#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟ (دلایلی برای انتخاب عینک فلزی) - دکترعینک

عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟ (دلایلی برای انتخاب عینک فلزی)

عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟ این پرسش برای بسیاری از افراد عینکی یا کسانی‌که قصد تهیه‌ی اولین عینک را دارند، مطرح است. در پاسخ به این پرسش باید گفت وزنه‌ی ویژگی‌های خوب فریم فلزی بیشتر است. با این‌حال خوب است مزایا و معایب عینک کائوچویی و فلزی را بشناسیم و سپس انتخاب کنیم.

چرا فریم مهم است؟

عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟ (دلایلی برای انتخاب عینک فلزی) - دکترعینک

مواد مختلفی که در انواع فریم عینک طبی، آفتابی یا زینتی استفاده می‌شوند، قابلیت‌های یکسانی ندارند. این امر سبب می‌شود فریم‌ها از نظر ضخامت، وزن، رنگ، امکان ایجاد حساسیت و سایر مشخصات، باهم متفاوت باشند. تغییر فریم، می‌تواند چهره‌ی شما را متفاوت کند.

ذکر این نکته ضروری است که امکان محدودیت انتخاب فریم برای برخی افراد وجود دارد. مثلا ممکن است فریمی که جای لنز آن(باکس عدسی) باریک است، برای عدسی دوربین شما مناسب نباشد. همچنین شاید متخصص اپتومتری فاصله‌ای بین چشم شما و لنز مدنظر داشته باشد که در برخی فریم‌ها اجرا نشود. به‌هرترتیب، برای انتخاب فریم مناسب باید با کارشناس اپتومتری مشورت کنید.

عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟

با بررسی ویژگی‌های عینک کائوچویی و فلزی می‌توانیم انتخاب صحیحی داشته باشیم. اجازه می‌خواهیم در این‌جا به ویژگی‌های فریم فلزی بپردازیم. ابتدا ببینیم چه نوع فلزاتی در ساخت فریم عینک به کار می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید عینک فلزی بهتر است یا کائوچو باید با تنوع فلزات قابل استفاده برای فریم، آشنا شوید.

فلز مونل

مونل (Monel) آمیخته‌ای از چندین فلز است. این نوع فلز ترکیبی، درواقع طیف گسترده‌ای از فلزات گوناگون را شامل می‌شود. مونل ویژگی‌هایی دارد که آن را تبدیل به ماده‌ای مفید برای استفاده در قاب عینک می‌کند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها به این قرار است:

  1. قابلیت انعطاف‌پذیری
  2. مقاوم دربرابر خوردگی و اکسید شدن
  3. ضد حساسیت (البته درصورت آبکاری با پالادیوم یا مواد خالی از نیکل)

تیتانیوم و بتاتیتانیوم (عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟)

از دیگر فلزاتی که برای قاب عینک استفاده می‌شود، تیتانیوم و بتاتیتانیوم هستند. البته این گروه فلزات کاربردهای گسترده‌تری دارند. مثلا در فضاپیماها یا تجهیزات فلزی قابل کارگذاری در بدن مثل دریچه‌های قلب استفاده می‌شوند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد تیتانیوم است. این فلز برای فریم عینک نیز از متریال‌های محبوب است. ببینیم چه ویژگی‌هایی هست که این فلزات را خاص کرده است:

1.رنگ منحصربه‌فرد خاکستری-نقره‌ای

2.قابلیت تولید فریم در رنگ‌های مختلف

3.ضد حساسیت

4.سبک

5.بادوام

6.مقاومت بالا در برابر ضربه، فشار و …

7.مقاومت در برابر خوردگی و اکسیده شدن

8.قابلیت ترکیب با فلزات دیگر چون مس و نیکل (در این صورت قیمت فریم به‌صرفه‌تر خواهد شد.)

فریمی از جنس بتا تیتانیوم

بریلیوم (عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟)

بریلیوم نیز از جمله فلزاتی است که برای ساخت قاب عینک فلزی مناسب است. این فلز می‌تواند از جایگزین‌های مناسب برای تیتانیوم با قیمت مناسب‌تر باشد. ویژگی‌های این فلز به شرح زیر است:

1.رنگ استیل-خاکستری

2.مقاوم دربرابر لکه شدن

3.مقاوم در برابر خوردگی و اکسیده شدن

4.سبک

5.محکم

6.انعطاف‌پذیر

7.طیف وسیع رنگ

8.مناسب برای افرادی که اسیدیته پوست بالا دارند

9.مناسب برای افرادی که مدت طولانی در معرض آب و نمک هستند

فریمی از جنس برلیوم در مقایسه عینک فلزی بهتر است یا کائوچویی

از نظر ظاهری عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟

قاب‌های فلزی ظاهری مینیمالیستی دارند و معمولا نازک‌تر از قاب‌های کائوچویی هستند. درواقع قاب فلزی به جهت ویژگی استحکام حتی با وجود نازکی، می‌تواند به عنوان فریم طراحی شود. درحالی‌که فریم کائوچو را نمی‌توان از حدی نازک‌تر طراحی و تولید کرد. کائوچو وزن سبک‌تری در مقایسه با فلزات دارد اما فریم‌های ساخته شده از آن ضخیم هستند. این فریم‌ها هم به دلیل ضخامت و هم به دلیل رنگ تیره معمولا روی صورت خودنمایی می‌کنند.(البته ما تعدا بسیار زیادی از فریم های کائوچویی شفاف در رنگ‌های مختلف را در سایت قرار داده ایم تا بتوانید به طیف گسترده ای از عینک های کائوچویی دسترسی داشته باشید)

عینک فلزی بهتر است یا کائوچویی ویک نمونه از عینک کائوچویی

برخی از افراد دوست دارند که عینک روی صورتشان مشخص باشد. این افراد معمولا فریم‌های ضخیم و تیره کائوچویی یا پلاستیکی را ترجیح می‌دهند. ضمنا امکان ایجاد تنوع رنگ در این قاب‌ها بیشتر است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند عینک به شکلی روی صورتشان قرار گیرد که چهره اصلی‌شان تغییری نکند. به نظر شما برای این افراد عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟ یک ویژگی عینک فلزی این است که می‌توانند حاشیه‌ی دور شیشه نداشته باشند. یعنی شیشه‌ها تنها به دو دسته‌ی فلزی عینک متصل می‌شوند. سایر متریال‌ها مثل کائوچو و پلاستیک چنین قابلیتی ندارند که بتوانند شیشه‌ی بدون قاب را نگه دارند. بنابراین عینک فلزی بهترین گزینه برای افراد عینکی است که دوست دارند بدون عینک به نظر برسند. لازم به ذکر است معایب عینک کائوچویی در مقاله دیگری از دکتر عینک بطور مفصل شرح داده شده است.

این نکته را بیفزاییم که امروز قاب‌های فلزی هم از نظر تنوع رنگ بی‌نظیرند. طیف وسیعی از ترکیبات در قاب‌های فلزی قابل اجراست که رنگ‌های ایجاد شده با آن‌ها شکفت‌انگیز است.

انواع فریم عینک طبی

فریم مناسب برای افرادی که حساسیت دارند

معمولا برای افرادی که به مواد خاص به‌ویژه فلز حساسیت دارند، این پرسش مطرح است که عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟ شاید طبق تجربه شخصی برخی افراد، عینک‌های فلزی ایجاد حساسیت می‌کنند. به‌همین‌دلیل گرایش این افراد به عینک‌های غیرفلزی مثل کائوچویی بیشتر است. اگر با سایر معایب عینک کائوچویی مسئله‌ای نداشته باشید، می‌توانید به عنوان یک فریم بدون حساسیت به آن اعتماد کنید.

البته این را بدانید که مسئله‌ی حساسیت‌زایی عینک‌های فلزی قابل حل است. علت ایجاد حساسیت در این قاب‌ها، وجود نیکل است که با پوست سازگاری چندانی ندارد. به‌همین‌دلیل قاب‌های ساخته شده از تیتانیوم خالص می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. توصیه می‌کنیم افرادی که حساسیت دارند، از قاب‌های مونل استفاده نکنند. البته اگر از آن دسته قاب‌های مونل آب‌کاری شده با پالادیوم استفاده شود، مشکل حساسیت نیز برطرف می‌شود.(امروزه تقریبا تمامی فریم عای با کیفیت ضد حساسیت هستند اما دیده می‌شود که برخی افراد که از فریم های بدون کیفیت وبا قیمت یبسیار ارزان،صرفا بدلیل ظاهری جذاب استفاده می‌کنند دچار حساسیت های شدید پوستی می‌شوند وصدها برابر قیمت یک فریم باکیفیت را برای ترمیم پوست خود بایستی هزینه نمایند)

عینک فلزی بهتر است یا کائوچو ؟ (دلایلی برای انتخاب عینک فلزی) - دکترعینک

از نظر دوام عینک فلزی بهتر است یا کائوچو؟

برای بسیاری از افراد دوام فریم اهمیت دارد. بازهم عینک فلزی است که برنده‌ی این میدان است. عینک‌های کائوچویی برخلاف ظاهر ضخیم و نیرومندشان، ضعیف‌تر از عینک‌های فلزی هستند.

قاب‌های کائوچویی تنها اگر در قسمت دسته معیوب شوند، امکان تعمیر دارند. قاب‌های فلزی درکل انعطاف بیشتری دارند و قابلیت تعمیر آن‌ها نیز بیش از قاب کائوچویی است.

عینک فلزی خصوصا اگر از متریال درجه یک باشد مادام‌العمر برای شما کار می‌کند. قاب کائوچویی و پلاستیکی پس از مدتی تغییر شکل می‌یابند. همچنین تحت تأثیر تعریقات پوستی والکل، به مرور شکننده می‌شوند. تنظیمات قاب‌های فلزی به این زودی‌ها به‌هم نمی‌خورد و کم‌تر نیازمند مراجعه به کارشناس هستید. بنابراین پاسخ به این پرسش که دوام عینک فلزی بهتر است یا کائوچو قطعا مورد اول است. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که فقط قاب‌های فلزی دارای پد بینی هستند. می‌توان دو پد کوچک آن‌ها را به نحوی شخصی‌ روی بینی تنظیم کرد. درحالی که قاب‌های کائوچویی یک تکه و بی‌انعطاف هستند و بخش قابل تنظیمی روی بینی ندارند.

فریمی فلزی با قابلیت انعطاف بالا

در این مقاله تلاش کردیم از جوانب گوناگون به این پرسش که عینک فلزی بهتر است یا کائوچو پاسخ دهیم. اکنون می‌دانید که هریک چه ویژگی‌هایی دارند و انتخاب شما بستگی به انتظاری دارد که از عینک دارید. توصیه‌ی حرفه‌ای‌ها به شما فریم فلزی است زیرا از نظر دوام، انعطاف‌پذیری در تنظیم و مواردی دیگر ارجح است. همچنین با پیشرفت‌های امروزی تنوع شگفت‌انگیزی در رنگ یافته است. تجربیات خود در استفاده از فریم‌های مختلف را با ما درمیان بگذارید. همچنین چنانچه شما عینک کائوچویی یا فلزی را خریداری کردید و مایل به تنظیم آنها هسیتد، می توانید مقاله مرتبط دکتر عینک را هم مطالعه نمائید.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

16 نظر

  • کاربر

    فاطیما۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام دکتر خسته نباشد دکتر من عینکم کاچویه میخواستم ببینم میشه این سری که مبرم معاینه بخوام فرشو عوض کنم از همین عدسی که داره استفاده کنه از عدسی این عینکم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیراگر شیشه ش بخوره و پی دیش جواب بده بله میشه

  • کاربر

    کسری ۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام خسته نباشیدمن همیشه عینک کائوچویی میگیرم و از عینک هام خیلی خوب مراقبت میکنم ولی همشون بلااستثنا فریم از ناحیه دور لنز ترک های ریز میخوره و به مرور می‌شکنه الان هم یه اکسس کائوچویی دارم که اونم باز داره همین بلا سرش میاد آخه مشکل از چیه الکل هم حتی یکبار بهش نزدم بخوام تمیز کنم با پمبه نمناک فقط فریم رو تمیز میکنم

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیراگر عدسی رو با فشار ما بندازن موقع تراش اسن مشکل به وجود میاداما در کل یک ازحساس ترین نقاط همین قاب فریم هستمیتونی از فریم های فلزی استفاده کنی یا از فریم از جنس کائوچو استیت بگیری تا ترک نخوره (چون کائوچو چند مدل داره مثل پی سی _تی آر ۹۰ _نایلون_استیت و بهترین نوعص همین استیت هست)

  • کاربر

    رها۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت تون بخیر، من عینک فلزی دارم تازه خریدمش اما یکی از دسته هاش یه مقدار کمی از رنگش رفته، چیکار باید بکنم؟ میتونم ببرم درستش کنم؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام وقت بخیر رهای عزیزاگر رنگ عجیب غریبی نداشته باشه بله اوکی میشه

  • کاربر

    saeed۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام و خسته نباشید من یه عینک دودی ورزشی تازه خریدم که جنس بدنش از آلومینیوم هست سوالم اینه که آیا به مرور زمان ممکنه رنگ بدنه از بین بره؟و اینکه رنگ اگه از بین بره دوباره میشه رنگش کرد؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام سعید عزیزاگر لعاب خوبی داشته باشه خیلی خیلی دیر رنگش میره اما در کل عینک های با جنس آلومینیوم تغییر رنگ بیشتری نسبت به جنس های دیگه دارنامکان رنگ کردن وجود داره اما معمولا رضایت بخش نیست

  • کاربر

    آرمان۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام. خسته نباشید. من در حال حاضر یه عینک فلزی دارم که به مرور زمان چون کله ام به جا های زیادی برخورد میکنه یه ذره دسته ی اون از قسمت لولا به بیرون خم شده. اولا میخواستم بپرسم که آیا تعمیر میشه ؟ بعدشم میخواستم بدونم اگه بخوام یکی بخرم فلزی بهتره یا کائوچو؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام ودرود وقت بخیر امیدوارم حالتون خوب باشهفلزی ها بله تنظیم و تعمیر میشن)به جز تیتان ها که خیلی گرون میشه تعمیرشون و به صرفه نیست)کائوچویی ها تنوع بیشتری دارن ولی قابلیت تعمیر کمتری دارن

  • کاربر

    نسترن۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام. عینکم به شدت بینی‌م رو اذیت می‌کنه. فلزیه و خودم احساس می‌کنم سنگینه. نظر خودم اینه که با عینکی که پد یه تکه داره مشکلم رفع میشه، نظر شما چیه؟ ایراد از کجاست؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام نسترن عزیزوزن فریم و عدسی تاثیر بیشتری دارهفریم های پد یه تیکه بهترن از پد متحرک ها اما باید در انتخابشون دقت کنید که پد کاملا روی بینیتون بشینه و سایزتون باشه(چون اگر باریک تر یا پهن تر از بینیتون باشه بازم جا میندازه واذیت میکنه)

  • کاربر

    محسن۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام عینک کایوچویی دارم مشکی بعضی جاهایش یک مقدار از لعاب رنگ ریختهمیشه فریم رو دوباره لعاب کاری کرد؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام محسن عزیز :)امیدوارم حالت خوب باشهخیر نمیشه کاریش کرد اما میتونی از لاک همرنگ خودش استفاده کنیهر چند خیلی عالی نمیشه اما از ریخته شذن بیشتر جلوگیری میکنه

  • کاربر

    محمد فربدی۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام من با الکل عینکم رو تمیز میکنم و الانن از روی پل بینی با ی فشار خیلی خیلی کوچیک شیکست .شما تعمیر عینک کائوچویی رو هم انجام میدین؟

  • کاربر

    دکترعینک۱۱ دی ۱۳۴۸

    سلام :)وقتتون بخیر و سلامت باشیداستفاده از الکل فریم های کائوچویی رو ترد و شکننده میکنه و اگر به روی عدسی بزنید پوشش های عدسی رو ازبین میبره و کدر میشه عدسیما تعمیرات هم انجام میدیم اما فریم های کائوچویی که از پل بینی میشکنن تقریبا قابل تعمیر نیستن و اگر هم تعمیر بشن با یه فشار خیلی کوچیک مجددا میشکننتوی این شرایط بهتره فریمتون رو تعویض کنید

پیامی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

سرعت کند است !

برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.