#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

با مشکلات عینک تدریجی چه کنیم؟ - دکترعینک

با مشکلات عینک تدریجی چه کنیم؟

مشکلات تعویض عینک و عادت کردن به یک عینک جدید، درمورد عدسی‌های تدریجی بارزتر می‌شود. عینک تدریجی معمولا مورد استفاده‌ افراد بالای چهال سال و نیز افراد زیر چهل سال در شرایط خاص است. در این مقاله برخی مشکلات عینک تدریجی را که این عزیزان با آن مواجهند را بررسی کرده و راه حل هایی برای مقابله با این مشکلات ارائه می دهیم. با دکتر عینک همراه باشید.

با مشکلات عینک تدریجی چه کنیم؟

عینک تدریجی چیست؟

عینک‌های دارای لنز پیش‌ رونده یا تدریجی برای افرادی کاربرد دارند که در دو دید دور و نزدیک، نیازمند اصلاح هستند. لنز تدریجی کمک می‌کند این افراد بتوانند بدون نیاز به تعویض عینک، کارهای نیازمند دید نزدیک، میانی و دور را بدون نیاز به تعویض مداوم عینک، انجام دهند. مثلا همزمان چیزی یادداشت کنند (نزدیک)، به صفحه‌ی رایانه (میانی) و نیز به مسافت‌های دورتر نگاه کنند. این لنز ها را چند کانونی نیز می‌نامند.

برای آن‌ که بدانید آیا مشکل بینایی شما با عینک تدریجی حل می‌شود یا خیر باید با پزشک اپتومتریست مشورت کنید. عینک تدریجی یا پروگرسیو، صورت پیشرفته‌تر عینک‌های دو و سه کانونی است. در عینک‌های دو یا سه کانونی، کانون‌ها با خط کاملا واضحی از هم جدا می‌شوند. در حالی‌ که در لنزهای تدریجی، چنین خط و مرزی دیده نمی‌شود. پس چرا افراد از مشکلات عینک تدریجی سخن می‌گویند؟

عینک تدریجی چیست؟

مشکلات عینک تدریجی

مشکلات عینک جدید در بیشتر مواقع امری طبیعی است زیرا باید پروسه‌ی عادت به عینک طی شود. در عینک های طبی معمولی، از یک عدسی ساده استفاده می‌شود اما در عینک‌های تدریجی یا پروگرسیو، برای نگاه کردن به فاصله‌های مختلف (نزدیک، دور و میانی) باید به نقاط مختلفی از عدسی عینک نگاه کنید، به همین دلیل، پروسه عادت کردن به مشکلات عینک تدریجی، کمی بیشتر از دیگر عینک‌ها طول می‌کشد و مشکلات عینک پروگرسیو معمولا قدری پیچیده‌تر از سایر عینک‌هاست. هر یک از این مشکلات را در ادامه بررسی می‌کنیم.

با مشکلات عینک تدریجی چه کنیم؟ - دکترعینک

ایجاد سرگیجه

سردرد از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد عینکی پس از همراه شدن با عینک جدید با آنـ مواجه می شوند. از مهم‌ترین مشکلات عینک تدریجی باید به سرگیجه و سردرد اشاره کرد. قسمت پایینی در عینک تدریجی مخصوص دید نزدیک مثل کتاب، گوشی تلفن همراه و… است. درحالی‌که برای دید دور مثلا هنگام رانندگی یا پیاده‌روی باید از قسمت بالای لنز نگاه کرد.

گاهی نگاه کردن از کانون اشتباه سبب اعوجاج و تاری دید و درنتیجه سرگیجه می‌شود. پس در این مورد از مشکلات عینک پروگرسیو ابتدا نقطه دید خود را اصلاح کنید. به‌این‌صورت که سعی کنید عینک را در محل صحیحی از صورت قرار دهید. همچنین سعی کنید هنگام تعویض نقطه دید، سر را هم حرکت دهید و تنها به چرخاندن چشم اکتفا نکنید. اگر با گذشت روزها همچنان سرگیجه داشتید، بهتر است مسئله را با متخصص خود در میان بگذارید.

اعوجاج بینایی محیطی

اعوجاج بینایی محیطی

از جمله مشکلات عینک تدریجی در ابتدای استفاده، تحریف در بینایی است. اگر در نخستین روزهای زدن عینک تدریجی دچار اعوجاج و تاری دید شدید، احتمالا این مشکل به‌زودی برطرف می‌شود. این مسئله از مشکلات عینک جدید در همه‌ی انواع آن چه تدریجی و چه غیرتدریجی است. با این تفاوت که در عینک تدریجی به دلیل وجود سه کانون، بیشتر و شدیدتر بروز می‌کند. طبق تجربه‌ی بیشتر مصرف‌کنندگان، این مشکل معمولا در عرض دوهفته برطرف می‌شود.

ادراک عمق

معمولا ما تمایل داریم هنگام مشاهده چیزی تا جایی که امکان دارد تنها چشم‌های خود را به سمت آن بچرخانیم. یعنی معمولا سر چرخیده نمی‌شود. از مشکلات عینک تدریجی این است که باید تا حدی این عادت تغییر داده شود. در عینک‌های تدریجی، بحث شیب افزایش قدرت لنز (gradient of increasing lens power) مطرح است. بنابراین دارندگان این عینک‌ها باید هنگام تغییر نقطه دید، بیشتر احتیاط کنند. تمرین و عادت کنید که هنگام نگاه کردن به چیزی، بینی شما نیز به سمت آن قرار بگیرد. تا پیش از آن‌که به این شکل نگاه کردن عادت کنید، عینک تدریجی در دید شما احساس عمق ایجاد می‌کند.

نحوه استفاده از عینک تدریجی

نحوه استفاده از عینک تدریجی

آموزش نحوه استفاده از عینک تدریجی درواقع این است که دید خود را برای استفاده از این عینک خاص هماهنگ کنید. یعنی هنگام کاری مثل مطالعه، نگاه به گوشی، دوخت‌ودوز، کارهای هنری دستی و … از قسمت پایین عدسی نگاه کنید. هنگام کار با رایانه باید از قسمت میانی نگاه کنید. هنگام رانندگی، پیاده‌روی یا صحبت با مخاطبانی در فاصله‌ای دورتر (مثلا حین تدریس، سخنرانی و…) نگاهتان از قسمت بالا باشد. برای برخی از افراد این تمرین و عادت نگاه کردن دشوار است اما بیشتر افراد از پس آن برمی‌آیند. با آگاهی از مشکلات عینک تدریجی می‌توانید روشن‌تر تصمیم بگیرید که این عینک برای شما مناسب است یا خیر.

مزیت‌های عینک تدریجی

عینک‌های تدریجی جدا از مشکلاتی که برای فرد ایجاد می‌کنند، دارای مزایای بسیاری نیز هستند. این عینک ها در مقایسه با عینک های طبی دیگر، برتری های فراوانی دارند که باعث محبوبیت آن ها شده است. این لنزها آزادی بیشتری در هنگام مجموعه‌ی وسیعی از فعالیت‌ها به ما می‌دهد. ضمن این‌که از نظر زیبایی نیز برتر از لنزهای دوکانونی است. البته نباید فراموش کرد اختلاف قیمت آن‌ها با عینک‌های دو و سه کانونی نسبتا زیاد است. برخی از مزیت‌های عینک تدریجی شامل موارد ذیل است:

1.بهره مندی از اصلاح چند کانون دید: بسیاری از افراد را می‌بینیم که حین کار ناچارند مدام عینک خود را عوض کنند. مثلا استادی که باید هم‌زمان کتاب یا متن علمی را بخواند، پاورپوینت را پیش ببرد و به دانشجویان نگاه کند. علی‌رغم مشکلات عینک تدریجی، روشن است که با داشتن آن، نیازی به همراه داشتن دو یا سه عینک مختلف ندارید. همچنین نیازی نیست مدام یک عینک را بردارید و عینک دیگری بزنید.

با مشکلات عینک تدریجی چه کنیم؟ - دکترعینک

 

2.دید طبیعی و انتقال آرام: اگر با تمرین و اصلاح وضعیت نگاه کردن، مشکلات عینک تدریجی را برطرف کنید، به شما دیدی طبیعی می‌دهد. این ویژگی خصوصا در مقایسه با عینک‌های دو یا سه کانونی که دارای مرز هستند، خود را نشان می‌دهد. کانون در آن عینک‌ها به صورت ناگهانی و پرشی تغییر می‌کند. این در‌حالی است ‌که در عینک پروگرسیو، به صورت تدریجی و با انتقالی آرام رخ می‌دهد. برای مثال اگر حین رانندگی به داشبورد یا به یک تابلوی نزدیک‌تر نگاه کنید، این تغییر برای شما محسوس نیست.

 

مزیت‌های عینک تدریجی

3.شکل ظاهری معمول: گفتیم که مرز کانون‌ها در عینک‌های دو و سه کانونی مشخص است. در عینک تدریجی این‌طور نیست یعنی شکل ظاهری لنز‌ها با لنزهای معمولی هیچ تفاوتی ندارد. این حالت مزیت مهمی است که منصفانه است در کنار مشکلات عینک تدریجی به آن اشاره شود.

رفع مشکلات عینک تدریجی

برای رفع و حل تمامی مشکلات عینک تدریجی، همه‌چیز به تمرین شخص بستگی دارد. هرچه از عینک دوری کنید، مشکلات دیرتر برطرف می‌شوند. توصیه می‌کنیم، اگر به‌تازگی عینک تدریجی گرفته‌اید، برای انجام ساده‌ترین کارها در منزل عینک بزنید. حتما حرکات تناوبی دید را در خانه هم زیاد انجام می‌دهید. مثلا حین انجام یک کار دستی یا مطالعه، تلویزیون هم تماشا می‌کنید. در چنین مواقعی سعی کنید حتما عینک تدریجی را به چشم داشته باشید.

معایب عینک تدریجی

معایب عینک تدریجی

عینک تدریجی به بیشتر افراد بالای ۴۰ سال که دچار پیرچشمی می‌شوند، توصیه می‌شود. بسیاری از افراد دیگری هم که نیاز به دو عینک یا بیشتر دارند، آن را ترجیح می‌دهند. با این جال، عدسی های عینک تدریجی، مشکلات خاص خود را دارند. مثلا با دشواری دید حاصل از عینک تدریجی جدید، رانندگی، کار پر ریسکی است. بنابراین توصیه می‌کنیم تا پیش از عادت کردن کامل به عینک تدریجی، رانندگی نکنید. این توصیه درخصوص سایر فعالیت‌هایی که دید در آن‌ها حیاتی است، صدق می‌کند. برای کار با رایانه، نیز فعالیت‌هایی که در فضای باز انجام می‌شوند، عینک تدریجی بهتر از دوکانونی است. 

جمع بندی مقاله مشکلات عینک تدریجی

در این مقاله شما را با مزیت‌ها و مشکلات عینک تدریجی آشنا کردیم. اگر قصد دارید از این عینک استفاده کنید، راه آن مراجعه به متخصص بینایی‌سنجی است. پس از  تهیه عینک حتما به توصیه‌های متخصص خود توجه کنید و تمرین‌ها را برای عادت به عینک جدید انجام دهید. دکتر عینک با داشتن تیمی متخصص و مجرب برای هر نوع مشاوره و معاینه در خدمت شما عزیزان است.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

22 نظر

  • کاربر

    فرید۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقتتون بخیر بنده نزدیک بین هستم ولی مدتی هیت احساس میکنم نزدیک رو با فقط یکی از چشمام جزئیات رو نمی بینم دکتر با دستگاه گفت مشکلی نداره اما من همچنان این احساس رو دارم با اینکه بالای ۴۰ هم نیست ۱۵ سالمه امکان هست شما یکم راهنمایی کنید نمره چشمم دوتاش ۷۵ صدمه

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام فرید عزیزماگر اختلاف نمره داشته باشه چشمات یعنی یکیش خیلی ضعیف تر باشه نسبت به اون یکی این حالات طبیعیه

  • کاربر

    زهره۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلامدکتر برای من عینک تدریجی تجویز کردن ولی هر بار برای تهیه میرم، فروشنده ها من رو منصرف می کنند و میگن اگر از دو عینک مجزا استفاده کنی بهتره . چون کار با کامپیوتر دارم قسمت میانی عینک باید برای این منظور باشه و بار آخر فروشنده می گفت در اینصورت عملا فضای زیادی برای دید دور باقی نمی مونه. خوشحال میشم نظر شما رو برای افرادی مثل خودم بدونم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقتتون بخیرراه چاره این موضوع استفاده از دیزاین های واید هر عدسی هست(فرقی نمیکه چه عدسی باشه مهم اینه دیزاین واید داشته باشه)

  • کاربر

    لیلا۱۱ دی ۱۳۴۸

    ۴روزه عینک تدریجی میزنم.انگارغم و غصه های دنیا رو دلمه.خیلی سخته.چشم چپم که قبلاً درد و سوزش داشت همچنان داره.برای موبایل باید فرمو به چشام بچسبونم تا بتونم ببینم.گاهی می‌خوام عینکو پرت کنم .خیلی افسرده شدم.ینی میشه عادت کنم.ضمن اینکه ده سال عینک نزدیک بین داشتم.متاسفانه کارم به تدریجی کشید.

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهچند هفته طول میکشه بهش عادت کنید)البته اگر نمره درستی داده باشن و با دیزاین درستی ساخته شده باشه چون در غیر این صورت هیچوقت عادت نمیکنید

  • کاربر

    نفس۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ، من تازه عینک تدریجی گرفتم ،قبلا با وجود اینکه چشمام ضعیف بودن عینک نمیزدم ولی الان به پیرچشمی دچار شدم و عینک تدریجی تجویز شد ، میخوام بدونم الان چهار روزه که ازش استفاده میکنم چرا اینقدر شیشه عینک واسم تاره انگار که از پشت یه عالمه مه و دود دارم به محیط نگاه میکنم، آیا این طبیعیه؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام نفس وقت بخیرعینک های تدریجی کمی اعوجاج دارن در اطراف ومحدوده دید واضح شون از وسط هست واگر از حاشیه عینک بخواین جایی رو نگاه کنید همه چی کج و معوج هستچند هفته طول میکشه تا چشم یاد بگیره از کجای عینک دور واز کجای عینک نزدیک رو ببینه

  • کاربر

    ماه منیر۱۱ دی ۱۳۴۸

    با سلام من ۴۰ سالمه و مشکل قوز قرینه داشتم حدود ده سال قبل چشم راستم و پیوند قرینه کردم و امسال هر دو تا چشمم آب مروارید داشتند و عمل کردم حالا آستیگمات م زیاد شده و مشکل دو دید دارم با توجه به شغلم عوض کردن عينک برام سخته آیا استفاده از این عینکهای تدریجی مشکلم برطرف میشه ؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقتتون بخیراگر آستیگمات بالای 3 دارید توصیه نمیکنیم عینک تدریجی بزنید چون اماکن اینکه عادت نکنید ودید خوبی نداشته باشید خیل بالاست(به جای اون میتونید از عینک دودید نامرئی استفاده کنید تا هم سریعتر عادت کنید و هم در ظاهر زیبایی کافی رو داشته باشید)

  • کاربر

    هاشمی ۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام اول که عینک زدم یه کم پشیمون شدم ولی وقتی راهنمایهای شما را خواندم امیدوار شدم تو این چند ساعت اول کم کم دارم عادت میکنم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیرخدا روشکرانشالله سریع عادت میکنیداگر از نوع واید هر برند )دیزاین های با وسغت دید بیشتر رو میگیم واید(استفاده کنید سریعتر میشه عادت کرد

  • کاربر

    رضا۱۱ دی ۱۳۴۸

    من حدود 10 سال است از عدسی تدریجی استفاده می کنم. طوری به این عدسی عادت کردم که فقط با این عدسی راحتم. دیگر نیاز به تعویض دایم عینک دوربین و نزدیک بین نیستم. اولش شاید حدود یکماه طول بکشه تا عادت کنید.عالیست

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام و درودخیلی ممنون ازینکه تجربه تون رو برای بقیه هموطنامون در میون گذاشتین

  • کاربر

    فرید۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ایا علیرغم نیار به عینک تدریجی اگر فقط لنز نزدیک بین رو استقاده کنیم مشکلی پیش میاد برای چشم در دور بینی ؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهبله میتونید و مشکلی نداره

  • کاربر

    ماه گل۱۱ دی ۱۳۴۸

    من فقط دید نزدیک ام مشکل دارد اما بالای چهل سال دارم آیا این نوع عینک را توصبه می کنید?

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودروداگر دوست ندارید دائما عینک را بزنید و بردارید و همیشه میخواید عینک روی چشمتون باشه این نوع عینک براتون عالیه(در کل برای کسایی خوبه این عینک که دائما دارن به دور و نزدیک نگاه میکنن مثل کارمندای بانک و ....)

  • کاربر

    RD۱۱ دی ۱۳۴۸

    کولا عدسیهای بدردنخور واذیت کنندهای هستن با قیمت خیلی گران .

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام :)بله قیمت بیشتری نسبت به عدسی های تکدید دارن اما خب اگر کسی بخواد هم عینک دور رو بگیره هم نزدیک ، دوتا فریم نیاز داره و دوتا عدسی بخاطر همین تفاوت قیمت فاحشی دیگه بین شون نیست

  • کاربر

    ستار فرهادی۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام من 43 سالمه و تازه عینک دودید گرفتم اما مشکلی که دارم اینه که اطراف رو که نگاه میکنم همه چی دور سر میچرخه انگار کج و معوجه مشکلی داره عینکم؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام جناب فرهادی وقتتون بخیربخاطر آستیگمات ناخواسته ای که توی عدسی های تدریجی هست حدود 2 هفنه طول میکشه تا به عینک جدیدتون عادت کنید و ازین بابت خیالتون راحت باشه

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.