#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

همه چیز درباره فمتولیزیک - دکترعینک

همه چیز درباره فمتولیزیک

فمتولیزیک از جمله عمل‌های چشم است که با لیزر انجام می‌شود. جراحی‌های لیزری چشم کم‌وبیش مورد استقبال‌اند. دلیل آن باور به کارآمدی زیاد، کاهش طول دوران بهبودی و عوارض بعد از عمل است. اما آیا واقعا این‌گونه است؟ با دکتر عینک همراه شوید تا دریابید اساسا فمتولیزیک چیست و چه پیامدهایی دارد.

فمتولیزیک چیست؟

این عمل از جمله روش‌های مدرن است که برای رفع یا کاهش خطاهای بینایی استفاده می‌شود. اصلاح بینایی که در نتیجه‌ی فمتولیزیک حاصل می‌شود، مبتنی بر تغییر شکل قرنیه است. می‌دانیم که بینایی حاصل رسیدن پرتوهای نور از اشیا و محیط به چشم است. خطاهای بینایی و عیوب انکساری در اثر نرسیدن پرتوها به نقطه‌ی مورد نظر در چشم رخ می‌دهد. کاری که عینک و لنز تماسی انجام می‌دهد، شکست نور تا درجه‌ای است که پرتوها به نقطه‌ی درست برسند. عمل‌های لیزیک از جمله فمتولیزیک این کار را با تغییر شکل خود قرنیه انجام می‌دهند.

لیزر فمتو در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت. این لیزر به جراحان امکان می‌دهد تا فلپ قرنیه مورد استفاده در لیزیک را با کمک لیزر ( و نه با ابزار برش مکانیکی) ایجاد کنند. از آن‌جا که در فمتولیزیک پس از جراحی می‌توان فلپ را بدون بخیه جایگزین کرد، بهبودی پس از عمل سریع‌تر است.

فمتولیزیک چیست؟

چه اشخاصی می‌توانند عمل فمتولیزیک انجام دهند؟

تجربه عمل فمتولیزیک دارای شرایط و محدودیت‌هایی است و تنها اشخاص خاصی می توانند این عمل را انجام دهند. در ادامه شرایط این اشخاص را شرح می‌دهیم:

1.سن بالای ۱۸ سال: جراحی فمتو لیزیک همانند هر عمل لیزیک دیگر برای کودکان و نوجوانان ممنوع است. تنها افراد بالای ۱۸ سال که بزرگسال محسوب می‌شوند، می‌توانند این عمل را انجام دهند.

2.بینایی پایدار: هرگونه تغییر و نوسان در کیفیت بینایی، فرد را از شرایط مناسب برای عمل فمتولیزیک خارج می‌کند. منظور چیست؟ برای مثال اگر طی یک سال گذشته تغییراتی در نسخه عینک یا لنز شما ایجاد شده است، عمل انجام نمی‌شود. همچنین اگر در شرایطی خاص هستید یا تحت تأثیر عواملی، بینایی شما نوسان یافته است، شرایط فمتولیزیک را ندارید. مثال‌هایی برای این وضعیت می‌تواند شرایط شیردهی و دیابت باشد که بینایی شما را تحت‌تأثیر نوسانات هورمونی قرار می‌دهد.

3.وضعیت خوب ترمیم زخم: برخی از بیماری‌ها و نیز مصرف برخی داروها سبب می‌شود زخم‌ها دیر ترمیم شوند. اگر چنین شرایطی دارید، عمل فمتو لیزیک برای شما مناسب نیست.

4.ضخامت مناسب قرنیه: اگر قرنیه شما نازک باشد، بهتر است فمتولیزیک و سایر عمل‌های لیزری را بر روی چشم انجام ندهید زیرا می‌تواند ریسک نابینایی یا خطای دید را افزایش دهد.

چه اشخاصی نمی‌توانند فمتولیزیک انجام دهند؟

چه اشخاصی نمی‌توانند فمتولیزیک انجام دهند؟

سابقه پزشکی بیماران باید مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که پیش‌تر جراحی سنگین و دشواری را پشت سر گذاشته باشید، ممکن است فمتولیزیک به صلاح نباشد. این به تشخیص پزشک متخصص تعیین خواهد شد.

همچنین بیماری‌هایی ممکن است در انجام فمتو لیزیک محدودیت ایجاد کنند مانند:

1.بلفاریت

2.گلوکوم

3.قوز قرنیه

4.فشار خون چشم

5.خشکی چشم

6.پیرچشمی

7.یووئیت و...

در کل باید بررسی‌های کامل را پیش از انجام عمل فمتولیزیک انجام داد تا مشکلی ایجاد نشود.

مراحل عمل فمتولیزیک

پس از انجام معاینات، تست‌ها و بررسی‌های لازم در تشخیص آمادگی فرد، او به اتاق عمل فرستاده می‌شود. این مراحل برای عمل فمتولیزیک انجام می‌شود:

مراحل عمل فمتولیزیک

1.بیمار بر تخت یا صندلی مخصوص انجام عمل، در حالی که دستگاه لیزر در بالا قرار گرفته به پشت دراز می‌کشد.

2.در چشم‌های او قطره‌ی بی‌حس کننده ریخته می‌شود.

3.از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن پلک‌ها استفاده می‌شود.

4.یک حلقه‌ی مکش روی مردمک چشم قرار می‌گیرد و متمرکز می‌شود.

5.از یک عدسی شیشه‌ای برای ثابت نگه داشتن کره‌ی چشم و صاف شدن قرنیه استفاده می‌شود.

6.لیزر روی ناحیه جراحی ثابت می‌شود.

7.پالس های لیزر برای ایجاد یک فلپ در سطح قرنیه فرستاده می‌شوند و مکش آزاد می‌شود.

8.یک لیزر اگزایمر دقیق، از اشعه فرابنفش برای شکل دادن به قرنیه استفاده می‌کند. (در این مرحله از عمل فمتولیزیک ممکن است صدای تیک‌تیک یا بوی سوختن به مشام برسد.)

9.با اتمام تغییر شکل قرنیه، فلپ تعویض می‌شود.

10.نیازی به بخیه نیست و فلپ در محل بهبود می‌یابد.

نکته: تمام مراحل عمل فمتولیزیک در سی دقیقه انجام می‌شود و نباید بیش از این طول بکشد. ضمنا باید شخصی همراه شما باشد زیرا نمی‌توانید تنها به خانه بازگردید.

هزینه عمل فمتولیزیک

این عمل از جمله عمل‌هایی است که قابل انتخاب است. یعنی هیچ‌گاه پزشک برای شما وجوب آن را تجویز نمی‌کند. به همین دلیل معمولا تحت پوشش بیمه‌ها قرار نخواهد گرفت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فمتولیزیک قیمت نسبتا بالایی داشته باشد.

با این حال ممکن است برخی برنامه‌های بیمه‌ای آن را شامل شوند. لازم است برای بررسی هزینه‌های عمل شرایط منطقه زندگی خود را بررسی کنید. هزینه لیزیک فمتو از سایر عمل‌های لیزیک بیشتر است. البته مواردی نیز در آن اثرگذارند:

1.وضعیت چشم: بسته به این‌که بینایی شما چه مقدار باید اصلاح شود، هزینه‌ی عمل تفاوت دارد.

2.مهارت جراح: باید تحقیقات کافی را درباره مهارت جراح انجام دهید. از کسانی که پیش‌تر تجربه عمل فمتولیزیک را نزد او داشته‌اند، پرس‌وجو کنید. در این مورد باید به طور خاص مراقب سودجویی‌ها باشید. گاهی یک فرد بدون مهارت کافی، با تبلیغات فراوان افراد را به سمت خود جذب می‌کند.

3.محل عمل و کیفیت تجهیزات: در کنار مهارت یک پزشک، باید تجهیزات نیز به روز باشند. حتما درمورد اعتبار مرکز تحقیق کنید.

معایب عمل فمتولیزیک چشم

مانند هر عمل لیزیک دیگر، عمل فمتولیزیک چشم مزایا و معایب خود را دارد. بهتر است این مزایا و معایب را در ذهن خود در دو کفه ترازو قرار دهید. سپس با سنجش با توجه به شرایط خود درمورد انجام یا عدم انجام تصمیم بگیرید.

معایب عمل فمتولیزیک چشم

خطرات و معایب کلی

1.ممکن است عمل بی‌اثر باشد یا تأثیر کمی در بهبود بینایی داشته باشد.

2.گاهی سبب کاهش بینایی به صورت دائمی می‌شود. گزارش‌هایی از تاری دید پس از عمل فمتولیزیک وجود دارد.

3.ممکن است اثربخشی اولیه با گذشت مدت زمانی از عمل کاهش یابد.

4.در برخی موارد سبب ایجاد مشکلاتی چون هاله می‌شود.

 عوارض مختص فمتولیزیک

1.لایه حباب مات: جمع شدن حباب‌های گاز در فلپ و ایجاد اختلال در عملکرد لیزر

2.سندروم حساسیت به نور گذرا: چند روز یا چند هفته بعد از فمتولیزیک ممکن است حساسیت شدید به نور مشکل بیافریند.

3.درخشش رنگین‌کمان: اگر ناپیوستگی‌هایی جزئی در فلپ سبب شکست نور سفید و ایجاد نوارهای رنگی شود.

4.ضمنا چنان‌که اشاره شد، این عمل هزینه نسبتا بالایی دارد.

مزایای فمتولیزیک

مزایای فمتولیزیک

فمتولیزیک دارای مزایای بیشماری نیز می باشد که باعث شده تا این عمل انتخاب بسیاری از افراد باشد. به عنوان مثال، دقت و ظرافت این عمل نسبت به عمل لیزیک چشم بیشتر است و تقریبا بدون درد می باشد. فمتولیزیک نیازمند بخیه نیست و زود بهبود می‌یابد و در صورت موفقیت، کیفیت بینایی عالی را به دنبال دارد. با این حال توصیه به شما عزیزان این است که پیش از هر تصمیمی به میزان کافی تحقیق و بررسی انجام دهید و حتما برای فمتولیزیک چشم، به مراکز معتبر و متخصص ماهر مراجعه کنید.

جمع بندی مقاله فمتولیزیک

در این مقاله با فمتولیزیک و مزایای و معایب آن آشنا شدیم. در صورتی که قصد انجام این عمل را دارید، اهمیت به روز بودن تجهیزات را در کنار اعتبار مرکز و تخصص و مهارت پزشک جدی بگیرید. بهترین و امن‌ترین روش برای رفع عیوب انکساری و بهبود بینایی همچنان نیز استفاده از عینک و لنز تماسی است. در نظر داشته باشید که عمل‌های لیزیک شکل قرنیه شما را به شکلی بی‌بازگشت تغییر می‌دهند. با توجه به اطلاعات مفصلی که در رابطه با فمتولیزیک در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، در این باره تصمیم بگیرید. چنان‌چه دیدیم، فمتولیزیک با وجود مزیت‌ها، معایب و خطرات احتمالی جدی دارد، پس حتما تحقیقات کامل و مشورت‌های لازم را انجام دهید.

شما می توانید مقاله دکتر عینک با عنوان “تفاوت فمتولیزیک و لیزیک چیست؟” را از اینجا مطالعه نمائید.

instagram dreynak.com

 

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.