#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

آشنایی با عینک‌ های نظامی - دکترعینک

آشنایی با عینک‌ های نظامی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از عینک آفتابی، محافظت از چشم در برابر اشعه‌های مضر در محیط بیرونی است. عینک‌ های نظامی نیز از نظر ظاهری شباهت زیادی به عینک‌های آفتابی دارند؛ با این حال تفاوت‌های اساسی میان آن‌ها وجود دارد.

معمولا عینک‌های آفتابی مقاومت خوبی در برابر نور خورشید از خود نشان می‌دهند و چشمان شما را به بهترین شکل محافظت می‌کنند.

چیزی که عینک نظامی را از سایر عینک‌ها متمایز می‌کند، مقاومت بسیار بالای آن در برابر ضربات و خط و خش است. همچنین این عینک باید دید بسیار واضح و خوبی را جهت تیراندازی برای فرد مهیا کند. اما در رابطه با سایر ویژگی های عینک نظامی چه می دانید؟ این عینک ها چه قابلیت هایی دارند؟

برای پیدا کردن جواب پرسش‌هایی که در ذهن خود دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

عینک‌ های نظامی را بیشتر بشناسیم

استفاده از عینک در شرایط‌ مختلف، جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر شما عضو ارتش یا نهادی نظامی هستید، باید عینکی را انتخاب کنید که علاوه بر محافظت چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر، قابلیت‌های ویژه‌ای هم داشته باشد که آن را تبدیل به عینکی خاص کند.

درواقع عینک‌ های نظامی دسته‌ای از انواع عینک‌ها هستند که به طور خاص برای کاربرد‌های نظامی طراحی شده‌اند و ممکن است بسیاری از ویژگی‌های آن در دیگر انواع عینک دیده نشود.

البته عملکرد این عینک‌ها بر حسب مواد به کار رفته و نوع آن متفاوت است و هر یک برای کاربردی خاص، طراحی شده‌اند. اما اگر بخواهیم ویژگی واحدی را برای آن‌ها بیان کنیم، آن ویژگی ضد‌ضربه بودن است. تمامی عینک‌ های نظامی باید این قابلیت را داشته باشند؛ زیرا افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، دائما در معرض خطرات و ضربات احتمالی قرار می‌گیرند. این خطرات از برخورد سنگ و خاک با عینک گرفته تا حتی خطر برخورد گلوله را شامل می‌شود.

در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این محصول پرکاربرد در مراکز جنگی و نظامی پرداخته می‌شود.

آشنایی با عینک‌ های نظامی

فاکتور‌های مهم در انتخاب عینک‌ های نظامی

حال که کمی با عینک‌ های نظامی و کاربردهای آن آشنا شدیم، نوبت به به بررسی فاکتور‌ها و ویژگی‌های آن می‌رسد.

عینک نظامی با انواع معمولی عینک‌ها تفاوت‌های زیادی دارد و شناخت ویژگی‌های آن، به تجربه خرید بهتر کمک خواهد کرد. خرید این عینک بسیار حساس است و هنگام انتخاب آن باید نکات متعددی را مدنظر داشت. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های عینک‌ های نظامی آورده شده است.

نوع لنز به کار‌ رفته

شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی عینک نظامی، لنز و عدسی است که روی آن قرار داده می‌شود. اگر کیفیت لنز پایین باشد، رضایت فرد هنگام استفاده از آن کاهش پیدا خواهد کرد و ممکن است اصلا نتواند از آن برای کاربرد‌های مدنظر خود استفاده کند.

لنز و عدسی به کار رفته در عینک نظامی علاوه بر این که باید کیفیت بالایی داشته باشد، باید از مقاومت خوبی نیز برخوردار باشد. مقاومت بالای لنز در شرایط سختی که معمولا نظامیان در آن قرار می گیرند، مانع از شکستن یا خرابی عینک می‌شود.

در شرایطی که انواع سنگ، خاک و شن ممکن است با عینک شما در تماس باشد، این نکته بسیار مهم است که لنز، مقاومت خوبی از خود نشان دهد. همچنین در انواع پیشرفته آن، لنز‌ها ضدگلوله ساخته می‌شوند که برای کاربرد‌های جنگی و خاص بسیار مناسب هستند.

نکته مهم دیگر در ارتباط با لنز، رنگ آن است. لنز‌ عینک‌ های نظامی، در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند.

اگر چشمان فرد در برابر اشعه‌های مضر حساسیت خاصی نداشته باشند، بهتر است از عینک‌های شفاف یا زرد رنگ استفاده کند. اما در صورتی که این حساسیت به اشعه‌ها در چشمان فرد بالا باشد، بهتر است از نوع مشکی یا آبی رنگ‌ آن استفاده کند که اثر محافظت‌کنندگی بالاتری دارند.

عینک‌ های نظامی چه کاربردی دارند؟

محافظت از چشم با استفاده از انواع پوشش‌ها

همان‌طور که گفته شد، محافظت از چشم در برابر اشعه‌ خورشید، نکته مهمی است که باید در این عینک‌ها رعایت شود. پوشش‌های مختلفی به این منظور وجود دارد که هریک درصد خاصی را جهت جلوگیری از تاثیر اشعه‌ها ارائه می‌دهند.

تقریبا تمام عینک‌های آفتابی، در برابر اشعه‌ UV مقاوم هستند. اما در عینک‌ های نظامی این موضوع به تنهایی کافی نیست. برای وضوح بیشتر به دلیل شرایط حساس کاربرد نظامی، لازم است برحسب نوع و شرایط، این عینک‌ها در برابر اشعه‌های UV-A، UV-B و UV-C هم محافظت شوند و از ورود آن‌ها به چشم فرد جلوگیری کنند.

انتخاب پوشش برای این عینک‌ها، بر اساس شرایط فردی که آن را استفاده می‌کند و همچنین شرایط عملیاتی مختلف، تفاوت‌هایی دارد. این پوشش‌ها نباید آنقدر ضخیم باشند که دید فرد را به حالت کدر در بیاورند.

مقاومت کلی در برابر ضربه

علاوه بر لنز، تمام قسمت‌های عینک‌ های نظامی باید در برابر انواع ضربه‌های شدید مقاوم باشند. به همین دلیل روش ساخت و مواد به کار رفته در ساخت این عینک‌ها کاملا متفاوت از عینک‌های دیگر است. استاندارد‌های مختلفی برای ساخت این عینک‌ها وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به استاندارد ANSI Z87.1 و استاندارد MIL-PRF31012 اشاره کنیم.

این ویژگی به خصوص در شرایط حساس و عملیاتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اگر عینک نتواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد، مشکلات جبران ناپذیری برای فرد به وجود خواهد آمد.

آشنایی با عینک‌ های نظامی - دکترعینک

راحتی

علاوه بر نکات بالا، راحتی استفاده از عینک هم نکته بسیار مهمی است. اگر عینک‌ های نظامی به طور مناسب ساخته نشوند، دائما فرد را آزار خواهند داد و او نمی‌تواند عینک را روی صورت خود تحمل کند.

بنابراین با توجه به اینکه قرارگیری عینک روی صورت نظامیان در شرایط حساس، می‌تواند الزامی و تعیین کننده باشد، باید تمام تلاش طراحان برای راحتی هرچه بیشتر آن‌ها انجام گیرد.

البته راه تشخیص راحتی و مناسب بودن عینک برای هر فرد، فقط امتحان کردن و قرارگیری عینک روی صورت او است و تنها کسی که این مورد را تایید خواهد کرد، فرد استفاده‌کننده از عینک است.

برخورداری از لنز‌هایی قابل تعویض

یکی از مهم‌ترین نکات در عینک نظامی، قابلیت تعویض آن است. در شرایط مختلف ممکن است دید فرد هم تغییر کند، پس برای دید بهتر در شرایط حساس، باید لنز عینک قاقبل تعویض باشد. به طور مثال در شرایط ابری نیاز به لنزی خاص وجود دارد و در شرایط آفتابی هم لنز دیگری باید مورد استفاده قرار گیرد. پس هنگام تهیه این نوع عینک، حتما به این موضوع دقت کنید.

برند و مارک عینک

شرکت‌های مختلفی به تولید و طراحی عینک‌ های نظامی مشغول هستند و یکی از فاکتور‌های مهم در انتخاب این عینک‌ها، برند آن است.

با توجه به حساسیت این موضوع نمی‌توان انتخاب این نوع عینک را از برند‌های متفرقه انجام داد؛ زیرا ممکن است علاوه بر هزینه‌‌های اضافه، مشکلات و آسیب‌های جدی را هم به بار بیاورد.

خرید عینک‌ های نظامی

نکات تکمیلی عینک‌ های نظامی

عینک‌ های نظامی به دلیل قیمت بالاتری که دارند، ممکن است به سختی در فروشگاه‌های مختلف یافت شوند و شما باید وقت بیشتری را صرف پیدا کردن مدل مدنظر خود بکنید.

همچنین برای افرادی که در چنین سازمان‌هایی مشغول فعالیت هستند، معمولا استفاده از ابزار‌های شنوایی امری عادی است. برخی از این عینک‌ های نظامی، قابلیت‌های اضافی دارند که نیاز شما را در این باره برطرف خواهد کرد و برعکس ممکن است برخی از عینک‌ها با قرارگیری چنین ابزاری اصلا سازگار نباشند.

پس اگر شما از تجهیزات شنوایی استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که عینکی سازگار با آن پیدا کنید.

عینک نظامی انواع مختلفی دارد و شما با توجه به موقعیت خود باید یکی از آن‌ها را برگزینید. شاید جالب باشد بدانید بهترین روش برای گزینش این نوع عینک‌ها هم تجویز پزشک است. با اینکه انواع مختلفی از آن در بازار بدون نسخه پزشک هم فروخته می‌شوند، اما به دلیل حساس بودن این حیطه، به خصوص برای افرادی که مشکلات بینایی دارند، توصیه می‌شود عینک آن‌ها توسط پزشک متخصص تجویز شود.

این ممکن است برای سازمان شما هزینه‌هایی در پی داشته باشد، اما خیال شما را از تمام نکات ایمنی راحت خواهد کرد.

بهترین عینک‌ های نظامی

نتیجه‌گیری

با توجه به نکات فوق، اهمیت استفاده از عینک‌ های نظامی بیش از پیش مشخص شد. این عینک‌ها کاربرد‌های خاصی دارند و نباید از آن‌ها برای کاربرد و مصارف عادی استفاده کرد.

دقت در انتخاب این نوع عینک بسیار مهم است، زیرا همان‌طور که گفته شد حتی اگر یک ویژگی مهم را نداشته نباشند به دلیل حساسیت بالای این حوزه، مشکلات جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد. پس بسیار مهم است که ویژگی‌های این عینک به دقت بررسی شوند.

قابلیت‌های متنوعی برای این عینک‌ها در نظر گرفته می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت بالا، جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر و قابلیت جابجایی لنز اشاره کرد.

اگر بعد از استفاده از این عینک‌ها، هرگونه احساس ناراحتی یا مشکل دید را تجربه کردید، سریعا به پزشک یا مسئول مربوطه اطلاع دهید. خوشبختانه پزشکان متخصص در این باره اطلاعات کافی را دارند و به راحتی می‌توانند شما را راهنمایی کنند که بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوالات متداول

1.آیا عینک‌ های نظامی فقط کاربرد‌های نظامی دارند؟

می‌توان گفت تمام افراد می‌توانند این عینک را روی چشم خود قرار دهند، اما نحوه ساخت و کاربرد‌های آن، مختص مکان‌ها و فعالیت‌های نظامی طراحی شده است و توصیه می‌شود فقط در این حوزه از آن استفاده شود.

2.آیا عینک‌ های نظامی نیاز به نسخه پزشک دارند؟

می‌توان آن‌ها را بدون نسخه هم تهیه کرد، اما در موارد و شرایط حساس، بهتر است در انتخاب این عینک‌ها هم نظر پزشک و متخصص چشم اعمال شود که با خیالی آسوده‌تر از آن استفاده شود.

3.آیا عینک‌ های نظامی قیمتی بسیار بالا دارند؟

در حالت کلی می‌توان گفت به دلیل روش ساخت، مواد به کار رفته و قابلیت‌های ویژه این نوع عینک، قیمت آن‌ها هم به مراتب بالاتر از انواع معمولی عینک است. گرچه قیمت این محصول هم به عوامل مختلفی مثل برند و نوع امکانات آن بستگی دارد.

instagram dreynak.com

 

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.