#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

ناخنک چشم چیست؟ روش‌های درمان - دکترعینک

ناخنک چشم چیست؟ روش‌های درمان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که احساس کنید شی خاصی داخل چشم شما وجود دارد یا اینکه متوجه شوید چشم‌هایتان قرمز و تحریک شده‌اند. در این حالت این احتمال وجود دارد که چشم‌ها دچار ناخنک چشم شده باشند. اما در رابطه با این عارضه چه می‌دانید؟

اگرچه این عارضه در وهله اول ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد، اما جای نگرانی وجود ندارد. ناخنک چشم از رشد و گسترش عروق روی سفیدی چشم به وجود می‌آید. اما آیا راهکار درمانی خاصی پیش روی ما قرار دارد؟ اصلاً این عارضه به چه علتی رخ می‌دهد و چگونه می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد؟

اگر در رابطه با این بیماری چشم کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید!

ناخنک چشم چیست

ناخنک چشم را بیشتر بشناسیم

به بیان ساده ناخنک چشم عارضه‌ای است که در آن رشد بافت قرمز رنگ و گوشتی روی ملتحمه چشم (بافت شفافی و سفید رنگی که کره چشم را می‌پوشاند) اتفاق می‌افتد. این عارضه از گوشه داخلی چشم آغاز می‌شود و به سمت مردمک رشد می‌کند.

با وجود اینکه ظاهر شدن این بافت قرمز رنگ، ترسناک به نظر می‌رسد، اما جای نگرانی وجود ندارد و این بافت سرطانی نیست. این احتمال وجود دارد که رشد این بافت در طول زمان بیشتر شود و در چشم‌ها گسترش پیدا کند یا حتی رشد آن در مرحله‌ای متوقف شود. در موارد نادر نیز این امکان وجود دارد که بافت موردنظر، مردمک چشم‌ها را بپوشاند و سبب بروز مشکلات بینایی شود.

ناخنک چشم که به سرفر (SURFER) نیز شهرت دارد، ممکن است هر دو چشم یا یکی از آنها را درگیر کند. اگرچه این عارضه به هیچ عنوان یک بیماری جدی نیست، اما علائم و نشانه‌های آزار دهنده‌ای را به همراه دارد. تحریک چشم، قرمز شدن آن و در نهایت احساس اینکه چیزی در چشم‌ها وارد شده است از علائم این بیماری به حساب می‌آیند.

 با نشانه‌ها و علائم این بیماری بیشتر آشنا شویم:

1.قرمزی و التهاب چشم

2.احساس سوزش در چشم

3.احساس وجود یک شی در داخل چشم

4.خشکی چشم به‌علت کاهش تولید اشک

5.تاری دید؛ در صورت مخدوش شدن لایه شفاف جلوی چشم (قرنیه)

6.کاهش دید؛ در صورت رشد بافت در مردمک چشم

7.تشخیص این بیماری به کمک علائمی که مطرح شد و ظاهر چشم‌ها امکان‌پذیر است. البته تشخیص این عارضه در مراحل اولیه کمی دشوارتر به نظر می‌رسد. به همین خاطر توصیه می‌شود که برای تشخیص و آگاهی از روش‌های درمان، نزد پزشکی متخصص مراجعه کنید.

چرا دچار عارضه ناخنک چشم می‌شویم؟

عارضه ناخنک چشم

حال که با بیماری سرفر و نشانه‌های آشنا شدیم، نوبت آن است که بدانیم این بیماری اصلاً به چه دلایلی اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی بر ابتلا به این بیماری تاثیرگذار هستند، با این حال مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

1.قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش به‌مدت طولانی

2.خشکی چشم

3.تحریک چشم توسط گردو غبار

افرادی که زمان زیادی را خارج از منزل می‌گذارنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. زندگی در مناطق به شدت آفتابی نیز احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.

این عارضه بیشتر افرادی که سن ۲۰ تا ۴۰ سال دارند را تهدید می‌کنند. جالب است بدانید که مردان دو برابر بیشتر از زنان به ناخنک چشم مبتلا می‌شوند. با این حال به کمک روش‌های مختلفی می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

چگونه می‌توان از بروز سرفر جلوگیری کرد؟

استفاده از عینک آفتابی برای پیشگیری از ناخنک چشم

همه ما به خوبی می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. خبر خوش اینجاست که راهکارهای متعددی برای پیشگری از بروز این بیماری وجود دارد. در ادامه برخی از موثرترین راهکارها را بیان خواهیم کرد.

 

1.از عینک آفتابی که از اثر مخرب اشعه ماورای بنفش جلوگیری می‌کند، استفاده کنید؛

2.در خارج از منزل، استفاده از کلاه‌های لبه دار را فراموش نکنید؛

3.از قرار گرفتن در برابر عوامل محرک و آسیب زای محیطی مانند دود، گردو غبار، باد شدید و آلاینده‌های شیمیایی خودداری کنید؛

4.از تجهیزات ایمنی چشم در محیط کاری استفاده کنید.

ناخنک چشم چیست؟ روش‌های درمان - دکترعینک

به یاد داشته باشید که استفاده از عینک آفتابی حتی هنگام رانندگی نیز الزامی است و از چشمان شما در برابر آسیب ناشی از این اشعه ماورای بنفش جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشم‌ها، به‌خصوص در آب و هوای خشک توصیه می‌شود.

آیا عارضه ناخنک چشم قابل درمان است؟

درمان ناخنک چشم به کمک قطره

این عارضه در اغلب موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیازی به درمان ندارد. با این حال اگر سرفر باعث ناراحتی فرد شود یا بر بینایی او تاثیر بگذارد، گزینه‌های درمان را باید روی میز گذاشت. سوال اصلی که ممکن است ذهن هر یک از ما را به خود مشغول کند، این است: آیا امکان رفع بیماری سرفر وجود دارد؟

پاسخ به وضعیت چشم‌ها و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. در صورتی که با علائم این بیماری مواجه شدید، حتماً با یک متخصص چشم این موضوع را در میان بگذارید. پزشک با معاینه کردن چشم‌ها، به راحتی این بیماری را تشخیص می‌دهد.

اگر این بیماری سبب قرمزی یا سوزش چشم‌ها شد چکار کنیم

از روش‌های زیر به‌منظور بهبود علائم و درمان این بیماری استفاده می‌شود:

1.استفاده از قطره چشم برای حفظ رطوبت چشم‌ها

2.تجویز قطره چشم برای رفع قرمزی و سوزش چشم‌ها

3.تجویز قطره‌های چشم استروئیدی برای کاهش قرمزی، خارش، درد و تورم چشم

4.استفاده از داروهای تجویزی پزشک به بهبود علائم و رفع این بیماری کمک خواهد کرد؛ بنابراین کمک گرفتن از یک متخصص را فراموش نکنید.

درمان ناخنک چشم به کمک طب سنتی

طب سنتی نیز برای درمان این عارضه راهکارهای متنوعی را پیش روی ما قرار داده است. اگر در رابطه با روش درمان این بیماری به کمک طب سنتی کنجکاو هستید، راه‌حل‌های پیش رو را از دست ندهید.

طب سنتی خوردن تمشک یا استفاده از عرق تمشک و عرق زیره را برای درمان این عارضه پیشنهاد می‌دهد. با این حال ما را از مصرف خوراکی های ترش و سنگین منع می‌کند.

درمان این بیماری به کمک روغن بنفشه نیز توصیه شده است. تنها کافی است یک قطره از این روغن را در چشم بچکانید. البته روش دیگری نیز وجود دارد که پیشنهاد می‌دهد کندر را بکوبید و در آب گرم به مدت یک ساعت خیس کنید. در ادامه لازم است که آن را صاف کرده و مقداری از این ماده را روی بافت موردنظر بمالید.

البته راهکارهای دیگری نیز توسط طب سنتی توصیه شده است و انتخاب از میان راهکارهای درمانی موجود برعهده شماست.

جراحی؛ آخرین راهکار درمانی ناخنک چشم

جراحی ناخنک چشم

اگر رشد بافت عروقی گوشتی سبب ناراحتی فرد مبتلا شود و در بینایی او اختلال ایجاد کند، پزشک با یک عمل سرپایی قادر به رفع این عارضه خواهد بود. البته زیبایی و تاثیر این بافت بر زیبایی چشم‌ها نیز از دیگر اهداف جراحی چشم به حساب می‌آید. اما این جراحی چه عوارضی برای ما به دنبال دارد؟

جراحی چشم‌ها به‌منظور رفع بیماری ناخنک چشم، درست مانند هر جراحی دیگر، عوارض جانبی به همراه دارد. برخی از رایج‌ترین این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

1.بازگشت بافت عروقی گوشتی و تسریع رشد آن

2.بر جای ماندن جای زخم

خوب است بدانید که پزشکان زمانی جراحی را توصیه می‌کنند که سایر راهکارهای درمانی بی‌تاثیر بوده باشند. بنابراین زمانی نیاز به جراحی احساس می‌شود که:

1.راهکارهای درمانی دیگر با شکست مواجه شده باشند؛

2.بینایی فرد در خطر قرار داشته باشد؛

3.ظاهر چشم‌ها از نظر زیبایی برای فرد قابل قبول نباشد.

فرایند جراحی ناخنک چشم

ناخنک چشم چیست؟ روش‌های درمان - دکترعینک

جراحی چشم به‌منظور درمان بیماری سرفر به چند روش انجام می‌شود. در یکی از این جراحی‌ها، بافت موردنظر برداشته شده و برای پر کردن فضای خالی ناشی از آن، از بافت ملتحمه فرد استفاده می‌شود. در روش‌های دیگر جراحی از ماده‌ای به نام میتوماسین C برای پیشگیری از تشکیل زخم استفاده می‌کنند. این جراحی به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد و بعد از آن چشم‌ها باید به‌مدت یک یا دو روز پوشیده شوند. با این حال بعد از چند روز، این امکان را خواهید داشت که فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.

برای کاهش التهابات و جلوگیری از تشکیل ضایعه چشمی جدید، از قطره‌های استروئیدی طی چندین هفته استفاده می‌شود. البته جراحی چشم به‌منظور رفع ناخنک چشم به معنای پایان کار نیست؛ در اینجاست که مراقبت از چشم‌ها بیش از پیش اهمیت می‌یابد. به‌مدت یک سال بعد از جراحی چشم، احتمال بازگشت این بیماری وجود دارد. به همین خاطر استفاده از عینک آفتابی و قرار نگرفتن در محیط‌ های آلوده الزامی است.

در پایان

ناخنک چشم عارضه‌ای است که ممکن است هر یک از ما را درگیر کند. این عارضه با تشکیل بافت عروقی و گوشتی در گوشه داخلی چشم اتفاق می‌افتد و تا حد زیادی آزاردهنده است. با این وجود راهکارهای درمانی متعددی برای رفع آن پیشنهاد شده‌اند. البته پیش از فکر کردن به راهکارهای درمانی، بهتر است با دور ماندن از محیط‌های آلوده و استفاده از عینک‌های آفتابی، از بروز این بیماری پیشگیری کنیم.

در نهایت اگر تصور می‌کنید که علائم این بیماری را دارید، بهتر است این موضوع را پزشکی متخصص در میان بگذارید. راهکارهای درمانی را از او بپرسید و بار دیگر سلامتی را به چشم‌های خود هدیه دهید.

سوالات متداول

1.آیا ناخنک چشم خود به خود از بین می‌رود؟

اغلب اوقات، ناخنک چشم بدون نیاز به هیچ راهکار درمانی و به‌تدریج از بین می‌رود. این عارضه ظاهری مانند یک زخم کوچک روی چشم دارد که چندان قابل توجه نیست. با این حال اگر این بیماری، بینایی فرد را تحت تاثیر قرار بدهد، بهتر است که فرد توسط پزشک متخصص معاینه شود.

2.بیماری ناخنک چشم تا چه حد جدی است؟

این احتمال وجود دارد که ناخنک چشم منجر به ایجاد اسکار در قرنیه چشم شود؛ با این حال این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد. زخم قرنیه نیاز به درمان فوری دارد، چراکه بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود در موارد جزئی این بیماری، استفاده از قطره چشم برای رفع التهاب به وجود آمده راهکاری مناسب به نظر می‌رسد.

3.درمان ناخنک چشم چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان بهبود بیماری ناخنک چشم، متغیر است. اگر از جراحی به‌عنوان راهکار درمانی استفاده شود، به احتمال زیاد در طول هفته اول، درد قابل توجهی را تجربه خواهید کرد و چشم‌ها ملتهب هستند. بهبود چشم‌ها بعد از عمل جراحی، به‌مدت ۶ هفته به طول می‌انجامد. با این حال، بهبود موارد جزئی این بیماری در مدت زمان کوتاه‌تری، اتفاق می‌افتد.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.