#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

عینک uv چیست و چه ضرورتی دارد؟ - دکترعینک

عینک uv چیست و چه ضرورتی دارد؟

درباره اشعه uv (ماوارء بنفش) و ضررهای آن چه می‌دانید؟ درباره عینک ضد اشعه uv اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله، دکتر عینک به شما خواهد گفت عینک uv چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر می‌خواهید از بروز مشکلات چشم در آینده پیش‌گیری کنید، باید مراقب آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش باشید.

منظور از عینک uv چیست؟

منظور از عینک uv، عینکی است که دارای پوشش ضد اشعه uv باشد. عینکی که این پوشش را داشته باشد، چشم‌ها را در برابر اشعه ماوارء بنفش محافظت می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود بتوانید در نور شدید راحت‌تر ببینید. از میزان پلک زدن یا فشردن چشم‌ها می‌کاهد. مهم‌ترین ویژگی که آن را کم‌تر احساس می‌کنید، محافظت از چشم در برابرuv است.

محافظت از uv مهم‌ترین ویژگی عینک‌های آفتابی است. هنگام خرید باید به این ویژگی توجه کنید. در ضمن شما می‌توانید با وجود طبی بودن عینک، از پوشش ضد اشعه uv نیز بهره‌مند شوید.

درباره اشعه های uv بیشتر بدانید

اشعه uv یک نام کلی است که به سه نوع اشعه اطلاق می‌شود. اشعه‌های ماوارء بنفش خورشید شامل uva، uvb و uvc هستند. در رابطه با uvc نیازی به محافظت نیست. لایه‌ی اُزُن در جو زمین این اشعه را جذب می‌کند. اما درمورد دو اشعه uva و uvb موضوع فرق می‌کند.

این دو اشعه ایجاد کننده‌ی انوع آسیب‌های کوتاه مدت و بلند مدت در چشم و بینایی هستند. علاوه بر نور خورشید، دستگاه‌هایی مانند دستگاه جوشکاری، تخت‌های برنزه و لیزر نیز می‌توانند اشعه uv تولید کنند. اما uv در نور خورشید یک آسیب همیشگی روزانه است که در معرض آن قرار داریم. محافظت در برابر این اشعه یک ضرورت است که باید همواره مورد توجه باشد.

عینک uv چیست و چه ضرورتی دارد؟ - دکترعینک

ضرورت استفاده از عینک uv چیست؟

این پرسش بسیاری از افراد است که عینک آفتابی uv  چیست و تا چه حد ضرورت دارد؟ گمان نکنید که تنها نگاه گردن مستقیم به نور خورشید سبب جذب اشعه uv می‌شود. نور خورشید به همراه اشعه‌ی ماوراء بنفش از برخی سطوح مثل آب، برف، شن، ساختمان‌ها و … بازتاب می‌یابد. یعنی در حالی که روی زمین هستید و به خورشید هم نگاه نمی‌کنید، آینه‌هایی برای اشعه uv وجود دارد. همین که این سطوح را می‌بینید، یعنی آن‌ها مقداری زیادی از نور خورشید را به چشم شما بازتاب می‌دهند.  نور خورشید به همراه اشعه uv  همچنین از ابرها عبور می‌کند. بنابراین حتی در روزهای ابری و درحالی که فکر می‌کنید نور شدیدی نیست، در معرض uv هستید. پس متوجه می‌شویم که ضرورت استفاده از عینک uv چیست. حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اشعه uv می‌تواند چشم را دچار آسیب کند.

قرار گرفتن چشم در معرض اشعه uv می‌تواند به صورت کوتاه مدت، این عوارض را ایجاد کند:

 آفتاب سوختگی

 سرخی و التهاب چشم

 احساس وجود شیء در چشم و خارش

اما عوارض بلند مدت اشعه uv برای چشم، شامل این موارد است:

 آب‌مروارید

 دژنراسیون یا تحلیل ماکولا

تقریبا یک چهارم آسیب‌های ناشی از اشعه uv پیش از بیست سالگی متوجه شماست. کودکان برای رفتن به مدرسه یا تفریح و بازی زیاد از خانه خارج می‌شوند. این حالت در تابستان که نور آفتاب شدید‌تر است، باید جدی‌تر گرفته شود. برای بزرگسالان نیز این تهدیدها وجود دارد. ممکن است شغل شما نیازمند حضور در فضای آزاد باشد. همچنین ممکن است به ورزش‌ها و فعالیت‌هایی بپردازید که شما را در معرض اشعه uv قرار دهد.

عینک uv چیست و چه ضرورتی دارد؟ - دکترعینک

درجه محافظت عینک uv

معمولا این پرسش برای افراد پیش می‌آید که ملاک انتخاب عینک ضد اشعه uv چیست. هنگام خرید یا تحقیق درباره‌ی عینک‌ها ممکن است با عبارت عینکuv400 مواجه شوید. این عینک می‌تواند صددرصد محافظت از اشعه uv داشته باشد. اگر عبارت عینک uv400 را در توضیحات محصول نمی‌بینید، باید از محافظت در برابر uva و uvb مطمئن شوید.

دیگر ویژگی عینک آفتابی uv چیست؟ این عینک می‌تواند بین ۷۵ تا ۹۰ درصد نور مرئی را نیز مسدود کند. به این ترتیب در نور شدید چشم شما کمترین آزار و فشار را می‌بیند. درست است که چشم شما آسوده می‌شود اما این ویژگی نباید در اولویت قرار گیرد. می‌دانید مضرت عدم استفاده از عینک uv چیست؟ اگر تنها به تیرگی عدسی دقت کنید، چشم شما آسیب بیشتری از اشعه ماوراء بنفش می‌بیند. شرایطی را تصور کنید که عینک شما فاقد پوشش ضد اشعه uv است. در عین حال عدسی آنچنان تیره است که در شرایط نور شدید می‌توانید با آسودگی به همه جا نگاه کنید. در این شرایط مردمک چشم شما به خاطر سایه‌ی ایجاد شده، بازتر می‌شود. اشعه uv دقیقا به همین علت می‌تواند بیشتر به چشم شما آسیب برساند.

تفاوت عینک پلاریزه و عینک uv چیست؟

ممکن است در تبلیغات اصطلاحاتی بشنوید و ندانید ارتباط آن‌ها با عینک uv چیست. یکی از این موارد، عینک پلاریزه است. ارتباط بین عینک پلاریزه و عینک ضد اشعه uv چیست؟ این دو باهم یکی نیستند. پلاریزاسیون در عینک آفتابی همان ویژگی‌ای است که جلوی شدت نور آزاردهنده‌ی خورشید را می‌گیرد.

عینک پلاریزه نمی‌تواند مانع از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به چشم شما شود. خوب است عینکی را تهیه کنید که هردوی این ویژگی‌ها را داشته باشد. فراموش نکنید اولویت با حفاظت در برابر uv است.

عینک uv چیست

تست عینک uv

درج عبارت ضد اشعه uv برای تولیدکنندگان عینک‌های فیک دردسر چندانی ندارد. بنابراین نمی‌توان تنها به این نکته اکتفا کرد.

روش‌هایی برای تست این‌که آیا عینک واقعا مانع از اشعه uv می‌شود وجود دارد. این روش‌ها معمولا توسط کارشناسان در آزمایشگاه‌های مرتبط با اپتومتری صورت می‌گیرد. بنابراین علی‌رغم ادعاهایی که می‌شود، بهتر است به روش‌های خانگی اعتماد نکنید. ضمنا بدانید رنگ عدسی هیچ ارتباطی با محافظت چشم از اشعه uv ندارد. توصیه می‌کنیم برای اطمینان حتما برندهای معتبر را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

شرایط انقضای عینک ضد اشعه uv چیست؟

قابل انکار نیست که پوشش ضد uv ممکن است به مرور زمان از بین برود. اما چنین روندی به کندی پیش می‌رود. یعنی ممکن است سالیان سال طول بکشد تا عینک شما پوشش سابق را نداشته باشد. بهتر است اگر از عینک آفتابی ضد uv استفاده می‌کنید، آن را هر چند سال یک بار عوض کنید.

نکته دیگری که همواره مورد پرسش است، عوامل بیرونی تأثیرگذار بر کیفیت عینک است. برخی نگران این نکته هستند که مثلا تمیز کردن عینک سبب شود پوشش uv از بین برود. یا برای مثال، قرار گرفتن در معرض حرارت کیفیت را پایین بیاورد. جای هیچ‌یک از این نگرانی‌ها نیست. عینک ضد اشعه uv با تمیز کردن یا قرار گرفتن در معرض گرما ویژگی خود را از دست نمی‌دهد.

عینک uv چیست و چه ضرورتی دارد؟ - دکترعینک

قیمت عینک uv و نظر کارشناسان دکتر عینک

قیمت عینک آفتابی uv بر اساس جنسی که در آن به کار می‌رود تعیین می‌شود. ساخت عینک نیز پروسه‌ی خاص خود را دارد تا ویژگی‌های استاندارد را داشته باشد.

در صورتی که عینک آفتابی uv استانداردهای لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند از چشمان شما محافظت کامل کند. بنابراین بهتر است به عینک‌هایی که به شکل نامتعارفی ارزان‌قیمت هستند، اعتماد نکنید. درحقیقت اگر قیمت عینک uv ارزان است، یعنی به احتمال زیاد محافظت کافی را ندارد. بنابراین شاید حتی نخریدن آن به صرفه تر از خریدن آن باشد. برای خرید عینک آفتابی uv باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. دکتر عینک می‌تواند به شما در خرید عینک uv مشاوره دهد.

عینک uv چیست و چه ضرورتی دارد؟ - دکترعینک

پرسش و پاسخ

1.آیا عینک uv همان پلاریزه است؟

 خیر. محافظت از اشعه uv و پلاریزاسیون، دو ویژگی مختلف هستند. اما بهتر است عینکی تهیه کنید که هردو ویژگی را داشته باشد.

2.چه کسانی باید از عینک ضد اشعه uv استفاده کنند؟

 هیچ استثنایی وجود ندارد. همه از کودک تا بزرگسال به این عینک نیاز دارند. به ویژه که بیشتر آسیب‌های ناشی از اشعه uv پیش از بیست سالگی ایجاد می‌شود

3.عوارض عدم استفاده از عینک uv چیست؟

عوارض آن می‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. کوتاه مدت شامل آفتاب سوختگی، ورم، التهاب و از دست رفتن موقت بینایی است. عوارض بلند مدت شامل آب‌مروارید و تخریب ماکولا می‌شود.

4.استفاده از عینک ضد اشعه uv تنها مربوط به روزهای آفتابی است؟

خیر. نور آفتاب به همراه اشعه uv هم از ابرها عبور می‌کند و هم از سطوح آب، برف و … منعکس می‌شود.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.