترایوکس دربرابر ضربه و خش بسیار مقاوم است و می‌توانید با خیال راحت از این عدسی استفاده کنید.

همچنین این نوع، وضوح چند برابر بیشتری را نسبت به عدسی پلی‌کربنات ارائه می‌دهد که می‌توانید بدون دغدغه از کاهش وضوح در شرایط مختلف، از آن استفاده کنید.

انواع عدسی عینک ضدخش

عدسی عینک ضدخش آسفریک

از دیگر انواع عدسی عینک ضدخش، می‌توان به عدسی آسفریک هم اشاره کرد. این عدسی دارای مقاومت بسیار خوبی برابر ضربه و خط و خش است. همچنین نازکی و سبکی آن باعث می‌شود که در تمام حالات و برای زمان‌های طولانی بتوان از آن بدون مشکل استفاده کرد.

این نوع عدسی برای افراد دوربین و نزدیک‌بین هم مناسب است. انتخاب این که کدام نوع عدسی مناسب شما است، بستگی به نظر پزشک متخصص دارد و بهتر است بدون نسخه پزشک اقدام به خرید نکنید.

عدسی‌های شیشه‌ای

شاید برای شما هم جالب باشد، اما نوعی از عدسی شیشه‌ای وجود دارد که کاملا ضدخش است و نسبت به انواع عدسی پلاستیکی معمولی که بسیار نرم هستند و قابلیت جذب خط و خش بالایی هم دارند، بسیار مقاوم است.

البته در حین انتخاب عدسی باید توجه داشته باشید که حتما عدسی شیشه‌ای ضدخش را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت نوع عادی آن بسیار ضربه‌پذیر بوده و با کوچک‌ترین تماسی نیز، خش‌های زیادی روی آن ایجاد می‌شوند.

عدسی شیشه‌ای معمولا سنگین‌تر و ضخیم‌تر از انواع دیگر عدسی است، به همین دلیل برای مواقعی که فرد کمتر از عینک استفاده می‌کند، می‌توان از این عدسی استفاده کرد.

عدسی عینک ضدخش + مزایای آن - دکترعینک

پوشش‌های ضدخش عدسی‌ها

همان‌طور که اشاره شد، برخی از انواع عدسی، به طور ذاتی دارای ویژگی ضد‌خش هستند. اما اگر عدسی شما این خاصیت را ندارد، مشکلی نیست! با استفاده از پوشش‌های خاص، عدسی خود را تبدیل به عدسی عینک ضدخش کنید.

برخی از تولیدکنندگان عدسی، از ابتدا پوشش‌های مختلفی را روی محصولات خود قرار می‌دهند که مشتری بتواند بدون دغدغه، پوشش مورد نیاز خود را تهیه کند. این پوشش‌ها معمولا دارای اسامی خاصی هم برای آن شرکت هستند که در ذهن مردم، بیشتر ماندگار شوند.

در پوشش عدسی عینک ضدخش، از لایه‌ای بسیار سخت استفاده می‌شود که این لایه مانع ایجاد و به وجود آمدن خط و خش در سطح عدسی و لنز شود. همچنین می‌توان در کنار این پوشش، پوشش‌های دیگری را هم برای بهبود دید و وضوح بالاتر استفاده کرد؛ مثل پوشش‌های ضدانعکاس و ضد مه و … که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

عدسی عینک ضدخش چیست؟

نکات تکمیلی عدسی عینک ضدخش

همان‌طور که خواندید ویژگی ضد خش بودن عدسی، در برخی انواع بازار به صورت داخلی وجود دارد و برخی نیز از ابتدا با پوشش‌های مخصوص ضدخش روانه بازار می‌شوند.

اما برای عینک‌ها و عدسی‌هایی که این قابلیت را ندارند، امکان پوشش‌دهی فراهم شده است. لازم به ذکر است که این پوشش‌ها هیچ نقشی در کاهش دید یا کمتر شدن وضوح عدسی ندارند و فقط نقش محافظ را در برابر خط و خش ایفا می‌کنند. البته نباید از بهترین نوع آن‌ها هم انتظار عملکرد ۱۰۰ درصدی داشت.

اما به هر حال این نوع عدسی‌ها از خراش‌ و خطوط جزئی که می‌تواند باعث برهم‌ریختگی آرامش و تمرکز فرد شود، جلوگیری خواهند کرد.

این خش‌ها می‌توانند به مرور عملکرد عدسی را نیز با مشکل روبه‌رو کنند. پس وجود پوششی ضدخش به خصوص برای افرادی که از نگهداری صحیح عینک خود مطمئن نیستند، ضروری و واجب است. در غیر این صورت مجبور خواهید بود هزینه‌های اضافی را بپردازید.

اعمال پوشش ضدخش

روش اعمال پوشش ضدخش به صورت اتوماتیک یا دستی، معمولا به روش اسپری کردن، غوطه‌ور‌سازی، چرخاندن، رول کردن و سایر روش‌های دیگر است.

تقریبا تمام پوشش‌های ضدخش را می توان با پارچه‌ای نرم به راحتی تمیز کرد. برای تمیز کردن و پاک کردن عدسی عینک ضدخش هم می‌توانید از پارچه‌ای میکروفیبر که خش و خطی روی پوشش ایجاد نمی‌کند، استفاده کنید.

معمولا عدسی‌های دارای پوشش، در برابر حرارت زیاد مقاوم نیستند و نباید آن‌ها را در برابر حرارت‌ بالا قرار داد. همچنین از وارد شدن ضربات سنگین به آن‌ها نیز باید اجتناب شود.

اگر معیار شما برای انتخاب عدسی و عینک، ضدخش بودن آن است، حتما قبل از خرید با متخصص چشم خود این موضوع را در میان بگذارید؛ او فردی باتجربه است و بهترین کسی است که می‌تواند در انتخاب عدسی مناسب شما، راهنماییتان کند.

از طرفی به قیمت و بودجه مورد نظر خود نیز توجه کنید؛ معمولا عدسی‌های دارای پوشش و دارای ویژگی‌های خاص، قیمت بالاتری هم دارند.

خرید عدسی عینک ضدخش

نتیجه‌گیری

انتخاب عدسی برای عینک، جهت اصلاح دید شما، بسیار با‌اهمیت است. یکی از انواع عدسی‌های موجود، عدسی عینک ضدخش است که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که عدسی‌های مختلفی را به خاطر خط و خش دار شدن تعویض می‌کنید، باید هرچه سریع‌تر این نوع محصول را امتحان کنید.

همچنین باید گفت اگر شما کودکی کم سن و سال دارید که نیازمند استفاده از عینک است، بهتر است نوع ضدخش عدسی را برای او تهیه کنید که عدسی از آسیب‌ها و ضربات احتمالی در امان باشد.

عدسی ضدخش در انواع مختلفی تولید شده است یا به صورت اولیه دارای این ویژگی است و یا باید روی آن پوششی ایجاد کنید. بسته به شرایط چشمی شما و نظر پزشک متخصص چشم، یکی از این دو نوع برای شما توصیه می‌شود.

نکته قابل ذکر دیگر این است که درست است که این عدسی مقاومت خوبی در برابر ضربه و خش دارد، اما نباید به این دلیل مراقبت از آن را نادیده گرفت.

سوالات متداول

آیا عدسی عینک ضدخش دچار شکست یا خش دار شدن می‌شود؟

بله، درست است که این عدسی دارای مقاومت خوبی است، اما باید توجه کنید که هیچ پوشش و هیچ عدسی نمی‌تواند از ایجاد خط و خش و شکست به صورت ۱۰۰ درصد جلو‌گیری کند. پس در نگهداری از آن، دقت کافی را داشته باشید.

عدسی عینک ضدخش به چه منظوری استفاده می‌شود؟

این عدسی برای جلوگیری از ایجاد خش در عدسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایجاد خش‌های جزئی، باعث کاهش دید شما خواهد شد و حتی امکان شکسته شدن عدسی، در نوع شیشه‌ای آن نیز وجود دارد. به همین دلیل طراحان عدسی را تولید کردند که بتواند تا حد زیادی از این خش‌ها جلوگیری کند.

آیا هزینه عدسی ضدخش خیلی زیاد است؟

در حالت کلی تمام عدسی‌هایی که امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهند، قیمت بالاتری از انواع معمولی دارند. اما این امر همیشه صادق نیست و عوامل دیگری هم مانند جنس عدسی و برند عدسی در قیمت آن تاثیر زیادی دارند.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.