#شعبه حضوری مون با هماهنگی قبلی هر روز حتی تعطیلات و جمعه ها _کارگر جنوبی_ شهر فرش_طبقه ۱_واحد ۳۳#

تفاوت فمتولیزیک و لیزیک چیست؟ - دکترعینک

تفاوت فمتولیزیک و لیزیک چیست؟

با رواج عمل فمتولیزیک، تفاوت فمتولیزیک و لیزیک از موضوعاتی است که معمولا از کارشناسان پرسیده می‌شود. دکتر عینک در این مقاله تفاوت عمل فمتولیزیک با لیزیک را برای شما شرح خواهد داد. سپس به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا این روش‌ها برای رفع عیوب انکساری کار‌آمدتر از عینک و لنز تماسی هستند؟ با ما همراه باشید.

عمل لیزیک چشم

از مشهورترین عمل‌هایی که برای رفع عیوب انکساری پیشنهاد می‌شود، عمل لیزیک است. عموم مردم این نوع عمل را بیشتر می‌شناسند و ممکن است چیزی از تفاوت فمتولیزیک و لیزیک ندانند. لیزیک برای اصطلاح عیوب انکساری و بهبود بینایی مؤثر دانسته می‌شود. بیش از ربع قرن است که لیزر یا کراتومیلئوزِ درجا (in-situ keratomileusis) برای اصلاح عیوب انکساری انجام می‌شود. این عمل قرنیه را برای رسیدن و تمرکز پرتوهای نور به چشم تغییر شکل می‌دهد.

عمل لیزیک چشم

فرآیند عمل لیزیک چشم

مانند هر عمل دیگر، پیش از لیزیک چشم نیز باید سوابق پزشکی بیمار بررسی شود. همچنین انواع معاینات تست‌ها صورت می‌گیرد تا آمادگی بیمار برای انجام عمل تأیید شود. پس از آن‌که تمام بررسی‌ها انجام شد، زمان عمل تعیین می‌شود.

  • بیمار روی تخت جراحی قرار می‌گیرد و جراح در چشم او قطره‌ی بی‌حسی می‌ریزد. (مدت عمل سی دقیقه است.)
  • از حلقه مکش برای ثبات موقعیت و افزایش سطح فشار بر روی چشم استفاده می‌شود.
  • از یک تیغه نازک (میکوکراتوم) برای ایجاد فلپ در قرنیه استفاده می‌شود. این کار صورت می‌گیرد تا دسترسی به بخشی که باید دوباره شکل بگیرد پیدا شود. این مرحله مهم‌ترین تفاوت فمتولیزیک و لیزیک است.
  • دستگاه لیزر که مقابل چشم ثابت شده و به آن برنامه داده می‌شود. بخش‌هایی از بافت را از بین می‌برد.
  • بعد از انجام عمل فلپ جمع شده و بدون نیاز به بخیه بهبود می‌یابد.

فرآیند عمل لیزیک چشم

دلایل گرایش به انجام لیزیک

عمل‌های لیزیک نیز بدون خطر و عوارض نیستند اما برخی به دلایلی به آن گرایش دارند. در این عمل ها بخشی از بافت قرنیه‌ی شما از بین می‌رود، این رخداد بازگشت‌پذیر نیست. بنابراین باید خیلی خوب در این باره فکر کنید. از جمله دلایل گرایش به انجام لیزیک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ناراحتی و درد جزئی
  • سرعت انجام عمل
  • عدم نیاز به بخیه و بهبود سریع
  • عدم نیاز به پانسمان
  • بی‌نیازی از استفاده از عینک

فمتولیزیک چشم

عمل فمتولیزیک نیز نوعی از عمل‌های لیزیک به شمار می‌رود. هدف از انجام این عمل اصلاح عیوب انکساری شامل دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم است. روش عمل نیز دقیقا به همان صورت لیزیک است. یعنی قرنیه برای تنظیم نور چشم و ارسال سیگنال‌های صحیح به مغز تغییر شکل می‌یابد.

سابقه فمتولیزیک نیز تنها کمی کمتر از لیزیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله اختصاصی فمتولیزیک را مطالعه نمایید. مراحل این عمل را به اختصار در اینجا ذکر می‌کنیم:

فمتولیزیک چشم

  • بیمار بر تخت یا صندلی مخصوص انجام عمل قرار می‌گیرد و در چشم‌های او قطره‌ی بی‌حس کننده ریخته می‌شود. (این عمل نیز همانند لیزیک سی دقیقه طول می‌کشد.)
  • از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن پلک‌ها استفاده می‌شود.
  • همانند لیزیک از یک حلقه‌ی مکش روی مردمک چشم استفاده می‌شود.
  • کره‌ی چشم با یک عدسی شیشه‌ای ثابت نگه داشته شده و قرنیه صاف می‌شود.
  • لیزر روی ناحیه جراحی ثابت می‌شود و به آن برنامه داده می‌شود.
  • پالس های لیزر آزاد می‌شوند و یک فلپ در قرنیه ایجاد می‌کنند.
  • با کمک لیزر، قرنیه شکل داده می‌شود.
  • وقتی تغییر شکل قرنیه انجام شد، مانند لیزیک نیازی به بخیهنیست و فلپ در محل بهبود می‌یابد.

تفاوت فمتولیزیک و لیزیک

چنان‌که تا اینجا خواندیم، بین فمتولیزیک و لیزیک بیشتر شباهت دیده می‌شود. پس فرق فمتولیزیک و لیزیک در چیست؟ اگر در مراحل انجام هردو دقت کنید، متوجه می‌شوید تفاوت عمل فمتولیزیک با لیزیک در عدم استفاده از تیغه است. برش قرنیه در فمتولیزیک با لیزر فمتو انجام می‌شود درحالی‌که در لیزیک با کمک تیغه‌ی میکرو و ظریف صورت می‌گیرد. در فمتولیزیک پرتو لیزر انرژی خود را پشت قرنیه تخلیه می‌کند. به این ترتیب حباب‌های ریزی ایجاد می‌شود که می‌تواند برای ایجاد فلپ قرنیه جدا شود.

تفاوت فمتولیزیک و لیزیک

دلایل گرایش به فمتولیزیک

یکی از دلایل گرایش بیشتر مردم به عمل فمتولیزیک چشم، این است که افرادی که به‌طور طبیعی قرنیه نازک دارند، می‌توانند از این عمل به جای لیزیک استفاده کنند. البته ضخامت مناسب قرنیه در هر حال مهم است. همچنین فمتولیزیک خطای انحرافی کمتر و دقت بالاتری نسبت به لیزیک دارد و گفته می‌شود جراحی آن ایمن‌تر است. مهم ترین نکته که اصلی‌ترین تفاوت فمتولیزیک با لیزیک است، عدم استفاده تیغه در فمتولیزیک می باشد، یعنی فمتولیزیک، یک لیزردرمانی کامل است.

معایب لیزر چشم ها

تشویق به سمت انجام عمل‌های لیزیک با انگیزه‌ی رهایی از ابزارهای اصلاح بینایی (عینک و لنز) تا حدودی غیرواقعی است. عمل‌های لیزیک نیز برخی معایب و عوارض را در پی دارند که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • خشکی چشم: معمولا این عمل‌ها به‌طور موقت تولید اشک را کاهش می‌دهند. البته مقصود از موقت، یک زمان کوتاه نیست. ممکن است تا شش ماه دچار عارضه خشکی چشم باشید و ناگزیر از مصرف قطره باشید.
  • خیرگی چشم، هاله و دید دوتایی: از جمله عوارض عمل‌های لیزیک چشم، می‌توان به این مشکلات متعدد بینایی اشاره کرد. خیرگی و حساسیت به نور، دیدن هاله اطراف چراغ‌های روشن و دید دوگانه از رایج‌ترین عوارض است. این وضعیت‌ها معمولا شب‌ها تشدید می‌شوند و ممکن است تا چندهفته طول بکشند.
  • عدم قطعیت نتیجه: حتی زمانی که در تست‌های پیش از عمل، نتیجه‌ی خوبی پیش‌بینی شده باشد، امکان دارد پیش‌بینی تحقق نیابد. ممکن است شب‌ها، یا هنگام غروب و هوای مه‌آلود، کاهش دید قابل توجهی نسبت به قبل از جراحی داشته باشید.
  • اصلاح بینایی ناچیز: در عمل لیزیک یا فمتولیزیک، بخشی از بافت قرنیه برداشته می‌شود. ممکن است این عمل تأثیر قابل توجهی در بهبود بینایی شما نداشته باشد.
  • احتمال نیاز به تجدید عمل: ممکن است بعد از یک سال مجددا نیاز به تکرار عمل داشته باشید. دفعات تکرار عمل نیز با توجه به کاهش ضخامت قرنیه محدود است.
  • ایجاد آستیگماتیسم: عمل لیزیک یا فمتولیزیک برای کاهش عیوب انکساری پیشنهاد می‌شود. این در حالی است که به دلیل ایجاد ناهمواری در بافت ممکن است به آستیگماتیسم دچار شوید. بنابراین ممکن است حتی پس از عمل، به استفاده از عینک و لنز نیاز داشته باشید.

معایب لیزر چشم ها

جمع بندی مقاله تفاوت فمتولیزیک و لیزیک

به شباهت و تفاوت فمتولیزیک و لیزیک پرداختیم. با وجود تبلیغات فراوانی که برای این عمل‌ها خصوصا فمتولیزیک صورت می‌گیرد، نمی‌توان معایب آن‌ها را نادیده گرفت. در هرنوع از عمل لیزیک، بخشی از بافت قرنیه از بین می‌رود و بافت از دست رفته، برگشت ناپذیر است. همچنان توصیه می‌کنیم تا زمانی که اجباری وجود ندارد، همچنان از ابزارهای خارجی اصلاح بینایی بهره بگیرید. عینک و لنز تماسی ابزارهایی هستند که در خود چشم شما تغییری ایجاد نمی‌کنند. هرزمان بخواهید می‌توانید آن‌ها را بر اساس شرایط چشم خود اصلاح و به‌روز کنید. اگر عینک یا لنزی که دارید، رضایت کافی به شما نمی‌دهد می‌توانید جهت تعویض آن با دکتر عینک مشورت کنید. ما بهترین گزینه‌ها را برای سلامت چشمان شما پیشنهاد می‌کنیم.

instagram dreynak.com

پست های اخیر

تا کنون نظری در این باره ثبت نشده.

    پیامی بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند

    سرعت کند است !

    برای داشتن تجربه وبگردی بهتر ، در صورتی که از VPN استفاده میکنید، آنرا خاموش کنید.